Carrosserie-inrichtingPremium

WIJ WILLEN IMAGO VAN CARROSSERIESECTOR OPPOETSEN

Carrosserie Deman breekt lans voor transparante, aantrekkelijke firma's

Van een firma die zich perfectioneerde in richtwerk, is Carrosserie Deman in haar ruim 35-jarige bestaan geëvolueerd naar een allround carrosserie die een totaalherstelling kan aanbieden. Het koetswerkbedrijf beschikt over een gloednieuw gebouw in de Ieperse industriezone en trekt de overzichtelijke, moderne inrichting van zijn atelier ook door in zijn manier van zakendoen. “Wij durven naar buiten te treden met gepaste trots op onze zaak", zegt zaakvoerder Kenny Deman.

RICHTWERK WERD ZOVEEL MEER

In 1979 begon vader Deman in Beselare een carrosseriebedrijf dat richtwerk aanbood. Daar was toen  in de regio met een florerende markt van tweedehandsvoertuigen veel vraag naar. Zoon Kenny kwam de zaak versterken in 1987, nadat de firma verhuisde. Door de dalende markt van tweedehandsvoertuigen (en bijgevolg ook de herstellingen met behulp van richtwerk) begon de firma zich te diversifiëren en het aanbod uit te breiden naar lak- en spuitwerk. In 2004 nam zoon Kenny Deman samen met zijn vrouw Heidi Schoore het koetswerkbedrijf over.

GEBOUW OP MAAT

Sinds midden 2014 heeft Carrosserie Deman zijn onderkomen in een kersverse nieuwbouw in de Ieperse industriezone. “Een moderne carrosserie moet werk maken van zijn aantrekkingskracht om potentiële klanten aan te spreken", zegt Kenny Deman. “Onze nieuwe, ruime infrastructuur  strategisch gekozen in een regio met nog heel wat potentieel werd gebouwd van binnen naar buiten; de indeling van het atelier en de doorstroming was de basis. Efficiëntie stond voorop."


Multifunctionele herstelzones

“Terwijl de wagen vroeger voor elke herstelfase naar de verschillende zones verplaatst moest worden, beschikken wij nu over zes multifunctionele herstelzones; uitgerust metde nieuwste, moderne uitrusting. Die zijn zo uitgerust dat verschillende fases van het herstellingsproces in een en dezelfde zone kunnen worden uitgevoerd. Elke zone heeft een afzuigingssysteem en kan afgescheiden worden van de andere zones door middel van gordijnen. Het grote spuitwerk gebeurt in onze spuitcabine."


Uitstraling

“Wij kozen specifiek voor een ruime, transparante werkplaats. Dit willen wij ook uitstralen naar de klanten toe", zegt Kenny Deman. “Het is een publiek geheim dat het carrosseriewezen lang op de achtergrond van de autosector heeft verbleven", vindt Heidi Schoore.

Carrosserie Deman wil het imago van de carrosseriesector graag oppoetsen. Ook het onthaal/de kantoorruimte illustreert dit: via een etalagevenster krijgt de bezoeker meteen uitzicht op de ordelijke, heldere, net ingerichte werkplaats.


SAMENWERKING

Zowel maatschappijen als garages kunnen rekenen op een kwaliteitsvolle herstelling volgens de nieuwste technieken, afgewerkt van a tot z.

“Om ons te verzekeren van een voldoende werkvolume, werken wij samen met zowel garage- en concessiehouders als met verzekeringsmaatschappijen", zegt Kenny Deman. “De plaatselijke concessies en garages die geen hersteldiensten aanbieden, kunnen gebruikmaken van onze expertise op het vlak van schadeherstel. Wij bieden hen een totaalpakket aan. De garage- of concessiehouder hoeft voor zijn klant enkel een afspraak te maken ... de rest doen wij: schadegevallen ophalen, vervangwagens verstrekken, onderhandelen met de experts ..."

Sinds 2000 werkt Carrosserie Deman ook samen met diverse verzekeringsmaatschappijen. Het bedrijf geniet ook hun erkenning. “Die erkenning en samenwerking deden het aantal opdrachten stelselmatig toenemen."


WAGENVERHUUR

Naast de samenwerking met garages, concessies en verzekeringsmaatschappijen sloot Carrosserie Deman als koetswerkbedrijf ook een akkoord met wagenverhuurder Luxauto.

“Wij bieden als onderagent een aantal voertuigen van Luxauto te huur aan. Dat bezorgt ons niet alleen supplementaire business, maar het vormt ook een ideale aanvulling op onze acht vervangwagens. Wanneer die alle acht in gebruik zijn, kunnen wij de klant dan een van de huurauto's aanbieden."


CARWASHPLANNEN

Het idee van een uitgebreid en gediversifieerd aanbod zit ook achter het bestaande plan om een carwash te installeren. Het gebouw beschikt al over de nodige ruimte vooreen publieke doorrijcarwash, waarvan de opening is gepland in 2016.


