Homecaremarkt staat voor flinke uitdagingen
A-merken werken aan continue innovatie
De lente is traditiegetrouw een echte piekperiode voor de verkoop van homecareproducten. Na een bijzonder moeilijk post-covidjaar en nieuwe uitdagingen voor 2023 doen de A-merken er alvast alles aan om in te spelen op de noden en wensen van de hedendaagse consument. Dit zorgt alvast voor een aantal opvallende nieuwigheden die inzetten op high performance en/of duurzaamheid.
Markt met uitdagingen
De homecaremarkt stond het afgelopen jaar voor enkele stevige uitdagingen. Ook 2023 wordt waarschijnlijk weer een jaar vol challenges, waarbij er onder meer een stevige strijd zal worden gevoerd tussen A-merken en private label.
Dalende vaatwascategorie
De categorie van de machinevaatwasproducten is goed voor zo'n 96 miljoen euro in waarde. Post-covid wordt deze categorie geconfronteerd met een daling in zowel consumptie als waarde. Grote oorzaak hier is het feit dat de meeste consumenten opnieuw naar kantoor gaan, waardoor er thuis minder vaat wordt vuilgemaakt.
Daarnaast zien we ook dat in deze dalende markt enkel private label er nog in slaagt te groeien. Dit geldt trouwens niet alleen voor machinevaatwasproducten maar ook voor de meeste homecarecategorieën.
De nieuwigheden zetten vooral in op op high performance en/of duurzaamheid
Hard surface care heeft het moeilijk
Ook de hard surface care-categorie kampte in 2022 met enkele grote uitdagingen en kende een aanzienlijke omzetdaling bij zowat alle merken. De omvang van deze markt was in 2022 ook veel kleiner dan voor covid in 2019.
De grootste stijging in dit marktaandeel blijkt – niet verwonderlijk – bij private label te liggen, dat exponentieel groeit bij de meeste retailers en in de meeste subcategorieën (sprays, flessen, glas, vloer, keuken ...).
Opvallende trends
Performantie
Binnen de totale homecaremarkt is performantie de allerbelangrijkste trend, al wordt daarbij ook vaak gekeken naar de prijs. Maar er is dus weldegelijk een toenemende vraag naar producten die snel en doeltreffend werken. Vooral jongere consumenten willen minder tijd besteden aan huishoudelijke taken en gaan op zoek naar producten die sneller en heel doeltreffend werken.
Mooi voorbeeld hiervan is de stijgende populariteit van schoonmaakdoekjes waarmee men snel bepaalde oppervlakken kan aanpakken. Maar ook het aanhoudende succes van de all-in-one vaatwasproducten zet deze trend kracht bij.
Duurzaamheid
Consumenten hechten veel belang aan duurzaamheid op lange termijn. Om hun ecologische voetafdruk te verminderen, hebben ze dus meer en meer oog voor duurzame homecareproducten en producten die zacht zijn voor de huid. Maar hoewel duurzaamheid en milieu-impact centraal blijven staan bij consumenten, merken we wel dat ze niet noodzakelijkerwijs bereid zijn meer te betalen voor een duurzamere oplossing. Dit criterium is voor hen ondertussen een verworven recht en is niet langer een nieuwigheid.
Duurzaamheid gaat trouwens niet alleen over het product an sich, maar ook over de verpakking, het productieproces, de distributie ...
Slimme schapkeuzes
Logisch indelen
Een efficiënt ingericht schap laat consumenten toe snel het product te vinden dat aan hun behoeften voldoet. Het is belangrijk hier de beslissingsboom te volgen zodat shoppers zo snel mogelijk het product vinden dat aan hun noden beantwoordt; anders zullen ze doorlopen en de aankoop mogelijk uitstellen.
Fabrikanten doen ook volop onderzoek naar een logische en slimme indeling en delen die resultaten graag met hun retailers. Kijken we bijvoorbeeld naar de subcategorie machinevaatwas dan is het belangrijk horizontale blokken te maken voor de verschillende segmenten, zoals all-in-one, en verticale blokken voor de merken. Moderne additieven dienen op ooghoogte geplaatst te worden aangezien dit impulsproducten zijn.
Rekening houden met trends
Naast die logische indeling, moeten er ook goede assortimentskeuzes gemaakt worden. En dat betekent merken, producten en innovaties aanbieden die inspelen op de vraag van de consument. Hou dus zeker rekening met performance en duurzaamheid bij de samenstelling van het schap.
VOOR U SAMENGEVAT:
- De Belgische homecaremarkt staat voor stevige uitdagingen.
- De categorie van de vaatwasproducten wordt post-covid geconfronteerd met een daling in consumptie en waarde.
- Ook de hard surface care-categorie kende in 2022 een aanzienlijke omzetdaling bij zowat alle merken.
- Er is een toenemende vraag naar producten die snel en doeltreffend werken.
- Om zijn ecologische voetafdruk te verminderen, heeft de consument meer en meer oog voor duurzame oplossingen.