WINKELWAGENS ZULLEN COMMUNICEREN MET DE SHOPPER
Investeer in gebruiksvriendelijke exemplaren op maat van uw winkel
Winkelwagens en -mandjes zijn maatwerk. Elke winkel is nu eenmaal anders, met eigen behoeften. Vandaar het belang van een goede kennis van wat er op de markt is. Het meest gebruikt in supermarkten zijn de wagens van 150 tot 210 liter. In kleinere buurtwinkels zijn het veelal wagens met een inhoud van 80 tot 100 liter. Voor de kleinere aankopen zijn manden aangewezen, waarbij we die steeds meer op wielen zien verschijnen. Tot slot zijn er nog enkele technologische innovaties: met nieuwe handgrepen kan binnenkort zelfs gecommuniceerd worden met de shopper.
STALLING: OPEN OF OVERDEKT STATION
Wie winkelwagen zegt, zegt meteen ook stalling. Vandaag worden wagens meestal dicht bij de ingang van de winkel geplaatst. In de winkel zelf plaatsen, is verleden tijd, aangeziener zo veel kostbare vloeroppervlakte verloren gaat. Voor de stalling zijn er twee opties. Enerzijds zijn er de open stations, die bestaan uit een buizenconstructie die al dan niet onder een afdak wordt geplaatst. Anderzijds zijn er de overdekte stations met onder meer de kubusvormige stations, zoals deze van DCR, die vandaag erg in trek zijn.
BEHOEFTE BEPALEN
Elke winkel is anders
Er is geen standaardrekenmodule om te bepalen welke en hoeveel winkelwagens en -manden er nodig zijn voor een bepaalde retailer. Wel zijn er een aantal variabelendie het uitzicht en de grootte van het winkelwagenpark zullen bepalen. Daarbij denken we aan het shopperprofiel, de locatie en de lay-out van de winkel, het assortiment dat wordt aangeboden en de persoonlijke voorkeur van de retailer. Kortom, er is geen standaard. Elke winkel is anders en heeft zijn eigen specifieke behoeften.
Advies is cruciaal
Net omdat er geen standaard is, is het de taak van de fabrikant of leverancier om samen met de retailer aan tafel te zitten en te bekijken welke wagens en manden precies nodig zijn. Enkel zo kunt u beschikken over een winkelwagenpark dat volledig afgestemd is op hun behoeften.
WINKELWAGENS
Drie verschillende types
Winkelwagens kunnen we opdelen in drie types: de klassieke metalen wagen, de kunststof wagen en de gekleurde metalen wagen. Net als de kunststof wagen is ook de gekleurde metalen wagen personaliseerbaar en kan hij volledig worden afgestemd op het beeld dat de retailer wenst uit te dragen. Een belangrijke troef, aangezien full-service supermarkten meer en meer geneigd zijn om de klassieke metalen winkelwagen te vervangen door een gepersonaliseerd model.
Verschillende literinhouden en vormen
Voor elk van bovenstaande types winkelwagens zijn tal van literinhouden beschikbaar, gaande van 70 tot 280 liter en alles daartussen. Het meest gebruikt in de supermarkt zijn de wagens van 150 tot 210 liter. In de kleinere buurtwinkels zijn het veelal wagens met een inhoud van 80 tot 100 liter. Niet alleen de literinhoud is belangrijk; ook de vorm - of het laadoppervlakte - van de wagen telt mee. Wil je bijvoorbeeld veel delicate producten naast elkaar kunnen zetten of vooral producten met een groot volume inladen, voor elk van deze vragen bestaat er een aangepaste vorm.
Aangepaste wagens
Naast de 'reguliere' winkelwagens, zijn er natuurlijk ook nog exemplaren op de markt voor mensen met kinderen of baby's, voor mindervaliden en voor senioren. Iedereendie bij jou over de vloer komt, moet immers geholpen kunnen worden, en dus is er voor elke klant een aangepaste wagen nodig.
