BASISSEGMENT BIJ ORAL CARE KENT GROOTSTE GROEI
Innovatie troef bij elektrisch poetsen met onder meer connectivity en extra opties
Oral care vormt een belangrijk onderdeel van het totale aanbod van lichaams-verzorgingsproducten in de supermarkt. Zo staat tandpasta in de top van meest gekochte producten op een derde plaats, na shampoos en douchegels. Opvallend is dat vooral de meer medische tandpasta's vlotjes over de toonbank gaan. Kijken we naar de verschillende segmenten, dan overtuigen vooral het basis-, sensitive- en whiteningsegment. Bij de tandenborstels zien we dan weer dat meer en meer consumenten opteren voor elektrische apparaten, al houden ook de manuele varianten stand. En wat het mondwater betreft, zien we vooral een stijging in waarde.
VOOR U SAMENGEVAT
- De totale markt van de tandpasta's groeit in waarde en is stabiel wat betreft het aantal verkochte units.
- Everyday oral care daalt zowel in waarde als in volume, therapeutic oral care, daarentegen, stijgt in waarde en in volume.
- De markt van de manuele tandenborstels groeit in waarde én in volume.
- Ons land kent nog steeds een toenemend aantal gebruikers van elektrische tandenborstels.
- De markt van het mondwater groeit in waarde, maar daalt in volume.
TANDPASTA
Groei in waarde
De totale markt van de tandpasta's is vandaag goed voor 38.392.038 euro in waarde, wat overeenstemt met een volume van 1.170.586 verkochte stuks. Deze markt groeit in waarde (+1,1%) en is stabiel wat het aantal verkochte units betreft (alle tandpastacijfers: AC Nielsen YTD P6 2017 Total Belgium).
Splitsen we de tandpasta's op, dan zien we dat everyday oral care (met de merken Colgate, Oral-B en Signal) goed is voor 18.138.326 euro in waarde en 618.420 in volume. Deze categorie daalt zowel in waarde (-4,6%) als in volume (-3,5%).
De therapeutic oral care, daarentegen, stijgt met 8,7% in waarde en met 4,9% in volume. Deze categorie (met de merken Sensodyne, Proglasur, Parodontax en Elmex) is goed voor 305.631 verkochte units die, samen gerekend, een waarde vertegenwoordigen van 15.773.811 euro.
Basissegment scoort het best
De markt van de tandpasta's telt zes verschillende segmenten: base, erosion, gum, kids, sensitive en whitening. Halen we de cijfers erbij, dan zien we dat het basissegment zowel in volume als in waarde de mooiste groei kent. Het sensitivesegment is echter wel nog steeds het grootst in waarde, maar in volume is het basissegment het grootst.
TANDENBORSTELS
Manueel poetsen
De markt van de manuele tandenborstels is goed voor 20.089.497 euro in waarde, wat overeenstemt met een volume van 14.527.010 verkochte stuks.
Elektrisch poetsen
Omdat elektrische tandenborstels veel meer tandplak verwijderen, verkiezen meer en meer consumenten elektrisch poetsen ten opzichte van een manuele poetsbeurt. Tandartsen raden deze methode ook aan, omdat ze voor de meeste mensen betere resultaten oplevert ten opzichte van manueel poetsen. We zien dan ook een toenemend aantal gebruikers van elektrische tandenborstels.
Bovendien leveren de nieuwste apparaten ook extra opties voor specifieke consumentenbehoeften, zoals whitening, sensitivity, tongreinigen en diepreinigen. En wat dacht je van connectivity?
Oral-B is vandaag de wereldwijde pionier op het vlak van connected, appgebaseerd tandenpoetsen dat toelaat vast te leggen wat de consument precies doet. Zo helpt het apparaat om het poetsen en de volledige dental care te verbeteren.
MONDWATER
Groei in waarde
De markt van het mondwater is goed voor 15.524.786 euro in waarde, wat overeenstemt met een volume van 1.712.896 verkochte stuks.
