POLO WEIGERT TE STARTEN
Nokjes tandkrans beschadigd

INITIELE KLACHT
Wanneer een dergelijke wagen het atelier binnenkomt, probeert onze specialist zo veel mogelijk informatie te verzamelen met betrekking tot de klacht.
Informatie
- Hoe werd de wagen bij de garagist binnengebracht?
- Wanneer trad de storing voor het eerst op?
- Wat werd er al gemeten?
- Wat werd er reeds vervangen?
Historiek
Uit dit korte gesprek met de monteur kon onze expert opmaken dat het voertuig met een takeldienst werd binnengebracht, en dat er een foutcode aanwezig was in het motormanagement die iets vertelde over het krukassignaal. Vervolgens liep de monteur er even de parameters op na, zag hij dat het toerentalsignaal niet binnenkwam, en besloot hij om een nieuwe krukassensor te monteren. Het vervolg van het verhaal is gekend: de wagen weigerde nog steeds te starten, en wederom trof de monteur een foutcode op de krukassensor aan.
DIAGNOSE STAP VOOR STAP
Een diagnose stellen is eigenlijk gewoon een stappenplan doorlopen; stap voor stap dingen uitsluiten om vervolgens verder te gaan met een volgende fase. Maar vooral: niets over het hoofd zien! In dat opzicht begint onze diagnose-expert steeds weer helemaal opnieuw met zijn diagnose wanneer hij zo'n storingswagen aangeleverd krijgt.
Foutcodes
Helemaal bovenaan op het stappenplan staat: lees het foutcodegeheugen van het voertuig uit. In het motormanagement wordt de volgende foutcode aangetroffen: 'P0322 sensor motortoerental, geen signaal'.
Sensormeting

FOUTE MONTAGE
Bij de demontage van de sensor stellen we echter vast dat die scheef gemonteerd zit, en bovendien is de neus van de sensor beschadigd. We vervangen die door een nieuw exemplaar, wissen daarop de foutcode en starten wederom de motor. Althans, dat proberen we. Tot onze verbazing heeft hij nu wel de intentie om aan te slaan. Af en toe volgt er een injectie en vermeerdert het toerental even, maar echt aanslaan doet hij echter niet ...
Opnieuw lezen we het foutcodegeheugen van het motormanagement uit. Ditmaal treffen we de volgende foutcode aan: 'P0321 sensor motortoerental, onaannemelijk signaal'. Dezelfde component, maar een andere omschrijving dus. Als we de foutcode mogen geloven, wordt er ditmaal dus wel een signaal gegenereerd, maar strookt het niet met het verwachtingspatroon van het motorstuurapparaat. Klopt ook, want wanneer we een tweede maal onze scope aansluiten bij de krukassensor, meten we effectief een sinusvormige spanning.
ZOEK DE FOUT
