TRENDS IN VERLICHTING VAN VOEDING
De juiste verlichting doet kopen
Door de winkelverlichting te optimaliseren met een uitstekende kleurweergave, een aangename lichtkleur of kleurtemperatuur en de juiste lichtaccenten, plaatst men niet alleen de producten op de voorgrond, maar wordt er ook een flinke portie sfeer in de winkel geïnjecteerd. Dat komt de verkopen alleen maar ten goede.
Belichting van verse voeding
Verlichting heeft een belangrijke invloed op de kleur van verse producten. Helder verlichte winkelschappen trekken klanten aan, maar door te veel of verkeerd licht kunnen verse producten verkleuren. Vers vlees bijvoorbeeld, en in het bijzonder rundvlees, kan een bruine kleur krijgen. En hoewel het dan nog uitstekend geschikt is voor consumptie, zullen klanten het toch laten liggen omdat het er in hun beleving niet vers meer uitziet. Voor de foodretail en de belichting van verse voedingswaren zijn er dus nog een aantal extra criteria waaraan de verlichting moet voldoen. Ook hier biedt led uitkomst aangezien het geenIR-(warmte)straling naar voren brengt: belangrijk bij het aanstralen van producten die gevoelig zijn voor warmte. Bovendien is er ook nauwelijks uv-straling, wat de verkleuring of uitdroging van producten zoals vlees en wijn sterk reduceert. De vermindering in derving is dus een groot voordeel van het gebruik van ledtechnieken voor de belichting van versproducten. Energiebesparende ledoplossingen in de verssector zijn daardoor al jaren 'hot items'. Voor de verscheidenheid aan verse producten zijn er steeds gepaste leduitvoeringen.
Fruit en groenten
De fruit- en groenteafdeling is vaak het visitekaartje bij uitstek van een supermarkt. Daarom worden in veel supermarkten het effect van dauwverse sla en de felle kleuren van vruchten gebruikt om de aandacht van de klant te trekken en zijn/haar eetlust op te wekken. Helder, wit licht accentueert bijvoorbeeld de frisse groene kleur van groenten. In warm licht met rode en oranje aspecten zien rode appels en sinaasappels er nog aantrekkelijker uit.
Vers vlees
De vlees- en fijnkosttoog wordt waarschijnlijk het strengst beoordeeld in een supermarkt. Mensen gaan bij vlees immers nog meer op het uiterlijk af om de kwaliteit te beoordelen dan bij andere verse producten het geval is. Voor de verlichting van vers vlees worden steeds meer ingenieuze toepassingen van ledtechnologie gebruikt. Zo zien we in koeltogen bijvoorbeeld ledmodules met een zeer compleet lichtspectrum zonder uv-straling, wat verkleuring en veroudering van de producten voorkomt. Aan de bedieningstoog kan led dan weer zorgen voor een natuurgetrouwe presentatie van het vlees. De kunst van de juiste verlichting hangt hier erg nauw samen met een precieze afstemming van de lichtkleur. Want ook wanneer het licht versheid wil ensceneren, mag dit de klant niet misleiden.
Brood en banket
In de bakkerijafdeling van voedingswinkels wordt vaak gebruikgemaakt van warm goudkleurig ledlicht dat de uitstraling van goudbruin brood en banket opneemt en versterkt. De broodproducten worden zo niet alleen fraai aangelicht maar blijven door de minimale warmteontwikkeling ook langer vers en krokant.
Kaas
Ook in de kaasafdeling wordt geopteerd voor een gele gloed. Want zelfs op witte kazen trekt geel ledlicht de aandacht van de klanten en stimuleert het hun eetlust. Bovendien beschermt de ledtechniek de kazen tegen uitdroging.
Led in diepvriezers
Door gebruik te maken van leds voor de verlichting in diepvriezers kan men een besparing tot 70 procent realiseren ten opzichte van de conventionele lichtbronnen. Bovendien is er voor dit soort verlichting vandaag keuze in kleurtemperaturen, naargelang van de uitgestalde goederen, en krijgen we een veel homogenere verticale verlichting met een betere visibiliteit.