HELP UW KLANT 40% BESPAREN OP ENERGIEFACTUUR
Stabiel segment biedt zekerheid
Tochtwering is een segment dat bij de meeste consumenten niet 'top of mind' is, maar wel belangrijk wordt geacht. Het komt er voor de retailer dan ook op aan dit assortiment te presenteren op in het oog springende plaatsen, zodat deze producten zeker in de herfst en de winter effectief voor een stabiel inkomen kunnen zorgen.
VEEL VRAAG NAAR ZELFKLEVEND
Het doe-het-zelfassortiment van tochtweringsproducten focust zich hoofdzakelijk op producten die de koper zelf eenvoudig kan gebruiken, zoals dorpelprofielen en tochtband. Eén persoon volstaat om deze makkelijk te kunnen bevestigen. Er is veel vraag naar zelfklevende producten met een goede hechting. Ook bevestigingen waarbij er gebruik wordt gemaakt van schroeven, zitten in de lift. Het is daarbij een pluspunt als de schroeven onzichtbaar kunnen worden verwerkt.
Breed gamma voor ramen en deuren
Voor de retailer is het belangrijk een zo breed mogelijk gamma te kunnen aanbieden. De belangrijkste aanbieders hebben voor bijna elke toepassing een oplossing in huis, zoals profielen om kieren in ramen en deuren af te dichten, dorpelstrips die de aansluiting maken tussen vloer en deur, en radiatorfolie (om de warmte tegen de muur terug te kaatsen in de kamer). Populair is ook een systeem waarbij een enkele beglazing in enkele minuten tijd tot een dubbele beglazing kan worden omgebouwd. Tochtwering voor ramen en deuren is dus essentieel voor uw assortiment.
INNOVATIES
Gebruiksgemak
Het tochtdichtingsaanbod verbeterde de jongste jaren onder meer op het vlak van gebruiksgemak en eenvoud. Hoogwaardige siliconen liggen goed in de markt omdat ze voor een optimale dichting zorgen en het materiaal door de tijd heenweinig of zelfs geen slijtage vertoont, waardoor de functie volledig behouden blijft.
Recycleerbare dichtingen
Er is een trend naar meer zelfklevende materialen die het gebruik makkelijker maken. Op de markt zijn er ook recycleerbare en transparante thermoplastische dichtingen beschikbaar die tot vijftien jaar meegaan.
POPULARITEIT
Zelfklevende tochtband blijft goed scoren en zal, vanwege de eenvoud van de toepassing, een belangrijk marktaandeel blijven behouden. Dat geldt zeker ook voor dorpelstrips en profielen om kieren te dichten. Daarna volgen alle andere producten. De aanbieders zien de populariteit van tochtdichting ook in het buitenland stijgen. Dat is zeker het geval tijdens de zomerperiode in zuiderse landen, waar er veel met airconditioning wordt gewerkt.
Stabiel segment
Tochtdichting is een assortiment dat mooie cijfers blijft voorleggen. Opvallend is de stabiliteit over de jaren heen. De marktleiders verwachten dat dit segment de komende jaren in die richting zal blijven evolueren.
Bedreigingen?
Een eventuele rem op de groei kan de toename van kunststof en aluminium kozijnen en deuren in de nieuwbouw zijn, omdat deze via een kaderdichting vaak al over een ingebouwde tochtwering beschikken. Bovendien tonen de jongere generaties minder bereidheid om zelf te klussen. Als ze wél zelf de handen uit de mouwen steken, gaat hun voorkeur naar duurzame, gebruiksvriendelijke oplossingen. Die criteria vinden ze zelfs belangrijker dan de prijs.
INSPELEN OP MILIEUBEWUSTZIJN EN BESPARING
De toenemende schaarste van grondstoffen doet bij de consument het besef over het belang van duurzaamheid, energiebesparing en een slimmer gebruik van middelen stijgen. Hij wil zijn energiekost reduceren (zowel voor airconditioning als voor verwarming), kiest vaker voor milieubewuste oplossingen en wil zich ook goed voelen. De belangrijkste aanbieders stimuleren het bewustzijn rond energiebesparing en helpen de consument om zich te beschermen tegen koude, warmte, vuil, geluid en tocht.
Tochtprofiel
Een eenvoudig product zoals een tochtprofiel laat toe om tot 40 procent op de energiefactuur te besparen. Aangezien verwarming almaar duurder wordt, dient de consument niet lang na te denken over de aankoop van een product met een lage kostprijs en een groot besparingsvermogen.
PRESENTATIE
Het is handig om dit assortiment op één meter te plaatsen. Dat geeft de consument meteen een handig overzicht van de oplossingen waarmee hij tocht buiten kan houden. Zo ontdekt de koper ook oplossingen voor kieren waarvan hij misschien niet eens vermoedde dat ze ook konden worden gedicht. Door hem wegwijs te maken in de producten, raakt hij niet verdwaald in het rijke assortiment en is hij ook gemotiveerd om het juiste product te kopen.
Begeleiden
Gedreven retailers begeleiden de koper bij zijn keuze. Informatie over welke producten voor een specifieke toepassing (binnen-, buiten- of garagedeur) in aanmerking komen en voor welke ondergrond ze geschikt zijn, kan de klant best appreciëren. Het groeperen van de diverse producten per toepassing, waarbij de gradaties in kwaliteit makkelijk herkenbaar zijn, is een goed idee.
Prominente plaats
Tochtwering is geen segment waar consumenten spontaan aan denken. Ze nemen het vooral mee in een impuls, als ze het in de winkel zien liggen. Het is dan ook aangeraden om dit aanbod, met de duurzaamste oplossingen voorop, op een prominente plaats te presenteren.
Belang van begeleiding in pos
Net zoals de meeste seizoensproducten kun je daarbij zeker voor een kopstand opteren. Zeker in de herfst- en winterperiode kun je met zo'n duidelijke visualisatie de omzet in deze productgroep beduidend zien stijgen. Cruciaal is ook het voorzien van POS-materiaal dat de consument begeleidt bij het aankoopproces.
Extra display in herfst en winter
In de herfst en de winter is het nuttig een extra display te voorzien. U kunt deze producten ook aanbieden als 'cross placement' in het rayon van de deuren. Wat ook zeker te overwegen valt, is een display met de hardrunners bij de kassa's of op 'actieplaatsen'. De belangrijkste leveranciers beschikken over displays die de populairste producten extra onder de aandacht brengen.
Per merk
De toonaangevende producenten zijn het erover eens dat voor dit segment een presentatie per merk de meeste kans op slagen heeft. Het geeft de consument in één oogopslag een overzicht van alle mogelijkheden. Wie per productsoort aanbiedt, loopt het risico dat de consument zich alleen focust op wat hij wenste te kopen, waardoor hij niet denkt aan andere manieren om energie te besparen. Vervolgens wordt aangeraden om alles per toepassing te groeperen, met een duidelijke presentatie van de diverse eigenschappen en kwaliteiten. Zo kan de consument ook het product kiezen dat het best binnen de budgettaire mogelijkheden past.
Met dank aan Elton, Suki en Tesa