LIDMAATSCHAP MET LUSTEN ZONDER LASTEN
Garage Mangelschots blij met keuze voor PCA

HISTORIEK
HOGE EISEN VAN DEALERS
Peter Mangelschots: “In die periode ondervonden we dat Citroën aan ons als dealer almaar hogere eisen begon te stellen. We moesten drie werknemers in dienst hebben, twee in het atelier en een aan de receptie. Dat leverde een probleem op, want meewerkende echtgenotes telden bv. niet mee. Ook qua infrastructuur en aankoop van gereedschappen zijn er hoge eisen gesteld. Zo moesten we op een bepaald moment 2.000 euro investeren in nieuw gereedschap voor een nieuw Citroën model. Deden we dat niet, dan mochten we alleen de olie verversen van deze wagens. Andere herstellingen uitvoeren mocht niet meer. Zo werden we ook verplicht om telkens weer kabelsets aan te kopen om diagnoses uit te voeren. En wat bleek? Er werden kabelsets geleverd voor versies of opties van wagens die in België niet geleverd werden. Deze extra investeringen hebben er, samen met het besef dat de winstmarges op verkoop, onderhoud en herstellingen almaar kleiner werden, toe geleid dat we ons officiële dealership opzegden en weer als onafhankelijke garagehouder voortgingen."
ONAFHANKELIJKE GARAGEHOUDER
PEUGEOT CITROEN ASSOCIATION
Die oplossing vond Peter Mangelschots bij de Peugeot Citroën Association uit Nederland. “Toen wij in 2011 de overstap naar PCA maakten, bleek er nog maar één Belgische garage te zijn aangesloten. Wat dat betreft, zijn we mee bij de pioniers. Tot nu toe zijn we bijzonder tevreden over ons lidmaatschap. We betalen € 565 per kwartaal als lidmaatschapsbijdrage en daarvoor krijgen we alle noodzakelijke technische info van alle Peugeot en Citroën modellen. Bovendien ondersteunt PCA de marketing van zijn leden met promotiemateriaal. Men stelt ook een websiteformat ter beschikking die we zelf kunnen aanvullen en indien we wensen, kunnen we deelnemen aan groepsaankopen. Bijvoorbeeld voor de aankoop van originele Peugeot en Citroën onderdelen en voor oliën."
Geen verplichtingen
KLANTEN
Ondanks het feit dat Garage Mangelschots geen erkende Peugeot en Citroën dealer meer is, bestaat 90% van de wagens die onderhouden of hersteld worden, uit deze merken. 90% van de klanten zijn particulieren. De overige 10% zijn bedrijven. Die zorgen wel voor 30% van de omzet, omdat ze meerdere wagens in bedrijf hebben en ook veel meer kilometers rijden. “Toen we erkende Peugeot dealer waren, hadden we veel meer bedrijfswagens in onderhoud", zegt Jan Mangelschots. “Zo o.a. alle postauto's van diverse gemeenten in de omgeving. Op het ogenblik dat het officiële dealership wegviel, bleven uiteraard ook die klanten achterwege. Intussen blijkt uit de feiten ook dat vele particuliere autobestuurders voor het onderhoud van hun wagen afstappen van de rit naar hun officiële merkdealer en naar ons komen. Velen gaan tijdens de garantieperiode voor het onderhoud naar hun erkende merkverkoper, al zijn ze daar volgens de garantievoorwaarden niet toe verplicht. Zodra die periode achter de rug is, komen ze naar ons. De belangrijkste reden daarvoor is de lagere prijs, terwijl de service even goed blijft."
TWEEDEHANDS VERKOOP
“De grootste omzet zo'n 60% wordt momenteel gegenereerd door de verkoop van tweedehands wagens. Onderhoud en herstellingen nemen zo'n 30% van de omzet voor hun rekening. De overige 10% bestaat uit de verkoop van nieuwe wagens. Die verkopen we via een bevriende, erkende dealer." Garage Mangelschots is sinds 1992 gevestigd op het industrieterrein Hoge Mauw in Arendonk. Niet direct een ideale locatie als je klanten voor het merendeel uit particulieren bestaan, zou je kunnen denken. “Het klopt dat een ligging langs een druk bereden weg meer klanten zou kunnen binnenlokken voor de verkoop van tweedehands wagens. Al is dat nadeel heel relatief. De meeste klanten zoeken hun tweedehands wagen immers eerst via het internet. Pas als ze echt geïnteresseerd zijn, rijden ze naar de verkoper. En dan blijkt de afstand geen probleem. Zo kregen we ooit een Fransman uit Lyon over de vloer. Hij kwam speciaal met de trein en de bus om een kleine Citroën op te halen. Hij had zijn Franse nummerplaten bij, betaalde cash en vertrok even later weer naar huis …"
INVESTERINGEN
Een strikt investeringsplan voor de toekomst vinden we bij Garage Mangelschots niet. “Wij doen aankopen uitsluitend op het moment dat die zich opdringen", zegt Peter Mangelschots. “Zo hebben we twee jaar geleden nog een nieuwe Weishaupt hefbrug aangekocht. We hadden er al twee, die nog in goede staat zijn, maar bestelwagens worden almaar zwaarder. Dus hebben we een hefbrug aangekocht met een draagvermogen van 5.000 kg. In 2013 hebben we ook nog onze warmeluchtgenerator waarmee we de werkplaats verwarmen, vernieuwd."
RECLAME
Reclame maken doet Garage Mangelschots heel beperkt. “We mikken daarbij vooral op de lokale markt. We doen dat via de sponsoring van enkele lokale evenementen en een wielerclub. Verder hebben we jarenlang onze medewerking verleend aan de mensen van een lokaal autocrosscircuit, en we bouwden ooit een motor in een wagen die door het Rode Kruis in Brussel was afgeschreven, maar overgeheveld werd naar de plaatselijke Rode Kruisafdeling hier in Arendonk. In de promotie hanteren we dus de technieken van de lokale middenstand."
TOEKOMST
“Als garagehouder was het in het verleden makkelijker om geld te verdienen", vindt Jan Mangelschots. “Klanten lieten hun wagen bij ons achter met de mededeling 'zorg ervoor dat hij volledig in orde is'. Wij deden het noodzakelijke, en de klant betaalde de rekening. Punt. Nu stellen we wel eens vast dat de remblokken het best vervangen worden, terwijl de klant zegt dat hij daar nog wat mee wil wachten … De kleinere winstmarges en de grotere concurrentie maken het momenteel wat moeilijker dan in het verleden. Toch ben ik ervan overtuigd dat een garagehouder die een goede service biedt tegen een aanvaardbare prijs, nog een mooie toekomst voor zich kan hebben. Ook al neemt het aantal onderhoudsbeurten per wagen zienderogen af. Je zou denken dat, als gevolg van de vele elektronica in de hedendaagse wagens, het voor-en-nagesleutel aan wagens stilaan afneemt, maar de feiten wijzen op iets anders. Ik doe immers al meer dan 35 jaar depannagediensten voor Europe Assistance. Heel vaak moet ik een te repareren wagen afzetten bij mecaniciens die er, naast hun reguliere baan, nog een job bij nemen …"