FIVE STAR

Na het jarenlange gebruik van Dupont lakken (nu Cromax onder Axalta) zette Carrosserie Deman ook de stap tot de aansluiting bij het Five Star-netwerk in 1997. De nieuwbouw in Ieper, waarin de ploeg in april 2014 haar intrek nam, kreeg meteen ook de huisstijl van Five Star mee: de zuil voor het gebouw, de duidelijke inrichting, aantrekkelijke visuele 'wegwijzers' voor klanten ...

“We krijgen via het netwerk ook ondersteuning. Zo worden we geholpen op vlak van marketing en management, maar ze komen ook langs om de workflow te bekijken, om na te gaan of er problemen zijn en hoe we die kunnen aanpakken, om hun nieuwe producten voor te stellen ..."


PERSONEEL

“Mecaniciens, schuurders, spuiters, richters: binnen het carrosseriebedrijf bestaat er een grote verscheidenheid van functies waarvoor de invulling een specifieke knowhow veronderstelt. Het is belangrijk dat een arbeidskracht op meerdere vlakken zijn steentje kan bijdragen. Een dergelijke flexibiliteit is nodig, bijvoorbeeld ook om ziekte of verlof bij het personeel te kunnen opvangen."

Leren op de werkvloer

Carrosserie Deman biedt jaarlijks enkele leerlingen van carrosserieopleidingen de mogelijkheid om als stagiair aan de slag te gaan in zijn atelier.

“Scholen hebben het moeilijk om met beperkte middelen up-to-date te blijven. Ook wordt het dringend tijd dat de opleidingen aangepast worden aan de noden van de hedendaagse carrosserie. Men leert nog het meest door in de praktijk te ondervinden wat de job inhoudt. Een gemotiveerde, geïnteresseerde leerling komt al een heel eind ver. Wij investeren in die opleiding, zodat die stagiair snel het reilen en zeilen binnen een echte carrosserie kent en inzetbaar is. Indien hij een goede kracht is, dan kan hij eventueel wel ingelijfd worden."


TOEKOMST

“De carrosseriesector heeft te kampen met vele veranderingen binnen een dalende markt. De nieuwe veiligheidstechnologieën op moderne voertuigen schroeven nu eenmaal het aantal ongevallen terug. Dat tekort aan werkvolume hebben wij weten op te vangen door samenwerkingsverbanden te sluiten met zowel concessies en garages als verzekeringsmaatschappijen."

Ook schaalvergroting  niet eenvoudig in een krimpende markt en relokalisatie zijn mogelijke pistes om succesvol te worden. Datbewijst Carrosserie Deman nog dagelijks in haar eigentijdse carrosseriezaak met een moderne 'look-and-feel'.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Carrosserie lasseel: brothers in bodyshop

In het industriepark van gavere bevindt zich het bijna 4.000 m² grote carrosserie­bedrijf lasseel, gesticht door vader remi. vandaag is de leiding er in handen van broers geert, dirk en kurt. “wij zijn een familiebedrijf in hart en nieren."

Wijziging schadebeeld faciliteert opkomst smart repair

Smart repair en cosmetisch schadeherstel zijn in opmars. een feit dat, met de be­dragen van de huidige verzekeringsdossiers in het achterhoofd, niet meer te ont­kennen valt. vandaag bestaat ongeveer 50% van de schadedossiers uit een bedrag dat lager ligt dan € 1.000 en wordt maar liefst 90% van de dossiers vertegenwoordigd door een bedrag dat lager ligt dan €2.500. reden te meer dus om te investeren in een gescheiden schadestroom en zo tegemoet te komen aan de hedendaagse behoeften op de herstelmarkt. een investering waar ook bart eyckmans, eigenaar van carrosserie willemen in kapellen, geen twee keer over moest nadenken.

Investeren in vlotte doorstroom en uitstraling naar klant loont

Een succesvolle carrosseriezaak op 5.600 m² met jaarlijks meer dan 2.000 herstellingen … dat is carrosserie jan hanssens in een notendop. in de industriezone moorsele-gullegem is het bedrijf na talrijke gefaseerde investeringen een prachtig uithangbord voor de carrosserie­sector. een modern onthaal en een wachtruimte met zicht op de kraaknette werkplaats ogen heel professioneel. bovendien zorgt de doordachte workflow dat de werkplaats ook geordend blijft. carfix nestelde zich in de comfortabele lounge en had een gesprek met jan hanssens.

Carrosserie daniel legrand, een referentie in de sector

Daniel legrand heeft een carrosseriebedrijf van ruim 2.800 m² met 17 werk­nemers in de industriezone wex in marche-en-famenne. sinds zijn eerste werkervaring als arbeider in een carrosseriebedrijf, heeft hij een enorme weg afgelegd. dat erkennen ook zijn conculega’s, die van alle uithoeken van belgië komen om de nieuwe installaties in zijn bedrijf, een echte referentie in de carrosseriewereld, te bezichtigen. deze gloednieuwe vestiging telt 24 werkposten en geavanceerd technisch materieel. vandaag werkt de meester-carrossier samen met zijn echtgenote christine en zijn zoon boris.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine