OntstekingenPremium

JAGUAR X-TYPE MET WEERKERENDE FOUTCODE IN COMBI-INSTRUMENT

Foutief gecodeerde ECU doet lampje branden

Via zijn hotline kreeg onze diagnosespecialist recent een klant aan de lijn die in de knoei zat met een Jaguar X-type uit bouwjaar 2007. Het betrof een variant die voorzien is van een dieselmotor van twee liter met motorcode FMBA. Probleem was de foutcode U1900 die hardnekkig bleef weerkeren in het combi-instrument.

WAT VERTELT DE FOUTCODE?

Om de VID Block in de motor-ECU te wijzigen, gaan we naar het menu 'Module programming and replacement' en selecteren daar 'Engine control module'. Vervolgens selecteren we 'VID Block Functions' en 'Create New VID Block” voor de creatie van een nieuwe codeerstring in de motor-ECU Een U-foutcode duidt steeds op een communicatiefout, m.a.w. een storing in het CAN-busnetwerk. De foutcode U1900, die wij aantreffen in het combi-instrument, heeft als omschrijving 'Anti-lock braking CAN circuit fault'. Blijkbaar loopt er dus iets verkeerd in de communicatie tussen de ABS ECU en het dashboard.

WAT WERD ER AL VERVANGEN?

Om de VID Block in de motor-ECU te wijzigen, gaan we naar het menu 'Module programming and replacement' en selecteren daar 'Engine control module'. Vervolgens selecteren we 'VID Block Functions' en 'Create New VID Block” voor de creatie van een nieuwe codeerstring in de motor-ECU De garagehouder heeft al de ABS-unit en het combi-instrument gewisseld voor een tweedehands exemplaar, helaas zonder resultaat. Dezelfde foutcode blijft steeds weerkeren. De voorgeschiedenis van de wagen blijkt ook vrij vaag te zijn, want de garagehouder kreeg de Jaguar aangeleverd van een handelaar die op zijn beurt de wagen had gekocht inclusief CAN-busstoring. Wat dus precies de aanleiding van de storing is, dat weten we niet.

TOPOLOGIE NETWERK

Om de VID Block in de motor-ECU te wijzigen, gaan we naar het menu 'Module programming and replacement' en selecteren daar 'Engine control module'. Vervolgens selecteren we 'VID Block Functions' en 'Create New VID Block” voor de creatie van een nieuwe codeerstring in de motor-ECU Om een correct advies te kunnen geven over een dergelijk probleem, moeten we eerst beschikken over de juiste schema's. Een CAN-busprobleem kun je immers nooit oplossen zonder het juiste netwerkschema. Bij deze wagen hebben we geen andere keuze dan die uit de OE-database te halen, want jammer genoeg vinden we in geen enkel universeel technisch dataprogramma het juiste netwerkschema. Zodra we beschikken over de juiste schema's, stellen we vast dat het combi-instrument bij deze wagen eveneens dienstdoet als gateway. Voorts hebben we te maken met een vrij klassieke busstructuur waarbij de meeste modules parallel met elkaar verbonden zijn.
 

SYSTEEMSCAN EN SCOOPMETING

We geven de klant een tweeledig advies:

  • Ten eerste: maak een volledige systeemscan van het voertuig en bezorg ons het resultaat;
  • Ten tweede: meet de CAN-buscommunicatie bij de ABS-unit en het combi-instrument met de scope en bezorg ons het meetresultaat.

Uit de systeemscan blijkt dat er enkel in het dashboard een communicatiefout aanwezig is. De klant vertelt er ons wel bij dat er in het verleden ook al een dergelijke fout in de motor-ECU aanwezig was, maar dat hij deze gewist heeft en de fout niet meer terugkomt. Meten is voor de klant lastig aangezien hij niet over een degelijke scope beschikt.


CONCLUSIE

De klant kan ons dan wel geen scopemeting aanleveren, toch zijn we er vrij zeker van dat we hier niet te maken hebben met een verstoring van het CAN-signaal door een sluiting, een draadbreuk of een defecte module. Waarom we deze conclusie durven te trekken zonder meetresultaat? Wel, omdat er gezien de opbouw van het netwerk in dat geval veel meer ECU's CAN-busfouten zouden moeten worden gegenereerd, en dat is nu niet het geval. Dit in het achterhoofd, en gezien de vage voorgeschiedenis van het voertuig, gaat onze denkwijze in de richting van een foutief gecodeerde ECU.


DIAGNOSETESTER TER PLAATSE

Wanneer we onze tester in demomodus zetten, kunnen we zien dat er coderingen gewijzigd kunnen worden m.b.t. het ABS-systeem in het combi-instrument (gateway) en de motor-ECU. In de ABS-unit zelf kan (moet) er niets worden gecodeerd, enkel de stuurhoeksensor kan worden ingeleerd. Aangezien de klant niet over een diagnosetool beschikt om na te gaan of beide ECU's juist gecodeerd zijn, besluiten we om onze tool naar de klant te sturen.


OPLOSSING

Alle coderingen in het combi-instrument blijken correct te zijn. Wanneer we echter in de motor-ECU een nieuwe VID Block (variable identifiers) creëren, dan valt het ons op dat de wagen gecodeerd was met verwarmde voorruit terwijl hij er geen had, en dat de codering voor de cruisecontrol uit stond terwijl deze wel aanwezig was. Probleem opgelost! Na het invoeren van de correcte codering in de motor-ECU verdween de foutcode in het combi-instrument, en doofde dus ook het lampje. Zo zie je maar weer dat zonder systeemkennis, de juiste technische data én de juiste apparatuur een diagnose stellen onmogelijk wordt.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine