WINKELWAGENS ZULLEN COMMUNICEREN MET DE SHOPPER
INVESTEER IN GEBRUIKSVRIENDELIJKE EXEMPLAREN OP MAAT VAN UW WINKEL
Winkelwagens en -mandjes zijn maatwerk. Elke winkel is nu eenmaal anders, met eigen behoeften. Vandaar het belang van een goede kennis van wat er op de markt is. In de doe-het-zelf-, bouw- en tuinhandel is verscheidenheid in grote winkelwagens troef. Voor de kleinere aankopen zijn manden aangewezen, waarbij we die steeds meer op wielen zien verschijnen. Tot slot zijn er nog enkele technologische innovaties: met nieuwe handgrepen kan binnenkort zelfs worden gecommuniceerd met de shopper.
BEHOEFTE BEPALEN
Elke winkel is anders
Er is geen standaardrekenmodule om te bepalen welke en hoeveel winkelwagens en -manden er nodig zijn voor een bepaalde retailer. Wel zijn er een aantal variabelendie het uitzicht en de grootte van het winkelwagenpark zullen bepalen. Daarbij denken we aan het shopperprofiel, de locatie en de lay-out van de winkel, het assortiment dat wordt aangeboden en de persoonlijke voorkeur van de retailer. Kortom, er is geen standaard. Elke winkel is anders en heeft zijn eigen specifieke behoeften.
Advies is cruciaal
Net omdat er geen standaard is, is het de taak van de fabrikant of leverancier om samen met de retailer aan tafel te zitten en te bekijken welke wagens en manden precies nodig zijn. Enkel zo kunt u beschikken over een winkelwagenpark dat volledig afgestemd is op hun behoeften.
STALLING: OPEN OF OVERDEKT STATION
Wie winkelwagen zegt, zegt meteen ook stalling. Vandaag worden wagens meestal dicht bij de ingang van de winkel geplaatst. In de winkel zelf plaatsen, is verleden tijd, aangezien er zo veel kostbare vloeroppervlakte verloren gaat. Voor de stalling zijn er twee opties. Enerzijds zijn er de open stations, die bestaan uit een buizenconstructie die al dan niet onder een afdak wordt geplaatst. Anderzijds zijn er de overdekte stations met onder meer de kubusvormige stations die vandaag erg in trek zijn.
WINKELWAGENS
Verschillende types
Niet alleen in het foodretailkanaal zien we een grote verscheidenheid op het vlak van winkelwagens, ook in non-food is diversiteit troef. Denk bijvoorbeeld maar aan de speciale hout- en platenwagens in de dhz-sector voor het vervoer van glas, meubelpanelen, of aan de wagens met een klapbare mand voor tuincentra waarmee ook grotere planten en zakken potgrond kunnen worden meegenomen, of nog aan de grote transportwagens voor de bouwsector. En dan zijn er natuurlijk ook nog de 'klassiekers', die we dan terugvinden in de supermarkt.
Comfort voorop
Opvallend is dat voor alle bovenstaande wagens geldt dat ze vandaag vooral toegespitst zijn op comfort. Winkelwagens moeten gemakkelijk rijden, en dat betekent onder meer dat men opteert voor wagens die men moet duwen in plaats van trekken. Dat is veel comfortabeler voor de eindklant. Daarnaast worden de wagens ook iets kleiner, waardoor ze gemakkelijker hanteerbaar zijn. Zeker inde DIY treedt er een vervrouwelijking van de sector op, waardoor kleinere klusproductenen decoratie belangrijker worden. Een iets kleinere winkelwagen is hier de geknipte oplossing.
Gebruikte materialen
Winkelwagens kunnen we opdelen in drie types: de klassieke metalen wagen, de kunststof wagen en de gekleurde metalen wagen. Net als de kunststof wagen is de gekleurde metalen wagen ook te personaliseren, en kan hij volledig worden afgestemd op het beeld dat de retailer wenst uit te dragen.
Personalisatie
De laatste jaren zien we dat personalisatie hoge toppen scheert. Er wordt enorm veel geld gestopt in het design van een supermarkt en de bijbehorende communicatie. Logisch dat steeds meer retailers opteren voor wagens die volledig afgestemd zijn op de 'corporate colors' en/of de marketingstrategie van het enseigne. Kunststof en metalen wagens met een kleurcoating zijn dus in trek.
Communiceren met de shopper
Er zijn vandaag diverse soorten ergonomische handgrepen op de markt die ervoor zorgen dat het karretje prettiger in de hand ligt. Bovendien zijn er ook steeds meer features: geïntegreerde muntsloten, scanner-, smartphone- en bekerhouders, ruimte voor het boodschappenlijstje, een loep enzovoort. Maar de evolutie gaat verder. Zo zal in de nabije toekomst een extra lezer aan de klantenkaart worden toegevoegd waarmee de klant het slot van de kar kan openen. Zet hij de winkelwagen op de juiste plaats terug, dan worden er extra punten op de klantenkaart geplaatst. Bovendien zullen de nieuwe handgrepen ook klaar zijn om echt te communiceren met de shopper. Het winkelwagentje is het enige wat de klant vasthoudt van het begin tot het einde van zijn shoppingtrip. Gerichte promoties en informatie tonen op de handgreep is zeker iets voor heel binnenkort.
Ergonomie en comfort
Niet alleen de handgreep, ook de wagen zelf moet ergonomisch zijn. Het gebruikscomfort voor de klant staat voorop, en dat kan enkel met stevige en wendbare exemplaren met 'stille' wielen die voorzien zijn van een zacht loopvlak tegen het geluid.
WINKELMANDEN
Kleine aankopen
Meer en meer manden op wielenGrote aankopen belanden steevast in een winkelwagen, maar voor de kleinere, dagelijkse inkopen is een mandje meet de aangewezen oplossing. Uiteraard zullen de mandjes de wagens niet gaan vervangen, maar ook het omgekeerde zal niet gebeuren. Winkelwagens en -mandjes, dat is dus een en-enverhaal. Naast de traditionele draagmandjes met handvat, zien we meer en meer mandjes op wielen in het winkelbeeld. Dit laatste type kunnen we nog verder op gaan delen in mandjes op vier wielen en op twee of zelfs drie wielen.
Verschillende literinhouden
Net zoals bij winkelwagens, wordt ook bij mandjes de literinhoud groter. Vandaag heeft de draagmand een gemiddelde inhoud van 28 liter. De manden op wielen kunnen 32 tot 64 liter aan, maar de manden van 50 tot60 liter zijn de echte hardrunners.
Her en der in de winkel
Belangrijk voor winkelmandjes is dat ze her en der in het verkooppunt aanwezig zijn, ietswat vandaag toch nog vaak over het hoofd wordt gezien. Vaak staan mandjes
LANGETERMIJNINVESTERING
De druk op de prijzen neemt jaar na jaar toe, en dat zien we uiteraard terug in het investeringspatroon van de winkelier. Gelukkig ligt de investering in winkelwagens en -manden lager dan heel wat andere investeringen die de retailer moet doen. Uiteraard zijn de prijzen van mandjes en winkelwagens niet alleen afhankelijk van de leverancier, ze zijn ook uiteenlopend qua type en inhoud. Maar naast die prijs is ook de levensduur van de wagens en mandjes erg belangrijk. En die wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit. Denk aan een optimale oppervlaktebehandeling, een stevig onderstel, het gebruik van kwaliteitswielen enz. Het zijn allemaal elementen die uiteindelijk ook bijdragen aan het winkelcomfort van de klant.