Personalisatie
De laatste jaren zien we dat personalisatie hoge toppen scheert. Er wordt enorm veel geld gestopt in het design van een supermarkt en de bijbehorende communicatie. Logisch dat steeds meer retailers opteren voor wagens die volledig afgestemd zijn op de 'corporate colors' en/of de marketingstrategie van het enseigne. Kunststof en metalen wagens met een kleurcoating zijn dus in trek.
Communiceren met de shopper
Er zijn vandaag diverse soorten ergonomische handgrepen op de markt die ervoor zorgen dat het karretje prettiger in de hand ligt. Bovendien zijn er ook steeds meer features: geïntegreerde muntsloten, zelfscanner, smartphone- en bekerhouders, ruimte voor het boodschappenlijstje, een loep enzovoort. Maar de evolutie gaat verder. Zo zal in de nabije toekomst een extra lezer aan de klantenkaart worden toegevoegd waarmee de klant het slot van de kar kan openen. Zet hij de winkelwagen op de juiste plaats terug, dan worden er extra punten op de klantenkaart geplaatst. Bovendien zullen de nieuwe handgrepen ook klaar zijn om echt te communiceren met de shopper. Het winkelwagentje is het enige wat de klant vasthoudt van het begin tot het einde van zijn shoppingtrip. Gerichte promoties en informatie tonen op de handgreep is zeker iets voor heel binnenkort.
Ergonomie en comfort
Niet alleen de handgreep, ook de wagen zelf moet ergonomisch zijn. Het gebruikscomfort voor de klant staat voorop, en dat kan enkel met stevige en wendbare exemplaren met 'stille' wielen die voorzien zijn van een zacht loopvlak tegen het geluid.
WINKELMANDEN
Kleine aankopen
Grote aankopen belanden steevast in een winkelwagen, maar voor de kleinere, dagelijkse inkopen is een mandje meet de aangewezen oplossing. Uiteraard zullen de mandjes de wagens niet gaan vervangen, maar ook het omgekeerde zal niet gebeuren. Winkelwagens en -mandjes, dat is dus een en-enverhaal.
Meer en meer manden op wielen
Naast de traditionele draagmandjes met handvat, zien we meer en meer mandjes op wielen in het winkelbeeld. Dit laatste type kunnen we nog verder opdelen in mandjesop vier wielen en op twee of zelfs drie wielen.
Verschillende literinhouden
Net zoals bij winkelwagens, wordt ook bij mandjes de literinhoud groter. Vandaag heeft de draagmand een gemiddelde inhoud van 28 liter. De manden op wielen kunnen 32 tot 64 liter aan, maar de manden van 50 tot60 liter zijn de echte hardrunners.
Her en der in de winkel
Belangrijk voor winkelmandjes is dat ze her en der in het verkooppunt aanwezig zijn, ietswat vandaag toch nog vaak over het hoofd wordt gezien. Vaak staan mandjes er enkelbij het binnenkomen van de winkel. Een klant die initieel van plan is om niet veel aan te kopen, denkt vaak: 'Ik zal mijn aankopen wel in mijn handen dragen'. Wil hij dan toch nog enkele impulsaankopen doen, dan lukt dat niet omdat hij dus niet over een mandje beschikt. Staan er echter her en der mandjes in de winkel opgesteld, dan lost u dat euvel niet alleen op, maar stimuleert u ook extra aankopen. In plaats van honderd mandjes aan de ingang te plaatsen, zet u er dus beter dertig vooraan en dan zeventig her en der in de winkel verspreid.
GOEDE HUISVADER
De meeste winkelwagenparken in ons land zijn vrij klein. Ondernemers kunnen het on-derhoud van hun wagens en manden dan ook gemakkelijk zelf doen. Gaan ze zoals een goede huisvader bewust om met hun investering (alles droog stellen, netjes wegbergen ...) dan kunnen ze zo de levensduur van hun winkelwagenpark zeker vergroten. Moeten bepaalde onderdelen toch worden vervangen, zoals wielen, dan kunnen ze daarvoor terecht bij hun fabrikant, op voorwaarde dat die fabrikant bij de aankoop de nodige garanties biedt. Uiteraard zijn er ook gespecialiseerde ondernemingen die wagens en mandjes poetsen en eventueel herstellen.