Slim investeren in mobiele werfcompressor met Stage V-motor
Mobiele werfcompressoren met Stage V-dieselmotoren maken gebruik van diverse technologieën om de uitstoot te beperken.
Zo zal een DPF (Diesel Particulate Filter) de uitstoot van fijn stof verminderen, zorgt een EGR (Exhaust Gas Recirculation) voor de recirculatie van uitlaatgassen naar de luchtinlaat en dus een reductie van de NOx-gassen, of beperkt een SCR (Selective Catalytic Reduction) diezelfde NOx-gassen door een chemische reactie uit te lokken tussen uitlaatgassen en ureum.
Welke van deze en andere technische oplossingen er effectief geïmplementeerd worden, is afhankelijk van zowel de fabrikant als de vermogensklasse van het toestel, maar vast staat dat ze de uitstoot reduceren tot de voorgeschreven waardes. Voor motoren tussen 19 en 56 kW betekent dat onder meer dat het CO-gehalte lager ligt dan 5,00 g/kWh en de gezamenlijke HC- en NOx-uitstoot de 4,70 g/kWh niet overschrijdt.
Duurzame oplossing
De aankoop van een mobiele werfcompressor met Stage V-dieselmotor is in quasi alle opzichten een duurzame oplossing.
Ten eerste levert het een belangrijke bijdrage aan het reduceren van schadelijke emissies en dus het beperken van de klimaatproblematiek, en ten tweede zal het toestel nog vele jaren dienst kunnen doen in zowel particuliere als openbare werken.
Aangezien eisen inzake de uitstoot van werftoestellen ook vandaag al in aanbestedingsprocedures worden opgenomen, laat de aankoop van een volledig nieuw toestel u toe om nu al voorsprong te nemen ten opzichte van uw concurrenten.
Een ander voordeel van deze nieuwe toestellen, overigens, is een verhoogde efficiëntie. Zo krijgt de gebruiker door de introductie van elektronische sturingen en duidelijke user interfaces zeer gedetailleerde informatie over de toestand van de machine – wat handmatig uitlezen van elke aparte sensor onnodig maakt – en zorgen technologieën zoals common rail voor een optimalisatie van het brandstofverbruik en dus een hoger rendement.
Door de diverse toevoegingen zijn compressoren met Stage V-motoren weliswaar iets groter en zwaarder dan oudere toestellen, maar over het algemeen is die impact niet doorslaggevend.
Hogere investering
Wie meer krijgt, moet doorgaans echter ook meer investeren. Dat geldt hier zowel voor de aankoop van de compressor als voor het onderhoud ervan. Ten opzichte van oudere modellen is een mobiele werfcompressor met Stage V-motor 30% tot zelfs 60% duurder, en vergt het nazicht enkele bijkomende handelingen.
Aandachtspunten zijn onder meer de dagelijkse controle van het AdBlue-peil en de correcte parametrisatie bij inspuiting ervan, alsook, bij een DPF, het wegnemen van de assen na circa 4.500 werkuren. Dat, in combinatie met het steeds groeiend aandeel elektronica, zal er in de praktijk voor zorgen dat men voor onderhoud veelal een beroep zal doen op een externe, gespecialiseerde partij.