HOGE SERVICEGRAAD EN FLEXIBILITEIT ONDERSTEUNEN ONAFHANKELIJKHEID
GARAGE RABAEY STAAT HAAR MANNETJE
CarFix-lezers hebben de boodschap ondertussen wel begrepen. Wie in tijden zoals deze wil overleven, moet zich of een specialisatie aanmeten of aansluiten bij een (garage)concept. Een ander vaststaand feit is dat West-Vlamingen harde werkers zijn en laat dat nu net de 'specialisatie' zijn waarmee het Ichtegemse Garage Rabaey de gangbaarheid doorbreekt. Met een afgelijnde merkenfocus, een hoge flexibiliteit en een uitmuntende servicegraad houdt zaakvoerder Hervé Rabaey de uniformiteit op afstand en laat hij de onafhankelijkheid zegevieren.
SUCCESVOL ONAFHANKELIJK
Standhouden als onafhankelijke garage is vandaag de dag geen sinecure. Onmogelijk is het evenwel niet, zo bewijst Hervé Rabaey, zaakvoerder van de gelijknamige Ichtegemse garage. Autonomie lijkt voor hem een vanzelfsprekend gegeven dat bovenal geen voorkeurstraject hoeft worden toegewezen. Met een gedegen service en een zweem flexibiliteit kom je al heel ver, zo blijkt.
Hervé: “Met Garage Rabaey bieden wij een grenzeloze service aan. Zo zijn we open van zeven tot zeven en zijn we ook op zaterdagvoormiddag beschikbaar voor onze klanten. Een dienst die onze vele zelfstandige klanten weten te appreciëren. Bovendien kunnen we als Iveco-servicepunt en onze voorliefde voor Mercedes klanten van deze merken gericht voorthelpen én slagen we erin onze merkenfocus afgelijnd te houden. Een keuze die noodzakelijk is om rendabel te blijven in tijden zoals deze."
AFGELIJNDE MERKENFOCUS
Iveco-Servicepunt
Garage Rabaey is sinds drie jaar erkend Iveco-servicepunt, een opportuniteit die destijds met open armen werd ontvangen. Hervé: “De keuze voor Iveco kwam er niet toevallig. De Iveco-hoofdverdeler in West-Vlaanderen was reeds actief in Brugge, Ardooie en Deinze, maar zocht nog concessies die ook andere regio's voor haar rekening kon nemen. Aangezien onze regio nog niet bediend werd, zagen we onze kans en dichtten we met ons servicepunt het gat in de markt. Dat het bedrijfswagensegment elk jaar stijgt, is bovendien heel mooi meegenomen. Omdat onze garage een Iveco-servicepunt is, hang ik ook aan niets vast en heb ik de kans om andere merken te onderhouden."
Mercedes-Minded
Hervé verkoopt en herstelt zowel nieuwe als tweedehands Mercedes-bestelwagens én -personenwagens. Een keuze die enkel en alleen te verklaren valt door een voorliefde voor het merk. Hervé: “Als je met één partner in zee gaat, moet je je schikken naar hun regels en geef je automatisch ook een stuk van je vrijheid op. Door ons toe te spitsen op twee merken en ons te 'beperken' tot servicepunt verbinden we ons evenwel tot enige verplichtingen, maar ontvangen we mede dankzij opleidingen ook heel wat voordelen. Een win-winsituatie dus."
HET BELANG VAN OPLEIDINGEN
Door zich toe te spitsen op enkele merken, kan er bij Garage Rabaey extra aandacht besteed worden aan specifieke opleidingen. Toch blijkt het tegenwoordig niet altijd even eenvoudig om te bepalen welke opleiding precies moet worden gevolgd teneinde er pakweg rendement uit te halen. Hervé: “Vandaag is het aanbod opleidingen enorm uitgebreid, maar wanneer een mecanicien een opleiding volgt voor iets wat hij maar één keer per jaar zal uitvoeren, kan je je afvragen waar de meerwaarde ervan zit. Bovendien vinden opleidingen ook vaak 's avonds plaats. Als je een hele dag gewerkt hebt, heb je 's avonds vaak de energie niet meer om nog een opleiding te volgen." Benoit Dezutter, zaakvoerder Autoparts Dezutter en grossier van Garage Rabaey erkent het probleem: “Als grossier is het aanbieden van op maat gemaakte opleidingen eerder moeilijk. Wanneer er gestart wordt met een traject is het al snel duidelijk dat de ene persoon verder gevorderd is dan de andere. Door te focussen op één bepaalde productgroep, verdwijnt dit niveauverschil echter al snel en kan er vaak een hogere kennisname worden bekomen." “Tegenwoordig worden veel opleidingen ook overdag gegeven. Het nadeel is dan wel dat de garage het even met minder werknemers moet doen. Door lokaal opleidingen aan te bieden, kan de afwezigheid van personeel echter tot een minimum beperkt worden en komt men veel gegadigden ook al tegemoet."
TURBOPARTNER 2.0

Garage Rabaey nam dankzij Autoparts Dezutter deel aan zo'n productspecifieke opleiding en mag zich sinds kort TurboPartner 2.0 noemen. Hervé: “Een turbo vervangen doe je niet dagelijks en als TurboPartner hebben we voortaan een heel team turbospecialisten aan onze zijde. Op die manier weten we zeker dat we de juiste diagnose stellen en dat we de kans op herhaalschade minimaliseren. Dankzij onze deelname aan de TurboPartner 2.0-formule reduceren we de risico's tot een minimum en werden we specialist in het vervangen van turbo's. Door het volgen van de technische TurboTraining kregen we ook toegang tot de turbokennisbank waardoor we ook artikelspecifieke instructies kunnen raadplegen en ons precies getoond wordt wat de oorzaak en oplossing van een turbostoring kan zijn. Wanneer er onverhoopt toch nog iets misgaat met de pas geïnstalleerde turbo dan ontvangen we van TH Turbos een gratis vervangende turbo, ongeacht wat de oorzaak was. Dankzij de TurboInsurance worden de extra arbeidsuren die we in de garantie steken ook gedekt. Zelfs wanneer deze veroorzaakt zijn door een montagefout."
TOEKOMSTPERIKELEN
Automatisatie, connectiviteit en elektrificatie. Het zijn drie ontwikkelingen waar de automotivesector vandaag de dag niet meer omheen kan. Zo ook Garage Rabaey, die steeds vaker geconfronteerd wordt met dergelijke technieken. Hervé: “Hoewel we vandaag al Tesla's mogen verwelkomen in de werkplaats, gebeurt de overgang naar dergelijke ontwikkelingen eerder traag bij ons. Niettemin moeten we in staat zijn om de toekomst te verwelkomen en daarom hou ik voorlopig alle pistes open. We hopen natuurlijk dat de huidige aandrijfvormen nog een tijdje mogen blijven, maar het blijft vandaag voorlopig koffiedik kijken. Onze voorliefde voor Mercedes zorgt ervoor dat ik met het merk ondertussen wel een standvastige relatie heb opgebouwd waardoor ik steeds kan terugvallen op hun expertise mocht ik op een onoverkomelijk probleem stoten. Bovendien zijn we met onze focus op bestelwagens ook min of meer zeker van een toekomst. Ik kan mij immers niet inbeelden dat de zeventonner van morgen puur elektrisch zal gaan rijden."