HOE de toekomst van winkelwagens eruit kan zien
keuzecriteria en mogelijkheden
Elke winkel is anders, en heeft dus eigen noden voor de winkelwagens en -manden. Supermarkten gebruiken meestal karren van 150 tot 210 liter. Kleinere buurtwinkels gaan veelal voor 80 tot 100 liter. Voor de kleinere aankopen zijn manden het meest aangewezen. Maar daarmee is zeker niet alles over winkelwagens en -manden gezegd, want in de (nabije) toekomst helpen zij mogelijk ook om uw processen in de winkel te digitaliseren en zo efficiënter te maken.
BEHOEFTE BEPALEN
ELKE WINKEL IS ANDERS
Welke en hoeveel winkelwagens en -manden u specifiek nodig hebt, als retailer? Jammer genoeg bestaat er geen standaardrekenmodule om dat te bepalen. Maar enkele variabelen bepalen wel zeker mee het uitzicht en de grootte van uw winkelwagenpark. Zoals het shopperprofiel, de locatie en de lay-out van uw winkel, uw assortiment en uw persoonlijke voorkeur. Tussen welke opties kan u dan kiezen?
WINKELWAGENS
DRIE TYPES
Laat ons beginnen bij het begin. Winkelwagens vindt u in drie types: de klassieke metalen wagen, de kunststof wagen en de gekleurde metalen wagen. De kunststof en gekleurde metalen winkelwagens zijn te personaliseren en dus volledig af te stemmen op het beeld dat u als retailer wilt uitdragen.
Supermarkten investeren veel in hun winkeldesign en bijbehorende communicatie. Logisch dus dat almaar meer retailers voor winkelwagens kiezen die volledig afgestemd zijn op hun 'corporate colors' en/of marketingstrategie. Kunststof en metalen wagens met een kleurcoating zijn dan ook in trek.
Kunststof winkelwagens zijn wel wat duurder, maar ook klaar voor de toekomst. RFID-scanning wordt namelijk mogelijk – straks meer daarover.
LITERINHOUDEN EN VORMEN
Elk type winkelwagen vindt u met tal van literinhouden: van 70 tot 280 liter. Supermarkten gebruiken meestal wagens van 150 tot 210 liter. Kleinere buurtwinkels kiezen veelal voor 80 tot 100 liter. Niet alleen de literinhoud is trouwens belangrijk, ook de vorm – of het laadoppervlakte – van de wagen telt mee. Willen uw klanten bijvoorbeeld veel delicate producten naast elkaar zetten? Of vooral producten met een groot volume inladen? Altijd bestaat er een aangepaste vorm.
AANGEPASTE WAGENS
Naast de "reguliere" winkelwagens zijn er ook exemplaren op de markt voor mensen met kinderen of baby's, voor mindervaliden en voor senioren. Zelfs voor de allerjongsten.
ERGONOMIE EN COMFORT
Verder bieden winkelwagens vandaag veel gebruiksgemak. Met bijvoorbeeld allerlei soorten ergonomische handgrepen, waardoor de winkelwagen prettiger in de hand ligt. Of wat dacht u van stevige, wendbare modellen met "stille" wielen, dankzij een zacht loopvlak?
WINKELMANDEN
KLEINE AANKOPEN
Grote aankopen belanden steevast in een winkelwagen, maar voor de kleinere, dagelijkse inkopen is een mandje de meest aangewezen oplossing. Winkelwagens en -mandjes zijn dus geen of-ofverhaal maar een en-enverhaal.
MEER EN MEER MANDEN OP WIELEN
Naast de traditionele draagmandjes met handvat zien we almaar meer mandjes op wielen. Ofwel op vier wielen, ofwel op twee of zelfs drie wielen. Eventueel zelfs om te trekken én te duwen, bij bepaalde modellen, naargelang wat uw klanten het meest gebruiksvriendelijk vinden.
Erg belangrijk is ook de kwaliteit van de wielen. Daarbij is niet alleen het aantal wielen van belang, ook de diameter is bepalend voor de gebruiksvriendelijkheid. De materiaalkeuze bepaalt dan weer de duurzaamheid en geluidsdemping.
VERSCHILLENDE LITERINHOUDEN
Net zoals bij winkelwagens, wordt ook bij mandjes de literinhoud groter. Vandaag heeft de draagmand een gemiddelde inhoud van 28 liter. De manden op wielen kunnen 32 tot 64 liter aan. Het meest in trek zijn manden van 50 tot 60 liter.
