TuinaccessoiresPremium

TUINTRENDS OMARMEN VERANDERING

Brenda Horstra
Brenda Horstra

Tuintrends 2020 in het teken van vooruitgang

Waar de tuintrends voor 2019 nog deels de spanning van het loslaten verbeeldden, is de tijdsgeest voor 2020 gerijpt in de richting van ‘verandering’. Dat stelt Tuinbranche Nederland in haar jaarlijkse overzicht van de tuintrends. Met die verandering gaan we wel nog steeds op heel verschillende manieren om. Er is de conservatieve manier, in het teken van ‘ontprikkelen’. Er is de grensvervagende manier, die onderdelen van overal tot nieuwe gehelen combineert. Tot slot is er het streven naar authenticiteit, dat zich uit in sterke contrasten en de perfectie van het imperfecte.

TIJDSGEEST VAN AANVAARDING

Chaos, dat was hoe Brenda Horstra (adjunct-directeur Tuinbranche Nederland) de tijdsgeest voor 2019 eind vorig jaar definieerde. De immer voortschrijdende technologische ontwikkelingen brachten de spanning van het loslaten met zich mee. “Dat is dit jaar anders”, zegt Horstra. “De veranderde situatie is nu een feit. Dat zorgt nog steeds voor spanning en onrust, maar creëert ook meer en meer aanvaarding. Daardoor zal 2020 een positief en energiek jaar worden.”

Nochtans is er nog steeds veel weerstand, zowel bij degenen die de verandering niet aankunnen als bij de mensen voor wie de verandering niet snel genoeg gaat. Desondanks is er de ‘magische aantrekkingskracht’ van het jaar 2020, die een betere wereld belooft. Geconfronteerd met de vele uit­dagingen die de toekomst brengt, zetten daadkracht en oplossingsgerichtheid de toon.

HEAL

De eerste waardetrend die deze tijdsgeest met zich meebrengt, is ‘heal’. Genezen moeten we van de prestatiemaatschappij die ons voortdurend overprikkelt, waarbij de prikkels verslavend genoeg zijn om er geen afscheid van te kunnen of willen nemen. Het antwoord daarop is gemakzucht: in zijn zoektocht naar rust nestelt de consument zich in de zachte kussens van de technologie, die hem van de prikkels afschermt. “Hier zien we de opmars van hyperpersoonlijke producten, bijvoorbeeld gepersonaliseerde vitaminen, die precies op jouw lichaam zijn afgesteld. De vormgeving staat dan weer in het teken van ‘ontprikkelen’: planten en bloemen kunnen een buffer vormen die je afschermt van de buitenwereld, om zo de levensnoodzakelijke behoefte aan rust in te vullen.”

Inner retreat

Inner retreat

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de stijltrend daaraan gekoppeld ‘inner retreat’ heet, waarbij men zich even terugtrekt van de veeleisende en chaotische buitenwereld.

“De tuin wordt dan de plaats bij uitstek om even tot rust te komen, met bufferende volle plantvakken en fijne structuurplanten zoals grassen en elegante bloemen. Ontspannen is het sleutelwoord, maar ook het creëren van een gezonde omgeving is belangrijk, met bijvoorbeeld geneeskrachtige planten en kruiden. Biodiversiteit, met aandacht voor insecten en milieubewust omgaan met water, krijgt hier een belangrijke rol. Organische vormen zorgen voor een rustgevend gevoel.”

Qua kleuren zien we hier vooral lichte kleuren, met veel aandacht voor wit, aangevuld met rustgevende natuurtinten. De materialen zijn veelal natuurlijk en vallen weinig op.

Inner retreat

UNBOX

De tweede waardetrend maakt komaf met de hokjesgeest. De digitalisering kan onze wereld verbreden, maar kan er eveneens voor zorgen dat we in een digitale bubbel terechtkomen waar we alleen nog gelijkgestemden vinden. Om aan deze bubbel te ontsnappen, proberen we onze horizon opnieuw te verbreden, de wereld wordt opnieuw groter. “Belangrijk voor de fabrikanten: zorg voor openheid en diversiteit. Het gebruik van het product hoeft niet te veel vast te liggen; de gebruiker beslist zelf wat hij ermee doet. In de vormgeving zien we logischerwijze vaak een mix van materialen, werelden en culturen.”

blended culturesz

Blended cultures

De daarmee gepaarde stijltrend heet dan ook ‘blended cultures’. Producten met invloeden van overal worden lustig met elkaar gecombineerd, wat zorgt voor een nonchalante en vrolijke sfeer.

“In de beplanting zien we die vermenging sterk toenemen: inheems en uitheems staan vrolijk zij aan zij. Ook de vormen zijn zeer uiteenlopend, van ambachtelijk tot industrieel. Alles kan, ook qua kleuren: natuurtinten, grijs of juist felle kleuren: het liefst van al door elkaar. Ook dessins en patronen worden gecombineerd. We zien veel kleden en kussens. Biodiversiteit en klimaatadaptatie spelen ook hier een rol.”

blended cultures

DISARM

De derde waardetrend draait om de zoektocht naar verandering en uitdagingen. Authenticiteit eist hier alweer een grote rol op: imperfectie mag, is zelfs gewenst, als tegengewicht voor ‘het perfecte plaatje’ dat we dagelijks op sociale en andere media voor­geschoteld krijgen. De consument is het keurslijf moe en wil het liefst zo weinig mogelijk geconfronteerd worden met allerlei regeltjes.

“Als fabrikant, kweker of retailer stel je je maar best kwetsbaar op. Wees ontwapenend: leg geen regels op rond je product, probeer de consument niet op te voeden, maar geef inzicht en opties. Onconventioneel is hier het sleutelwoord.”

street savage

Street savage

‘Street savage’ heet de stijltrend: de onconventionele invloeden ontspringen aan de straat. Uniciteit en persoonlijkheid bepalen het uitzicht van deze trend, met verwilderde borders en een ruwe uitstraling. Paradoxaal genoeg worden deze juist vaak heel bewust aangelegd.

“Qua vormen zien we onregelmatigheid en imperfectie – de producten lijken soms gebruiksvoorwerpen die al eerder een andere bestemming hebben gehad. In de kleurenkaart zien we krachtige kleuren, gecombineerd met betongrijs, beige en industrieel zwart. Ook de dessins lijken recht van de ‘street’ te komen: graffiti, signaalstrepen, pictogrammen of vlek- en druippatronen.”

street savage

BELANG VAN EEN GEZONDE OMGEVING

Brenda Horstra: “We zagen drie verschillende stijlen voor verschillende typen tuiniers. De overeenkomst tussen de tuinen is de bewustwording van het belang van een prettige, gezonde omgeving voor mens en dier in de tuin waar oplossingen voor de wateroverlast en de hittestress op speelse manieren zijn verwerkt.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat alle tuinen vogel-, bij-, vlinder- en watervriendelijk zijn, zonder dat we dit dwingend opleggen en dat zo de smaak van de tuiniers als vanzelfsprekend naar die groene tuinen gaat. Dit jaar hadden onze trendtuinen overigens een bereik van meer dan 25 miljoen mensen.”

VERANTWOORDING
• ontwerp trendtuinen: Wim Wijsman;
• realisatie: Wim Wijsman en Huiting;
• fotografie en eindregiestyling: Maayke de Ridder;
• locatie: Tuincentrum Huiting te Vianen;
• tijdgeest: Aafje Nijman;
• opdrachtgever: Tuinbranche Nederland.
De tuinen hadden niet gerealiseerd kunnen worden zonder de hulp van:
Griffioen Wassenaar, Capi Europe, Outdoor Life Group Gouderak, Van der Leeden (Manden), Martens, Ter Steege, Edelman, Michel Oprey, Rijnbeek en Huiting.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine