VERANDERING IS DE ENIGE CONSTANTE
Kookhuys mafrans maakt zich op voor de toekomstige consument
Steeds mee evolueren met het consumentengedrag gedurende iets meer dan honderd jaar. Dat verklaart het blijvende succes van Mafrans. Wat ooit begon als een winkel in landbouwgerei, is nu een echte belevingswinkel van maar liefst 750 m². Ook voor Kookhuys Mafrans zijn het spannende tijden door de digitale innovaties en evoluties. Een webshop lanceren en de social media verkennen staan op de planning. “Je krijgt maar een keer de kans om een goede eerste indruk te maken, dus we willen het meteen goed aanpakken", aldus Vital Mafrans.
HONDERD JAAR
Al iets meer dan honderd jaar is Mafrans een referentie in Leuven en omstreken. Grootvader Mafrans startte in 1915 een bedrijf in landbouwgerei. Door de verstedelijking in de jaren 1950 is hij zich vervolgens gaan toeleggen op Leuvense stoven, wasmachines en ander groot huishoudelektro, en kwamen zijn drie zonen mee in de zaak. Het bak- en kookgerief kwam er in de jaren 1980 bij. Een groot succes, want in 1997 opent Mafrans aan de overkant van de straat Het Kookhuys. In 2009 wordt de elektrowinkel volledig verbouwd, en komt er een fusie met Het Kookhuys. Vanaf dan is alles onder een dak te vinden, met een unieke belevingswinkel als resultaat.
“De consument verwacht de service van een driesterrenrestaurant, maar wel de prijs van een frituur"
Opgegroeid in de winkel
“Samen met mijn drie broers ben ik in de winkel opgegroeid", vertelt Vital Mafrans. “Op mijn veertiende verkocht ik mijn eerste kachel, en in de vakanties gingen we mee gaan leveren. Er werd altijd op ons gerekend. Het is dan ook een evidentie dat we Mafrans voortzetten. Het is ook echt boeiend. Elke keer met nieuwe uitdagingen geconfronteerd worden, constant onder het volk zitten, de vrijheid om beslissingen te mogen nemen ... Nee. Tijd om je te vervelen heb je zeker niet!"
Meegaan of verdwijnen
“De enige constante door de jaren heen is dus dat we ons telkens aan de klant hebben aangepast. Het consumentengedrag verandert voortdurend, dus het was mee veranderen of verdwijnen. Daarom is het aanbod gedurende die honderd jaar heel veel veranderd, omdat we ook steeds keken naar wat er leeft en daar telkens op inspeelden."
BELEVINGSWINKEL
“Bij de verbouwingen in 2009 wilden weeen echte belevingswinkel creëren. We zijn ervan uitgegaan dat we de klant moeten vasthouden wanneer hij in onze winkel is, want dan heeft hij tijd voor ons vrijgemaakt. We kunnen niet meer zeggen: kom binnen twee weken eens terug, want dan organiseren we een demo van dat bepaalde keuken-toestel. Dat gaat niet meer, de mensen zijn te druk bezet. Als de klant in de winkel is, willen we die niet meer laten gaan, en dat doen we door die beleving. Als er interesse is voor een bepaald product, dan halen we onmiddellijk, bijna letterlijk, alles uit de kast. Van alle productcategorieën zijn er toestellen van verschillende merken aangesloten, zodat de klanten meteen zien, horen en voelen hoe dat bepaalde product werkt. Bij ons staan alle producten ook per soort geordend. Je zult in de winkel dus geen shop-in-shops terugvinden. Ik wil veel liever de markt zijn gang laten gaan."
Kookdemonstraties en evenementen
“Op regelmatige basis organiseren we met de winkel een nocturne of een evenement met een hoog showgehalte. Zo werken we onder meer samen met chefs zoals Viki Geunes of Pepe Giacomazza, die dan een product dat we verkopen in de winkel demonstreren. Dat alles wordt dan gefilmd en uitgezonden opde regionale televisiezender. Voor mij is dat een efficiëntere manier van kookdemonstraties organiseren dan een klassieke kookdemo waarop een tiental mensen afkomen. Met de evenementen die worden gefilmd, bereik ik een veel groter publiek en voor de fabrikant is het ook een win-win, want zijn producten komen mooi in beeld. Bovendien stimuleert het de mensen om toestellen te kopen bij de vakhandel."
WEBSHOP
“Tot nu toe hebben we nog maar heel weinig gedaan op social media, we houden daar de boot nog even af. Je krijgt maar een keer de kans om een goede eerste indruk te men. Ook het webshopverhaal is voor ons nu nog een groot vraagstuk. Ik wil niet zomaar een portaal waarop alle producten staan en het gevoel geven aan de mensen van koop nu maar. Ik wil dat de mensen onze zaak kennen en informatie krijgen. Bovendien sta ik er momenteel nogal weigerachtig tegenover door alles wat ik rondom me hoor. Iedereen heeft een webshop, maar het zijn maar enkelingen die er winst op maken. Zeker als ik hoor dat de grote jongens zoveel verlies maken, daardoor heb ik toch nog heel wat vraagtekens. Als de toekomst het internet is, en dat staat gelijk aan verlies draaien, dan is de toekomst verlies, iets wat gedurende die honderd jaar nooit heeft plaatsgevonden bij Mafrans. Niettegenstaande besef ik zeker dat die webshop er moet komen."
“Het consumenten-gedrag verandert voortdurend, dus het was mee veranderen of verdwijnen"
ZOEKEN NAAR DE GOEDKOOPSTE
“De consument is meer dan ooit mondiger en machtiger. Voor de klant naar de winkel komt, is hij al heel goed geïnformeerd aangezien alles op het internet te vinden is. We moeten ons dus onderscheiden van het internet door onze service. Alleen worden de verwachtingen daar steeds hoger."
Driesterrenservice
“Mensen verwachten de service van een driesterrenrestaurant, maar wel de prijs van een frituur. Dat komt omdat ze ook voortdurend met lage prijzen geconfronteerd worden. In onze branche hebben we ook het nadeel dat de producten heel goed vergeleken kunnen worden, aangezien alle typenummers en merken zo gemakkelijk terug te vinden zijn. Bovendien is er het verhaal van jonge mensen die trouwen, bouwen en kinderen krijgen. Geld sparen zit er dan niet meer in bij deze groep, die dan ook constant naar de laagste prijs loopt te zoeken, en zich niet tot de vakhandel wendt. Denk bovendien ook maar aan het voorbeeld van Zalando. Je ziet in de postkantoren tientallen mensen aanschuiven om hun pakjes op te halen, terwijl ze diezelfde kleren bijvoorbeeld ook in een winkel verderop kunnen kopen."
Internet: niet heilig
“Het zal nooit meer zoals vroeger worden. Bij een slingerbeweging keert de slinger altijd terug, dus binnen enige tijd zullen we zien waar we uitkomen. Nu zien we dat de prijsvechters ook slaag krijgen door het internet, terwijl we zoveel jaar geleden bij hun opkomst enorm aan het panikeren waren. En als ik zie dat de grote jongens van de webshops nu eveneens fysieke winkelpunten krijgen, dan merk ik dat puur het internet toch ook niet heiligmakend is. Ik geloof heel sterk dat er nog veel gezuiverd zal worden in het systeem, en dat er ook enkele grote jongens zullen vallen."
HANDSFREE SHOPPEN
“Collega's vertellen me dat er binnen tien jaar niemand nog met zijn winkelzakje zal rondlopen, als het al zo lang zal duren. Wie dan op zaterdag komt shoppen bijvoorbeeld, verwacht dat zijn aankopen tot bij hem of haar zullen worden gebracht, of dat die in een locker op de parking waar zijn auto staat, klaar zullen zitten. Dat is die driesterrenrestaurantservice die ik bedoel, en die service kost net veel geld. Zo zijn er nu al bedrijven die daarop inspelen met het zogenaamde handsfree shoppen: ze zetten lockers op openbare plaatsen waar de boodschappen van de klant in worden geplaatst door een fietskoerier die het pakje in de winkel opgehaald heeft."
Last mile
"Anderzijds sleutelt men in de steden ook aan de 'last mile': de afstand tussen het postkantoor en de eindklant, die men efficiënter probeert te overbruggen. Al deze oplossingen vreten aan de marge, terwijl de consument juist nog meer service en nog lagere prijzen verwacht. Het worden volgens mij boeiende tijden!"
KOOKHUYS MAFRANS IN HET KORT
Ontstaan: 1915
Adres: Diestsestraat 32, 3000 Leuven
Personeel: 10
Winkeloppervlakte: 750 m²
Aantal passanten per week: 130.000
Opmerkelijke info: vierde in 2015 zijn honderdjarige bestaan,sponsort Mijn Pop-Up Restaurant