INNOVATIES & ACTIES
Sensodyne rapid relief en rapid relief whitening
In het uitgebreide gamma van Gsk vinden we sinds kort Sensodyne Rapid Relief en Sensodyne Rapid Relief Whitening terug, twee innovaties in tandpasta die in mei 2017 gelanceerd werden.
De nieuwe Rapid Relief formule van Sensodyne is klinisch bewezen voor een snelle verlichting van pijn bij gevoelige tanden. De unieke formule vormt snel een barrière over de gevoelige plekken van je tanden. Ze biedt verlichting en bouwt voortdurende bescherming op bij elke poetsbeurt. Met de Sensodyne Rapid Relief Whitening komt daar nog eens de extra whiteningtroef bij.
Om de Sensodyne Rapid Relief tandpasta bekend te maken bij het grote publiek, werkte Gsk een volledig above-the-linecommunicatieplan uit, met onder meer opvallende instore displays, tv-support, sampling, een nieuwe website en een eigen Facebook pagina.
Signal white now touch
Nieuwkomer in het gamma van Unilever is de Signal White Now Touch Whitening Pen. Met deze innovatie betreedt Unilever het segment van de cosmetica en speelt het in op de steeds grotere vraag naar instant wittere tanden. White Now Touch bevat een serum op basis van Blue Light Technology dat je tanden instant witter maakt. De pen komt in een handig handtasformaat, zodat je ze altijd kunt meenemen en regelmatig een 'touch-up' kunt doen.
Daarenboven is de pen geschikt voor dagelijks gebruik, aangezien ze zacht is voor het tandglazuur. Het Signal White Now gamma wordt flink ondersteund door Unilever met onder andere tv-spots, sampling, instore displays ... Twee producten springen daarbij in de kijker: Signal White Now Touch en Signal White Now CC, 'de tandpasta zonder compromis' die zowel de kleur corrigeert als een complete bescherming biedt.
Oral-b genius 9000 rosegold
Nieuw bij P&G is de Oral-B Genius 9000 Rosegold elektrische tandenborstel. De revolutionaire ronde tandenborstelkop die elke tand omvat, trilt, roteert en pulseert om tot 100% meer tandplak los te maken en te verwijderen dan bij een gewone manuele tandenborstel. Ontworpen om je te helpen te poetsen zoals de tandarts aanbeveelt, verbindt deze borstel met de Oral-B smartphone app via bluetoothtechnologie om je gepersonaliseerde feedback te geven. Deze bestaat uit een timer om ervoor te zorgen dat je de aanbevolen twee minuten poetst, een drievoudige poetsdruksensor om je tandvlees te beschermen tegen te hard poetsen en de geavanceerde positiedetectietechnologie, zodat je nooit een zone overslaat. De 360º SmartRing met ledverlichting stelt je in staat om je poetservaring persoonlijk te maken.
VIJF TIPS VOOR EEN EFFICIËNT RAYON
- Deel de producten in volgens de applicatievorm (tubes, liquids, dispensers) of volgens het concept (whitening, sensitive, kids ...).
- Plaatsing: de duurdere premiumconcepten bovenaan en de goedkopere basisconcepten onderaan in het schap.
- Maak een duidelijk onderscheid tussen de medicinale, gespecialiseerde merken (Sensodyne, Elmex, Parodontax, Vademecum) en de klassieke allround merken (Colgate, Signal, Theramed, Oral-B, Aquafresh).
- Gebruik consumenteninzichten van fabrikanten. Fabrikanten werken graag samen met retailers om het schap optimaal in te delen. Om tot een nog efficiëntere schapindeling te komen, delen ze ook graag hun consumenteninzichten.
- Stimuleer impulsaankopen bij de tandenborstels door ze boven de tandpasta's te plaatsen, en het mondwater ertussenin.