JAGUAR X-TYPE MET WEERKERENDE FOUTCODE IN COMBI-INSTRUMENT
Foutief gecodeerde ECU doet lampje branden

WAT VERTELT DE FOUTCODE?

WAT WERD ER AL VERVANGEN?

TOPOLOGIE NETWERK

SYSTEEMSCAN EN SCOOPMETING
We geven de klant een tweeledig advies:
- Ten eerste: maak een volledige systeemscan van het voertuig en bezorg ons het resultaat;
- Ten tweede: meet de CAN-buscommunicatie bij de ABS-unit en het combi-instrument met de scope en bezorg ons het meetresultaat.
Uit de systeemscan blijkt dat er enkel in het dashboard een communicatiefout aanwezig is. De klant vertelt er ons wel bij dat er in het verleden ook al een dergelijke fout in de motor-ECU aanwezig was, maar dat hij deze gewist heeft en de fout niet meer terugkomt. Meten is voor de klant lastig aangezien hij niet over een degelijke scope beschikt.
CONCLUSIE
De klant kan ons dan wel geen scopemeting aanleveren, toch zijn we er vrij zeker van dat we hier niet te maken hebben met een verstoring van het CAN-signaal door een sluiting, een draadbreuk of een defecte module. Waarom we deze conclusie durven te trekken zonder meetresultaat? Wel, omdat er gezien de opbouw van het netwerk in dat geval veel meer ECU's CAN-busfouten zouden moeten worden gegenereerd, en dat is nu niet het geval. Dit in het achterhoofd, en gezien de vage voorgeschiedenis van het voertuig, gaat onze denkwijze in de richting van een foutief gecodeerde ECU.
DIAGNOSETESTER TER PLAATSE
Wanneer we onze tester in demomodus zetten, kunnen we zien dat er coderingen gewijzigd kunnen worden m.b.t. het ABS-systeem in het combi-instrument (gateway) en de motor-ECU. In de ABS-unit zelf kan (moet) er niets worden gecodeerd, enkel de stuurhoeksensor kan worden ingeleerd. Aangezien de klant niet over een diagnosetool beschikt om na te gaan of beide ECU's juist gecodeerd zijn, besluiten we om onze tool naar de klant te sturen.
OPLOSSING
Alle coderingen in het combi-instrument blijken correct te zijn. Wanneer we echter in de motor-ECU een nieuwe VID Block (variable identifiers) creëren, dan valt het ons op dat de wagen gecodeerd was met verwarmde voorruit terwijl hij er geen had, en dat de codering voor de cruisecontrol uit stond terwijl deze wel aanwezig was. Probleem opgelost! Na het invoeren van de correcte codering in de motor-ECU verdween de foutcode in het combi-instrument, en doofde dus ook het lampje. Zo zie je maar weer dat zonder systeemkennis, de juiste technische data én de juiste apparatuur een diagnose stellen onmogelijk wordt.