FORD TRANSIT VERLIEST VERMOGEN BIJ ZWAARDERE MOTORBELASTING
Verkeerde afstelling hogedrukregelkleppen op hogedrukpomp

SIGNAAL BUITEN TOLERANTIE
In het motormanagement van de Ford Transit bleef foutcode P0089 continu aanwezig. Deze foutcode geeft een probleem aan met de raildruksensor: 'signaal buiten tolerantie'. De technicus probeerde de foutcode te wissen, maar die kwam altijd direct terug in het geheugen. Een 'harde fout' dus, waar wel wat opzoeking voor nodig is … De garage geraakte er in eerste instantie ook al niet aan uit en raadpleegde de Sergoyne hotline.
ANALYSE
Op deze motoren van Ford is er een Denso commonrailinspuitsysteem gemonteerd. Het grote verschil van dit systeem t.o.v. een Bosch commonrail is de meetwaarde aan de raildruksensor. Bij een Bosch systeem meet men op de signaaldraad van de raildruksensor altijd 0,5 volt spanning als het contact is ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Bij een Densosysteem daarentegen zal men 1 volt meten met het contact ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Wie niet weet dat hij met een Denso systeem te maken heeft, zal direct de raildruksensor vervangen als men denkt volgens de richtlijnen van Bosch. Opletten dus en de gedachten erbij houden bij het stellen van een dergelijke diagnose!
DIAGNOSE

De technicus ging hiermee aan de slag en kwam tot de conclusie dat de spanning op de signaaldraad continu te hoog bleef volgens de druk die opgegeven is in de technische data van Denso. Hierna contacteerde hij opnieuw de hotline, waar men vervolgens de Denso diagnoseprocedure voor deze foutcode P0089 overliep. In deze procedure is de eerste stap het opnieuw inleren van de pomp om de foutcode te kunnen oplossen.
RESULTAAT

Na de pomp opnieuw ingeleerd te hebben, beschikte de wagen over een vol vermogen en bleef de foutcode weg. De inleerprocedure omvat het opnieuw afstellen van de hogedrukregelkleppen op de hogedrukpomp. Na de kalibratie van deze regelkleppen kwam de signaalspanning van de raildruksensor weer overeen met de technische data. Op het eind van de rit heeft men een probleem opgelost zonder ook maar één onderdeel vervangen te hebben. Met de hulp van de hotline is men samen snel tot de juiste diagnose gekomen.