DIGITALISERING
Oké, nu hebt u al een goed zicht op wat u vandaag over winkelwagens en -manden moet weten. Maar zoals we al aangaven: winkelwagens en -manden zouden meer kunnen zijn. Op EuroShop 2023 kregen we een blik op een mogelijke toekomst, waarin winkelwagens en -manden helpen om processen in de winkel te digitaliseren, zodat die efficiënter verlopen en minder kosten. De oplossingen die we daar zagen, zijn nog niet klaar, maar tonen wel wat er mogelijk kan worden.
Nieuwe winkelwagens zouden een bron van klantendata kunnen zijn, als ze de route registreren die een klant volgt
Makkelijker ontgrendelen
Het begint al bij het ontgrendelen van een winkelwagen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via een hybride slotsysteem, waarmee uw klant de wagen zowel kan losmaken met een munt, als via een app op de smartphone of door daarmee een QR-code te scannen.
Via die applicatie zou u dan als retailer ook info of promo's kunnen tonen. De eerste testen op de winkelvloer met dit hybride slotsysteem zijn alvast positief, meldt de fabrikant. Nieuwe winkelwagens zouden trouwens ook een bron van klantendata kunnen zijn, als ze de route registreren die een klant volgt. Op basis daarvan kunnen we toekomstige klanten nog beter hun weg door de winkel laten vinden.
SCANNEN MET EIGEN SMARTPHONE
Bring your own device: ook daarvan zagen we hoe dit in de toekomst zou kunnen verlopen. Bij een prototype van een winkelwagen konden klanten hun smartphone in een speciale houder plaatsen, waarna ze de wagen ontgrendelen met Face-ID en de producten scannen met hun telefoon. Die komen in een lijstje op een app terecht, waarna de klant betaalt met de bankapp.
Zelfscannende wagens en manden
Op EuroShop 2023 was zelfs een volledig zelfscannende winkelwagen te zien. Ook nog niet beschikbaar, maar wel een glimp van wat de toekomst kan brengen. Tijdens het winkelen herkent de winkelwagen de producten die de klant erin legt. Die komen op een display op de wagen te staan. Haalt uw klant er een product weer uit, dan wordt dat automatisch geschrapt. Betalen verloopt via de bankapp of automatische kassa. Ook een prototype van een slimme winkelmand scant automatisch de producten die erin komen te liggen.
Zoals we eerder al schreven, zijn kunststof winkelwagens interessant, omdat ze RFID-scanning toelaten, waardoor de inhoud in één keer af te rekenen valt bij het verlaten van de winkel.
DUURZAAMHEID
Nu, de jonge shoppers van de toekomst verwachten niet alleen digitale, maar ook duurzame oplossingen. En dus vindt u vandaag ook al nieuwe winkelwagens gemaakt uit gerecupereerde zeenetten. Minstens een kwart van de wagen bestaat uit dit materiaal. De rest is nieuwe plastic, om een constante kwaliteit te verzekeren.
WAAR ERGENS AANBIEDEN?
Winkelwagens: dicht bij de ingang
Eenmaal u uw winkelwagens en -karren gekozen hebt, is de volgende vraag natuurlijk: waar biedt u ze het best aan? De tijd dat supermarkten hun winkelwagens in de winkel zelf aanboden, is voorbij. Zo gaat er immers veel kostbare vloeroppervlakte verloren. Winkelwagens worden tegenwoordig meestal dicht bij de ingang van de winkel geplaatst. Ofwel in een open station: een buizenconstructie, al dan niet onder een afdak. Ofwel in een overdekt station. Mogelijk kan de fabrikant de zijkanten bedrukken met info die het winkelen makkelijker en aangenamer maakt.
HER EN DER IN DE WINKEL
Een klant die niet van plan is om veel aan te kopen, denkt vaak: ik zal mijn aankopen wel in mijn handen dragen. Als hij dan toch nog impulsaankopen wil doen, lukt dat niet omdat hij geen mandje heeft. Vandaar dat u beter niet alle mandjes aan de ingang plaatst, maar wel dertig daar, en dan nog zeventig her en der in de winkel. Zo lost u niet alleen het probleem van uw klant op, maar stimuleert u ook verkoop. Win-win dus.
Met medewerking van EasyRack, SPI en Wanzl