Lijmen & vulmiddelenPremium

SEGMENTERING AFDICHTINGSKITTEN GEEFT VERKOOP EEN BOOST

Toepassingsfoto's essentieel voor verpakking

Wie als consument vandaag een silicone, een hybride kit of een ander afdichtingsproduct nodig heeft, dreigt te verdwalen in een chaotisch bos. Tenzij de winkelier en zijn leveranciers de krachten bundelen voor een eenduidige presentatie, die de eindklant vlot naar het meest geschikte product loodst. De meeste aanbieders maken daar meer dan ooit werk van, al zijn de meningen over een merkgebonden, dan wel toepassingsgebonden, presentatie verdeeld.

EERST DE TOEPASSING

De praktijk wijst uit dat 75% van de kopers met een duidelijk toepassingsgebied in het hoofd naar de winkel komt. Die potentiële toepassingen zijn het afdichten van sanitaire voegen, voegen bij gangbare constructiematerialen, voegen op kritische ondergronden, voegafdichtingen, blootgesteld aan extreme omstandigheden en het overschilderen van voegen.

Presentatie per toepassing

Daarom is het belangrijk dat het assortiment in de winkel dat reflecteert. In dat kader menen bepaalde producenten dat de presentatie in het rek per toepassingsgebied voor de hand ligt, omdat dit het best zou aansluiten bij het keuzeproces van de shopper. Sommige fabrikanten hebben specifieke platformen ontwikkeld die de keuze voor de shopper aanzienlijk vergemakkelijken en die een betere garantie bieden op een bevredigend eindresultaat.

Helder communiceren

Anderen voorzien de kokers dan weer van duidelijke toepassingsfoto's. Heldere communicatie op de voorzijde van de koker leidt de klant naar het product dat hij of zij nodig heeft. Op die manier wordt een schap dus steeds meer samengesteld uit verschillende specifieke producten, die zijn afgestemd op bepaalde toepassingen. Ook extra POS-materiaal, zoals topkaarten, wobblers en banners, kan hierbij helpen.

Verticale navigatie

Duidelijkheid in het schap moet vooropstaan. Daarom opteren bepaalde leveranciers voor een verticale navigatie, waarin vier categorieën (overschilderbaar, sanitair, universeel en speciaal) via een kleurencode duidelijk aangegeven zijn. Dit doen ze vanuit de overtuiging dat iedere productsoort andere eigenschappen en voordelen heeft. Dit kan worden ondersteund door horizontale merkblokken, zodat de shopper gelijkaardige producten binnen dezelfde categorie goed kan vergelijken.

Groepering per merk

Anderen opteren dan weer voor een groepering per merk, en vervolgens per applicatiegebied. Als er voor kleurgroepen wordt gekozen, is het belangrijk die door te trekken naar alle communicatievormen, zoals verpakkingen, dozen, brochures, rayonbanners, de website etc. Een gerichte presentatie in de winkel leidt altijd tot een meerverkoop, omdat je op die manier minder vergeten aankopen hebt. Leveranciers die de merkpresentatie vooropplaatsen, verwijzen graag naar een onderzoek waaruit blijkt dat shoppers in hun aankoopbesluit eerst kiezen voor de categorie lijm/kit voor hun oplossing. De volgende stap is de keuze voor de afdichtingskit, direct gevolgd door de functionaliteit, in combinatie met het merk. Pas later in het beslissingsproces wordt gekeken naar de specifieke applicatie. Merken zijn ankers en staan vaak synoniem voor functionaliteit.

Plaats in de winkel

Producten voor het afdichten passen uiteraard het best in het rayon van lijmen en kitten. Eventueel kunt u ze ook nog in de verfafdeling, bij de kachels, het parket of het sanitair positioneren. Essentieel is om in het rek sowieso voldoende ruimte te voorzien voor productinfo en applicatietips. Dat kan de eindgebruiker inspireren om ook andere klussen op zijn todolijst te zetten.

UNIVERSEEL VERSUS SPECIALISTISCH

Voegkitten omvatten een ruim assortiment. Onder meer siliconen, acrylaten, MS-polymeren, butyleen, polyurethaan (PU-schuim) en gespecialiseerde producten (voor gebruik op natuursteen, bij hoge temperaturen, voor het aquarium ...) behoren hier ook toe. Een aantal leveranciers opteren eerder voor gespecialiseerde producten, omdat het integreren van zo veel mogelijk toepassingen in één product altijd ten koste gaat van de algemene kwaliteit en de prijs. Anderen gaan voor een duale aanpak, met een combinatie van generieke alleskunners en specifieke nicheproducten.

Voor- en nadelen

Specialistische producten sluiten, qua eigenschappen en verwerking, 100% aan op de specifieke klus. De consument moet dan wel weten rondom welke materialen hij afdicht (voor de allerbeste hechting) en welke eisen hij/zij aan het product wil stellen. Dat is geen evidente opgave voor de minder ervaren doe-het-zelver: niet iedereen weet van welk materiaal een kozijn of douchebak is gemaakt. In de winkel voor zo veel mogelijk verschillende producten opteren vereist sowieso meer schapruimte. Generieke producten hebben het voordeel dat ze iedere afdichtingsklus aankunnen. Hoewel de hechting van een universele kit goed is, kan het best dat er een specifieke kit op de markt is die een beter resultaat biedt. De nadelen van een generiek product zijn afhankelijk van de technologie die wordt gebruikt. Over het algemeen beantwoordt een polymeertechnologie het best aan het universele karakter.

ACCESSOIRES

De verkoop van afdichtingsproducten, samen met bijbehorende accessoires (kitpistolen, moussebanden, afstrijkingsmiddelen, kokermessen, verwijderaars van siliconenresten), kan de winkelier een mooie extra omzet opleveren. De consument streeft namelijk naar een totaaloplossing, waarbij het toebehoren essentieel is voor een optimaal resultaat. Wie erover wil waken dat de consument het overzicht blijft bewaren en dus geen onrust in het schap wil creëren, beperkt dit aanbod beter tot een à twee merken die een compleet assortiment aanbieden. 

SILICONEN EN VOEGKITTEN

Als winkelier doet u er goed aan deze opdeling wel te maken, omdat doe-het-zelvers nog te vaak de fout maken om silicone te proberen overschilderen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Niet alle leveranciers vinden die opdeling noodzakelijk, op voorwaarde dat het producttype en de producteigenschappen duidelijk op de verpakking staan. Ook de kleurencode kan het verschil tussen beide types aanduiden.

PRODUCTTYPES

  • Silicone is een elastisch product: het kan mee bewegen met een voeg, wat heel belangrijk is indien een van de twee, of beide materialen, een sterke uitzetting of krimp heeft. Als je het silicone niet kunt overschilderen, is er kans op migratie door siliconenolie op natuursteen. Er zijn wel speciale producten voor natuursteen, die geen vet- of olievlekken vormen. Een silicone hecht niet goed op natte ondergronden.
  • Acrylaat kun je wel overschilderen, maar het is plasto-elastisch. Dit houdt in dat het product minder geschikt is voor bewegingen in een voeg. Acrylaten worden het liefst enkel binnen gebruikt, aangezien dit product vorstgevoelig is. Bij buitengebruik: het best steeds overschilderen of dan toch voor voegen gebruiken die zo weinig mogelijk met water in contact komen, en zeker niet voor voegen waarbij er kans is dat er water kan blijven staan, omdat acrylaten altijd de neiging hebben om weer water op te nemen Deze producten zijn doorgaans goedkoper dan silicone.
  • Hybride kitten zijn elastisch en overschilderbaar. Ze combineren de voordelen van acrylaat en silicone, en zijn daarom de meest universele kit op de markt. Meestal zijn ze wel iets duurder in gebruik.
  • Butylenen harden niet uit, maar kennen enkel velvorming. Bij aanraking kan de voeg weer openbarsten. Dit product is alleen geschikt voor afgesloten voegen. Het toepassingsgebied is dus eerder beperkt.
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Innovatie troef bij diamantboren en -zagen

De wereld van diamantgereedschappen is continu in beweging. elk jaar worden er talrijke nieuwe toepassingsmogelijkheden en productinnovaties geïntroduceerd. naarmate de te bewerken materialen veranderen, is het immers essentieel dat ...

50% van verkoop batterijen is impulsgedreven

De verkoop van batterijen is stabiel; de meeste worden nog steeds via de foodretail verkocht. constante innovaties bieden goede groeikansen, vooral knoopcellen doen het tegenwoordig prima. second placement zorgt vooral tijdens piekperiodes voor extra omzet, tot zelfs een verdubbeling van de cijfers. zo'n 50% van de aankopen gebeurt immers in een impuls. een duidelijk georganiseerd vast schap zorgt voor geïnformeerde en tevreden klanten. promoties en nieuwe verpakkingen van de diverse merken trekken de consument over de streep. als bebat inzamelpunt voor gebruikte batterijen geeft u bovendien een extra - gratis - service.

Gfk-cijfers

De gfk-cijfers voor de maand maart kleuren dieprood: -8,6%. het jaar was nochtans goed begonnen, met een mooie groei voor januari en februari. het negatieve cijfer knoopt helaas aan bij het ook al negatieve resultaat van 2017. kristof scheys (gfk) ziet verschillende oorzaken. het onvermijdelijke weer zit er wellicht voor iets tussen, maar er verschuift ook meer en meer omzet naar onlinekanalen. daarnaast zijn er een aantal producten die een zeker verzadigingspunt hebben bereikt, is de huizenmarkt in transitie en kan blurring een belangrijke rol spelen. “2018 wordt het jaar van verandering."

Lenaerts bagage & lederwaren

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine