Carrosserie-inrichtingPremium

POWERVROUWEN AAN HET STUUR VAN
GROEP KENIS

Wie de Steenweg richting Turnhout afrijdt, botst ter hoogte van nummer 314 op de moderne garages van Renault en Dacia. De twee filialen zijn in handen van Groep Kenis, het familiebedrijf dat in de wijde Antwerpse omgeving een gekend begrip en spilfiguur is geworden in het Renault dealersnetwerk. CarFix ging langs in Turnhout en sprak er met afgevaardigd bestuurder Margot Kenis en dochter Caroline Wouters over de evolutie van het bedrijf, het belang van digitalisering in de autobranche en de coronaperikelen.

Margot Kenis (rechts) en Caroline Wouters (links)
Afgevaardigd bestuurder Margot Kenis (rechts) en dochter Caroline Wouters (links) leiden Groep Kenis in goede banen

DE KRACHT VAN EEN FAMILIEBEDRIJF

Van eenmanszaak naar spilfiguur

Toen Herman en Lief Kenis-Broeckx in 1963 in een stal in Vosselaar Garage Kenis boven het doopvont hielden, hadden ze ongetwijfeld niet durven dromen dat het familiebedrijf enkele decennia later zou uitgroeien tot de Renault verdeler en -pivot van de Kempen en Antwerpen, met ondertussen vestigingen in Turnhout, Herentals, Geel en Antwerpen. “In 1966 werd het garagebedrijf van mijn ouders een Talbot concessie, gevestigd in de Otterstraat in Turnhout”, zo vertelt huidig zaakvoerster Margot Kenis. “Niet veel later veranderde de locatie naar de Steenweg op Gierle, gevolgd door een switch van Talbot naar een Renault concessie in 1983. Vanaf de jaren 90 ging het snel. In 1998 zetten we voet op Herentals' grondgebied, drie jaar later volgde de vestiging in Geel en ondertussen kunnen we ook grootstad Antwerpen aan onze actieradius toevoegen, waar we als een van de twee Belgische dealers het sportmerk Alpine verdelen.”

Kenis vestiging Turnhout

De vestiging in Turnhout beschikt over een showroom van maar liefst 1.600 m²

Dochter en kleindochter breien vervolgverhaal

Ondertussen worden de vier filialen geleid onder het goedkeurend oog van Margot Kenis en dochter Caroline Wouters. Een geoliede tandem zoals ze zeggen, boordevol ondernemerschap en drive om de zaak voortdurend naar een hoger niveau te tillen. “In eerste instantie had ik niet de intentie om het bedrijf verder te zetten”, zo verklaart Margot. “Na anderhalf jaar voor een bedrijfsrevisor te werken, begon het echter toch te kriebelen en het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan. De drive om mee aan het stuur te staan en opportuniteiten vast te grijpen haalden mij uiteindelijk over de streep.”

Een gelijkaardig verhaal horen we bij dochter Caroline, die sinds 2018 mee aan het roer staat. “Ik kreeg alle vrijheid om mijn eigen pad te bewandelen en te kiezen welke richting ik wou uitgaan, maar ook bij mij zit ondernemingszin in het bloed, dus besloot ik drie jaar geleden hier voet aan wal te zetten en mee te timmeren aan het vervolgverhaal.”

Waar vrouw zijn geen punt is

Hoewel nog vaak beweerd wordt dat de autobranche een brute mannenwereld is, bewijst de opkomst van krachtige vrouwen in de sector het tegendeel en dat brengt een van de mannenbastions aan het wankelen. “Ik behoorde vermoedelijk tot de eerste vrouwen die de stap naar de auto-industrie hebben gezet, maar dat heb ik nooit als negatief ervaren. Vooroordelen hoefde ik niet te overwinnen en te allen tijde kon ik rekenen op respect”, aldus Margot. “Zelfs nu zijn mannen uiteraard in de meerderheid, maar we zijn beide recht door zee en kunnen perfect ons mannetje staan. Het geslacht is daarbij niet belangrijk; vooruit willen, blijven innoveren en doordacht ondernemen is dat des te meer”, zo vult Caroline aan.

groep kenis showroom

In de showroom kunnen klanten aan de hand van de configurator de Renault van hun dromen samenstellen

GEËVOLUEERD NAAR TOTALE MOBILITEITSOPLOSSING

Kenis streeft er dagelijks naar om een betaalbare, volledige en ecologisch verantwoorde mobiliteitsoplossing aan te bieden op maat van de klant. Als verdeler van Renault, Dacia en Alpine hebben ze voor elke vraag een gepast antwoord klaar, zowel voor particulieren als voor bedrijven. “In 2018 kregen we de eer om een van de twee verdelers te worden in België van het exclusieve Alpine-gamma, het Franse sportwagenmerk dat bij de echte autoliefhebber heel wat herinneringen oproept. Daarnaast beschikken we met Renault en Dacia over twee generalistische merken, wat meteen een van de grote sterktes is. Gemiddeld verkopen we 54% van onze wagens aan particulieren en 46% aan bedrijven”, aldus Margot. “Door de jaren heen hebben we de branche sterk zien veranderen. Waar in de beginjaren de focus vooral lag op naverkoop, is dit geleidelijk geëvolueerd naar een totale mobiliteitsoplossing, waarbij we samen met de klant alle stappen zorgvuldig doorlopen.”

kenis showroom Renault Pro+

Met het gespecialiseerde netwerk Renault Pro+ beantwoordt Groep Kenis volledig aan de verwachtingen van professionals,
met aangepast advies en gepersonaliseerde diensten

SHARE4MOBILITY SPEELT IN OP MOBILITEITSDELING

Nationale dekking verzekerd

We horen het steeds vaker, een auto bezitten is niet meer zo’n must als vroeger en deelmobiliteit wint geleidelijk aan belang. Groep Kenis volgt de veranderende consumentenbehoeften op de voet en speelt hier al enkele jaren sterk op in met de lokale autodeelservice Kenis Share. Daar gaan ze nu nog een stapje verder in. “We hebben met 9 andere autodealergroepen Share4Mobility opgericht, een platform waar geïnteresseerden eenvoudig een wagen kunnen gebruiken. Een overkoepelende vennootschap dus, die goed is voor een jaarvolume van 80.000 nieuwe wagens. Met het nieuwe deelplatform willen we de lokale naamsbekendheid uitspelen, maar onder éénzelfde merk, van de Ardennen tot de kust. We kunnen dankzij complementaire geografische werkingsgebieden een nationale verankering verzekeren, gecombineerd met lokale serviceverlening om het vertrouwen te boosten”, zo verklaart Margot. Caroline springt haar bij: “Met Share4Mobility kunnen we knowhow bundelen, kosten delen, centrale ondersteuning bieden en een sterk product neerzetten. Bovendien zijn alle deelwagens elektrisch, eenvoudig in gebruik én ecologisch voordelig. We combineren deelmobiliteit dus met de promotie van elektrische wagens.”

Margot Kenis: "We kunnen dankzij complementaire geografische werkingsgebieden een nationale verankering verzekeren met Share4Mobility, gecombineerd met lokale serviceverlening om het vertrouwen te boosten"

Eenvoudig én voordelig

“Het reserveren van een wagen verloopt eenvoudig via de voorziene applicatie en het bijhorende webplatform. Op het moment dat een klant een voertuig wenst te gebruiken, krijgt hij via de applicatie toegang tot de beschikbare wagens. Elk voertuig heeft een vaste staanplaats met laadpaal en kan vooraf worden gereserveerd, zo weet de gebruiker met zekerheid waar en wanneer de wagen voorhanden is”, zo gaat Caroline verder. “Flexibiliteit is een groot pluspunt, maar ook de goedkope tarieven spreken gebruikers sterk aan. We houden rekening met het aantal kilometers en de tijdsduur van het gebruik, per uur of per dag en zonder instap- of abonnementskosten. Aangezien gemeentes daar steeds vaker op inzetten, geloven we dat de populariteitscurve in stijgende lijn zal blijven gaan.”

SCHOOLVOORBEELD VAN 'NEVER WASTE A GOOD CRISIS'

Digitale ‘klantenjourney’

“De verplichte sluiting was zeker schrikken, maar we geloven sterk in de zegswijze 'never waste a good crisis', zo begint Caroline het interviewgedeelte rond de wereldwijde pandemie en de impact ervan op de sector. “Het idee om de digitale tour op te gaan speelde al langer in ons hoofd, dus grepen we de kans om een webshop te ontwikkelen en een digitale ‘klantenjourney’ aan te bieden. De webshop biedt een overzicht van alle beschikbare wagens, inclusief de mogelijkheid om de ideale financiering te berekenen. Op basis van de aankoopprijs, gewenste duurtijd en voorschot kan de klant namelijk zelf kiezen welk afbetalingsplan voor hem het beste is. Daarnaast stonden we onze klanten voortdurend te woord met een 7 dagen op 7 beschikbare chat. In anderhalve maand kregen we meer dan 400 gesprekken binnen, dus we zijn tevreden dat we op deze alternatieve wijze de klanten konden helpen.”

Groep Kenis werkplaats

Ook in de werkplaats wordt sterk ingezet op digitalisering door het gebruik van tablets als interne communicatietool te introduceren

primeur: Proefritten aan huis

Het gat in de markt vinden én dichten, dat is de heilige graal waar veel garages vandaag naar op zoek zijn. Met de introductie van proefritten aan huis is Groep Kenis erin geslaagd om deze queeste tot een goed einde te brengen. “Een bezoekje aan onze garage was tijdens de lockdown uit den boze, dus zochten we naar een manier om potentiële klanten toch kennis te laten maken met ons wagenpark. En zo geschiedde, we brachten de proefrit aan huis op de markt, een primeur in België en een totaal nieuw concept dat nog niet eerder werd geïntroduceerd”, aldus Caroline. “Via de website kunnen klanten een wagen selecteren en gratis een proefrit aan huis reserveren, zonder aankoopverplichting. Op de afgesproken dag en tijd bezorgen wij het voertuig aan huis en kan de gebruiker in eigen omgeving een testrit maken. We willen zo aan onze klanten de kans geven om zorgeloos een nieuwe wagen uit te testen.” Margot sluit af: “Een van onze levensmotto’s van Groep Kenis is opportuniteiten zien en aangaan. We groeien niet om gewoon te groeien, we gaan beredeneerd te werk door tendensen te bestuderen en tijdig op de kar te springen.”

Caroline Wouters: "De proefrit aan huis is een primeur in België. De klant reserveert online een testrit en wij brengen het voertuig naar de klant. Een alternatieve manier om tijdens de lockdown onze klanten van dienst te zijn."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jade Lambrecht
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine