Verandering blijft tuintrends domineren
Tuintrends 2021 in het teken van menselijkheid
Hoewel de wereld voor heel wat mensen het afgelopen jaar lijkt te hebben stilgestaan, blijft de voorthollende verandering reacties uitlokken die de tuintrends voor 2021 beïnvloeden. Bij de onzekerheid die corona er voor velen nog bovenop gooide, is een terugkeer naar de juiste (mensen)maat belangrijker dan ooit geworden. Een crisis is ook steeds het uitgelezen moment om eens stil te staan bij vastgeroeste gewoonten. Tot slot dwingt de maatschappelijke polarisering ons om steeds vaker een standpunt in te nemen. Ook deze ‘krachtige’ houding zien we terugkeren in de tuintrends, die Tuinbranche Nederland ook dit jaar voorstelt.
Tijdsgeest van chaos
Het valt moeilijk te ontkennen: oude zekerheden gingen al langer op de schop en de coronacrisis heeft flink geknabbeld aan het beetje vastheid dat ons nog restte. Zoals steeds zijn er naast de soms destructieve, ontwortelende effecten van deze verandering, ook opportuniteiten te vinden. Dat zijn opportuniteiten om het beter te doen, om onze levenskwaliteit te verbeteren – en die van onze medemensen evenzeer – en om de kwalijke gevolgen van bepaalde oude gewoontes in vraag te stellen.
Keep it mankind
Een eerste waardetrend die daaruit voortvloeit, is ‘keep it mankind’: een terugkeer naar de menselijkheid, met oog voor de mensheid. Corona heeft ons zeker doen nadenken over kleinschaligheid – in een geglobaliseerde wereld waar een pandemie razendsnel wereldwijd toeslaat, kan dat moeilijk anders. Verder technologiseert onze samenleving nog steeds aan een hels tempo. We profiteren uiteraard van de voordelen die dat met zich meebrengt, maar technologie kan ook angstig maken. Het gevoel de controle kwijt te raken, of het nu over onze privacy is of over kunstmatige intelligentie, is ubiquitair. De koelheid van de technologisering wordt in deze waardetrend dan ook opgevangen met een diepe behoefte aan menselijkheid, met empathie en zintuiglijkheid als kernwaarden.
Winkelhieren
Ook in de groenbranche is deze trend zichtbaar. Door bloemen te drogen, te persen of te kweken, kunnen we de natuur bewaren of verzamelen. We zoeken ‘het dagelijkse’ sowieso dicht bij onszelf. Het Vlaamse woord van het jaar 2019 ‘winkelhieren’ weerspiegelt dit. Om de lokale middenstand te ondersteunen, kopen we liever bij buurtwinkels dan op het internet. Ook al zijn die buurtwinkels ondertussen vaak ketens, de persoonlijke en menselijke dimensie blijft vaak goed voelbaar.
Human touch
De stijltrend die hierbij aansluit, is dan ook terecht ‘human touch’ gedoopt. Naast de sterke aandacht voor planten, die de afgelopen seizoenen al zichtbaar was, ligt de focus in deze trend ook op het gebruik van bloemen. Er is plaats voor opvallende boeketten en arrangementen in warme kleurschakeringen. Er is veel aandacht voor hangende boeketten of ‘floating bouquets’ die in meerdere trendthema’s aan bod komen. Ook de bladplanten vormen een kleurrijk palet, met naast groen, ook rood-, bruin- en rozetinten. Buiten vertaalt dat zich in warme kleuren, met name aarde- en huidtinten. Weg met zwarte en grijze loungebanken, dus. De vormen zijn erg organisch en doen denken aan menselijke rondingen en rimpels.
Revise the moral
Moraliteit is al enkele jaren terug van weggeweest. Consumenten stellen zich steeds meer vragen bij onbezonnen consumeren; de effecten op het schaarse beetje natuur dat ons nog rest, komen steeds meer aan bod in de media. Voor de groenbranche is dit een uitgelezen kans om zich in de markt te zetten als ‘natuurvoorziener’. De effecten van groen op ons gemoed zijn er. Ook op het vlak van gewasbescherming, logistiek en verpakking komen er vragen van de consument, die de retailer of groenvoorziener zal moeten zien te beantwoorden. Er is steeds meer oog voor duurzaamheid; iets wat een wereldwijde pandemie alleen maar versterkt heeft.
Balanced biotope
De stijltrend die hieruit voortkomt, heet dan ook ‘balanced biotope’. We streven naar een tuin met grote biodiversiteit. We proberen er een kleine biotoop van te maken, waar planten en dieren in harmonie met elkaar kunnen groeien en leven. De behoefte bij de consument is aanwezig, maar het ontbreekt hem vaak nog aan informatie. Men is daar echt naar op zoek. Welke planten versterken elkaar en hoe kan je ook op een kleine oppervlakte (balkon of patio) een eigen biotoop creëren? Als u die vragen kunt beantwoorden, dan zit u gebeiteld.
Qua materiaalgebruik lijdt het geen twijfel dat de materialen duurzaam moeten zijn. Dat wil zeggen: op een duurzame manier geproduceerd, maar het wil evenzeer zeggen: lang meegaan en tegen een stootje kunnen. De recycleerbaarheid van het materiaal is eveneens een grote troef.
Take a stand
Een derde waardetrend kreeg de naam ‘take a stand’. De maatschappelijke polarisering dwingt ons tot het innemen van een standpunt; elkeen heeft een mening over de huidige gang van zaken en zal die met steeds meer branie verkondigen. ‘Authenticiteit’ is hierbij van belang. Vertel een eerlijk verhaal waar je zelf in gelooft, anders val je steeds sneller genadeloos door de mand. We verwachten eerlijkheid en transparantie van de overheid en van bedrijven. Aanbieders met uitgesproken meningen krijgen volgens deze tendens een podium; een product kan in een mum van tijd uitgroeien tot een held. Deze ontwikkeling biedt mede ruimte aan jonge ondernemers die hun bevlogenheid aangrijpen om nieuwe producten te lanceren. Ook voor de groenbranche zal het verhaal achter het product nog belangrijker worden.
Recentered stage
Deze botsing van ideeën komt terug in de vormgeving van de producten. Dat zien we in de strakke geometrische vormen: trappen, blokken, cirkels en bogen. Ook in de buitenruimte zien we de spanning van botsingen: hoogteverschillen zorgen voor verschillende gezichtspunten op dezelfde tuin, iets wat in deze gepolariseerde maatschappij hard nodig is. Kleine, half omsloten ruimten, trappen, verhogingen en verdiepingen maken van de buitenruimte een nieuw, speels geheel. Daarbij blijft gemak een belangrijk uitgangspunt.
Modulair tuinmeubilair smelt soms samen in één beeldbepalend element, waarin zelfs beplanting verwerkt is. Borders zijn duidelijk omsloten door geometrisch gevormde bakken, scheidingswanden, potten en zelfs meubelstukken. Een enkele keer doet de beplanting tropisch aan.