Opties en accessoires voor mobiele compressoren
Bij een mobiele compressor kunnen allerhande tools en accessoires geleverd worden. Zij laten toe om de compressor aan specifieke toepassingen en de wensen van de gebruiker aan te passen.
BASISONDERDELEN
Standaard bestaat een mobiele schroefcompressor uit volgende basisonderdelen:
- Luchtfilter: zuivert de aangevoerde lucht;
- Motor: zorgt voor de aandrijving van de rotoren die de aangevoerde lucht samendrukken;
- Oliegeïnjecteerd schroefelement: in het schroefelement drukken de rotoren de lucht van de ene ruimte naar de andere, waardoor de lucht samengeperst wordt;
- Olieafscheider: scheidt lucht en olie, zodat er gebruiksklare perslucht ontstaat;
- Koelers: zorgen ervoor dat de olie die terugvloeit afgekoeld wordt;
- Onderstel
ACCESSOIRES
Enkele veelgebruikte accessoires zijn:
- een waterafscheider om droge lucht te krijgen (aan te bevelen);
- GESCHRAPT
- een filter-ontoliër die de olieinhoud van de perslucht reduceert voor toepassingen zoals verfspuiten;
een aftercooler of 'lucht-luchtradiator' (voor het drogen van perslucht) in combinatie met een lucht-waterafscheider die wordt gebruikt bij zandstralen, om ijsvorming op gereedschappen te voorkomen; - Een terugslagklep die ervoor zorgt dat bij stoppen van de compressor de afgescheiden olie in de olieafscheider terug wordt gevoerd naar het oliereservoir ;
- een actieve koolfilter, die oliedamp en hinderlijke geuren kan verwijderen;
- reheaters (herverwarmers), die de klant van droge of warme perslucht kunnen voorzien indien gewenst om bevriezing in het gereedschap te voorkomen;
- een lekvrije bodem, die het milieu volledig afschermt van eventuele lekken en vervuiling;
- een in hoogte verstelbare dissel, die meer flexibiliteit biedt in het vervoer van de compressor.
BEVEILIGING
Risico-omgevingen, zoals bij chemische bedrijven, vragen soms om extra veiligheidsmaatregelen. Bij mobiele compressoren vertaalt dat zich in het installeren van vonkenvangers en/of afsluitkleppen op de motorluchtinlaat. De eerste neutraliseren vonken in ATEX-omgevingen, de tweede zorgen dat de compressor geen brandbare gassen of dampen kan aanzuigen. Dat zou er immers voor zorgen dat de motor over zijn toerental gaat en zichzelf vernietigt. Het mengen van de perslucht met de eventueel aangezogen schadelijke lucht zou bovendien ook de gebruiker kunnen schaden. Daarom zorgt een sensor op het vliegwiel van de compressor, vastgesteld op een maximumtoerental, ervoor dat de inlaatluchtklep zich sluit bij het overschrijden van dat toerental, en dat bijgevolg de motor stilvalt.
INGEBOUWDE GENERATOR
De combinatie van een compressor met een ingebouwde generator zorgt dat allerlei kleinere pneumatische en elektrische gereedschappen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden, wat met name op afgelegen werven een meerwaarde kan betekenen.
Een generator heeft echter wel een vast toerental nodig omdat daardoor de frequentie bepaald wordt. Zodra stroom wordt gevraagd en de generator aanslaat, zal de dieselmotor daarom op een vast toerental worden ingesteld. Wordt de generator niet belast, dan treedt het gewone regelsysteem van de compressor in werking.
COMPRESSORREGELING
Een systeem dat bij hogedrukcompressoren (20 tot 30 bar) de vochtigheid van de omgevingslucht en de olietemperatuur meet, behoort ook tot de mogelijkheden. Met dat systeem wordt de werking van de compressor zo geregeld dat condensaatvorming wordt voorkomen. Op die manier wordt bovendien de levensduur van het compressorelement verlengd.
PERSONALISATIE
Sommigen wensen ook de compressor aan te kopen in een openframeconfiguratie. Met andere woorden: enkel de motor en de persluchtelementen. Zo kan de klant kiezen waar hij de compressorinstallatie op monteert en welke behuizing hij eromheen plaatst.
Persluchtapparatuur kan verder ook met een behuizing in aangepaste kleuren worden geleverd. Dat draagt bij aan het imago van de klant en kan preventief werken tegen diefstal.