Home carePremium

Homecaremarkt staat voor flinke uitdagingen

A-merken werken aan continue innovatie

Home care cleaning doekje

Jongere consumenten gaan op zoek naar producten die snel en heel doeltreffend werken. Mooi voorbeeld hiervan is de stijgende populariteit van schoonmaakdoekjes

De lente is traditiegetrouw een echte piekperiode voor de verkoop van homecareproducten. Na een bijzonder moeilijk post-covidjaar en nieuwe uitdagingen voor 2023 doen de A-merken er alvast alles aan om in te spelen op de noden en wensen van de hedendaagse consument. Dit zorgt alvast voor een aantal opvallende nieuwigheden die inzetten op high performance en/of duurzaamheid.

Markt met uitdagingen

De homecaremarkt stond het afgelopen jaar voor enkele stevige uitdagingen. Ook 2023 wordt waarschijnlijk weer een jaar vol challenges, waarbij er onder meer een stevige strijd zal worden gevoerd tussen A-merken en private label.

Dalende vaatwascategorie

De categorie van de machinevaatwasproducten is goed voor zo'n 96 miljoen euro in waarde. Post-covid wordt deze categorie geconfronteerd met een daling in zowel consumptie als waarde. Grote oorzaak hier is het feit dat de meeste consumenten opnieuw naar kantoor gaan, waardoor er thuis minder vaat wordt vuilgemaakt.

Daarnaast zien we ook dat in deze dalende markt enkel private label er nog in slaagt te groeien. Dit geldt trouwens niet alleen voor machinevaatwasproducten maar ook voor de meeste homecarecategorieën.

De nieuwigheden zetten vooral in op op high performance en/of duurzaamheid

Finish ultimate plus vaatwasproduct
De nieuwe Finish Ultimate Plus vaatwastabletten met Cyclesinc-technologie garanderen ultieme reinigingsprestaties. Ze maken vaat en glazen perfect schoon en zorgen voor ultieme glans, zonder voorspoelen

Hard surface care heeft het moeilijk

Ook de hard surface care-categorie kampte in 2022 met enkele grote uitdagingen en kende een aanzienlijke omzetdaling bij zowat alle merken. De omvang van deze markt was in 2022 ook veel kleiner dan voor covid in 2019.

De grootste stijging in dit marktaandeel blijkt – niet verwonderlijk – bij private label te liggen, dat exponentieel groeit bij de meeste retailers en in de meeste subcategorieën (sprays, flessen, glas, vloer, keuken ...).

Home care Ajax desinfectie
Ajax Disinfection, een innovatie met een 99,9% antibacteriële werking die begin dit jaar gelanceerd werd. Verkrijgbaar in drie versies: 2-in-1, Maison Pure Appelbloesem en Maison Pure Vlierbloesem.

Opvallende trends

Performantie

Binnen de totale homecaremarkt is performantie de allerbelangrijkste trend, al wordt daarbij ook vaak gekeken naar de prijs. Maar er is dus weldegelijk een toenemende vraag naar producten die snel en doeltreffend werken. Vooral jongere consumenten willen minder tijd besteden aan huishoudelijke taken en gaan op zoek naar producten die sneller en heel doeltreffend werken.

Mooi voorbeeld hiervan is de stijgende populariteit van schoonmaakdoekjes waarmee men snel bepaalde oppervlakken kan aanpakken. Maar ook het aanhoudende succes van de all-in-one vaatwasproducten zet deze trend kracht bij.

Home care vaatwasproducten
Het aanhoudende succes van de all-in-one vaatwasproducten zet de performancetrend kracht bij

Duurzaamheid

Consumenten hechten veel belang aan duurzaamheid op lange termijn. Om hun ecologische voetafdruk te verminderen, hebben ze dus meer en meer oog voor duurzame homecareproducten en producten die zacht zijn voor de huid. Maar hoewel duurzaamheid en milieu-impact centraal blijven staan bij consumenten, merken we wel dat ze niet noodzakelijkerwijs bereid zijn meer te betalen voor een duurzamere oplossing. Dit criterium is voor hen ondertussen een verworven recht en is niet langer een nieuwigheid.

Duurzaamheid gaat trouwens niet alleen over het product an sich, maar ook over de verpakking, het productieproces, de distributie ...

Slimme schapkeuzes

Logisch indelen

Een efficiënt ingericht schap laat consumenten toe snel het product te vinden dat aan hun behoeften voldoet. Het is belangrijk hier de beslissingsboom te volgen zodat shoppers zo snel mogelijk het product vinden dat aan hun noden beantwoordt; anders zullen ze doorlopen en de aankoop mogelijk uitstellen.

Fabrikanten doen ook volop onderzoek naar een logische en slimme indeling en delen die resultaten graag met hun retailers. Kijken we bijvoorbeeld naar de subcategorie machinevaatwas dan is het belangrijk horizontale blokken te maken voor de verschillende segmenten, zoals all-in-one, en verticale blokken voor de merken. Moderne additieven dienen op ooghoogte geplaatst te worden aangezien dit impulsproducten zijn.

Rekening houden met trends

Naast die logische indeling, moeten er ook goede assortimentskeuzes gemaakt worden. En dat betekent merken, producten en innovaties aanbieden die inspelen op de vraag van de consument. Hou dus zeker rekening met performance en duurzaamheid bij de samenstelling van het schap.

VOOR U SAMENGEVAT:
Home care vloerproducten

- De Belgische homecaremarkt staat voor stevige uitdagingen.

- De categorie van de vaatwasproducten wordt post-covid geconfronteerd met een daling in consumptie en waarde.

- Ook de hard surface care-categorie kende in 2022 een aanzienlijke omzetdaling bij zowat alle merken.

- Er is een toenemende vraag naar producten die snel en doeltreffend werken.

- Om zijn ecologische voetafdruk te verminderen, heeft de consument meer en meer oog voor duurzame oplossingen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door An De Maere
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine