FLEXIBILITEIT ALS GAMECHANGER IN EEN SNEL VERANDERENDE SECTOR
Ide Automotive wapent zich tegen de toekomst

VAN VADER OP ZOON EN SCHOONZOON
Ide Automotive startte in 1969 toen Noël en Herbert Ide een garage begonnen in Pittem. De garage kende een gestage groei en een uitbreiding drong zich op. De zaakvoerders besloten meteen naar een groter pand te verhuizen en vonden de geschikte locatie aan de Brugsesteenweg, namelijk op het kruispunt van de verkeersassen Brugge-Kortrijk en Roeselare-Tielt.
“Ook dan was de garage enkel een gespecialiseerde werkplaats met de specialisaties Bosch Auto-elektriciteit en Bosch Dieselinjectie. Er werkten een zestal medewerkers in de garage en één magazijnier. Meer was dat niet", vertelt Wouter Ide, zoon van Herbert. Hij staat vandaag samen met zijn zus Petra en schoonbroer Jurgen De Keyzer aan het hoofd van Ide Automotive.
“Vandaag zijn we met een dertigtal medewerkers en beschikken we over twee magazijnen in verschillende regio's."
GROOTHANDEL
“Naar groothandelsactiviteiten toe werken we hier vanuit Pittem en sinds 2012, ook vanuit Maldegem", weet Wouter Ide te vertellen. “We beschikken tevens over acht chauffeurs, die dagelijks twee keer de regio voorzien van bestellingen en reparaties. Ons afzetgebied is vooral Oost- en West-Vlaanderen, maar we krijgen nu ook steeds meer vraag vanuit Wallonië."
(NOG) GEEN PLANNEN

DE WERKPLAATS
Ide Automotive werkt als specialistengarage en geldt als een garage voor garagehouders. Wouter Ide licht toe: “Garagehouders komen tot bij ons met een probleem dat zij niet kunnen oplossen omdat het erg complex is of omdat het buiten hun expertise ligt. De wagen wordt binnengebracht en dan worden alle krachten gebundeld om de gepaste oplossing te vinden. Stel: een wagen accelereert onvoldoende. Wat is de oorzaak? Dit klinkt als een banaal gegeven. Soms is de oplossing echter slechts mogelijk dankzij de multidisciplinaire samenwerking."
De specialisten bij Ide moeten vaak vanaf nul starten, waardoor er wel wat tijd verloren kan gaan. “Om gericht problemen op te lossen, ontbreekt ons soms de wagenhistoriek. De merkendealers kunnen deze historiek via hun computer en chassisnummer opvragen. Uit ervaring stellen we vast dat we enkel op onze eigen diagnose kunnen vertrouwen. We pleiten er echter voor dat iedere wagen uitgerust zou worden met bv. een QR-code. Dit zou het mogelijk maken dat erkende profs inzage krijgen in het dossier van de auto."
TOEKOMSTPERSPECTIEVEN
Door continu te investeren en te innoveren, breidt Ide Automotive zijn dienstverlening uit. “Zo bereiken we een breder publiek. Zo beschikken we o.a. over een aircotoestel om systemen te controleren en te vullen met het nieuwe R-1234yf. Aangezien er steeds strengere eisen gesteld worden aan emissienormen en het milieu, investeerden we dan ook in een zeer gesofisticeerde testbank om CR-verstuivers te testen volgens de laatste fabrieksnormen. Daarbij is het eindresultaat onweerlegbaar."
ANTICIPEREN OP DE TOEKOMST
“In onze onderneming zien we flexibiliteit als een troef om de toekomst tegemoet te gaan. Onze deskundigheid en creativiteit laten toe om zeer vlug te kunnen inspelen bij een verandering. Het op de voet volgen van nieuwe trends en scholing is hier vanzelfsprekend belangrijk." Qua revisie van CR-verstuivers voert Ide een bewuste beperking in. “Doordat serieherstellingen van CR-verstuivers niet rendabel zijn, kiezen we bewust voor kleine reparaties. Het was eerder een optie om samen te werken met gespecialiseerde revisiebedrijven. Op die manier blijft het aanbieden van een ruilverstuiver of een nieuwe verstuiver met fabriekswaarborg een goed alternatief. Dit heeft ook tot gevolg dat we een completer gamma kunnen aanbieden."
GROTE STOCK
Een van de sterktes van Ide Automotive is het magazijn. “We beschikken over een ruim magazijn met, naast gewone slijtonderdelen, een ruim assortiment van gespecialiseerde onderdelen zoals CR-verstuivers, CR-pompen, dieselpompen, starters, alternatoren … Door herstellingen in onze eigen werkplaats uit te voeren, kunnen we, naast nieuwe producten, ons eigen ruilsysteem aanleggen. We proberen het gamma zo compleet mogelijk uit te bouwen. In overleg met de klant is het mogelijk om de juiste keuze te maken. Ofwel geniet een nieuw product, óf een ruilproduct, de voorkeur. Om kort op de bal te spelen, worden bestellingen twee keer daags thuisgebracht, zodat de garagehouder zijn werk in continuïteit kan uitvoeren. Om dit dienstenpakket te kunnen aanbieden, beschikken we over goed opgeleide magazijniers."
FLEXIBILITEIT IN DE WERKPLAATS

SPECIALIST IN DIESELTECHNIEKEN
Een van de grote troeven van Ide Automotive is zijn specialisatie op het vlak van dieseltechniek. Dat gaat van de klassieke mechanische dieselpompen tot de elektronische pomp, de common rail, de verstuivers en de sturingen. Daarbij houdt Ide de markt nauwlettend in de gaten op het vlak van nieuwe ontwikkelingen, maar toont de onderneming ook het lef om haar instinct te volgen. “Als je ervan overtuigd bent dat een bepaald product het zal maken, dan moet je je strategie durven aanpassen."
POLYVALENTE SPECIALISTEN

DE BEFAAMDE WITTE RAAF
UP-TO-DATE BLIJVEN
“Uiteraard moeten onze medewerkers altijd op de hoogte blijven van de laatste nieuwe ontwikkelingen op technisch gebied. Daartoe zijn er verschillende mogelijkheden: enerzijds is er de ervaring opgedaan in de praktijk, anderzijds het volgen van tal van opleidingen, gespecialiseerde dieseltechnieken, de nieuwe milieuwetgeving, emissienormen, de roetfilter, R-1234yf etc."
FLEXIBILITEIT EN BEREIKBAARHEID
Het succes van het bedrijf ligt in de flexibiliteit die men er aan de dag legt. “We proberen om een breed aanbod van producten en diensten te kunnen bieden. Je mag je niet concentreren op één nicheproduct, maar je moet aandacht blijven hebben voor alle marktsegmenten. Je moet immers rendabel blijven. Daarnaast willen we zo bereikbaar mogelijk zijn. Heeft iemand na de openingsuren nog een probleem, dan zullen we proberen om die uit de nood te helpen. En belt er iemand in hoge nood, dan zullen we die prioritair behandelen; we doen hier niet aan first in, first out", besluit Wouter Ide.