Luchtdicht maken van gebouwenPremium

Waarom maakt een poort geen deel uit van isolatieschil?

Luchtdichtheid niet van toepassing

sectionaalpoort luchtdichtheid
Voor een optimaal resultaat zorg je voor lamellen van gelijke grootte. Ongelijke lamellen vallen meteen op en kunnen later voor tal van problemen zorgen

Inpandige poorten in een woning worden al eens gezien als een zwakke schakel op vlak van isolatie. Maar je mag die poort (en de garage) niet meenemen in de isolatieschil: een poort mag namelijk niet luchtdicht zijn.

Duidelijke opdeling

Eigenlijk kun je slechts tussen twee types kiezen: een zijdelingse poort en een verticale poort. Hun onderlinge verschil is vrij duidelijk, aangezien de richting waarin ze bewegen volledig anders is.

Ook op het gebied van marktaandeel is er een duidelijk verschil. De verticale poort staat geboekt als de standaard met een marktaandeel van meer dan 95%. De zijdelingse poort wordt eigenlijk vooral gezien als een alternatief, als de standaard door omstandigheden niet mogelijk is:

  • als er geen ophanging aan het plafond mogelijk is door omstandigheden: het plafond is te laag, de muren staan scheef, er liggen buizen in de weg …;
  • als de poort ook als deur gebruikt wordt.

Zelfs in dat laatste geval kan nog gekozen worden voor een verticale variant. Als die doorgang namelijk gebruikt wordt voor bv. een (brom)fiets of motor, loopt de deur bij verticale poorten niet helemaal door tot het vloer­niveau vanwege de nodige stabiliteit van de poort. Toch bedraagt die sokkel bij sommige merken slechts enkele millimeters waardoor die niet langer een drempel vormt.

Bij lage garages is het ook zo dat je met een zijdelingse poort slechts enkele centimeters wint ten opzichte van een verticale poort.

Waar gaat de poort naartoe?

Verticale poorten hebben ook een streepje voor wat betreft de ruimte die ze innemen. Bij opening komt een verticale poort terecht aan het plafond en zal die niet in de weg hangen. De zijdelingse poort moet je bij opening daarentegen langs de muur weg plaatsen, wat veel minder vanzelfsprekend is omdat je hier 3 of zelfs 4 m vrije wandruimte nodig hebt. Dit is niet zo evident in een garage die vaak dienst doet als bergruimte met rekken of kasten, of waar een zekeringkast in staat.

Afhankelijk van de producent van de panelen kan men kiezen uit verschillende maten; hoe meer, hoe beter

Omdat een garage vaak ook niet waterpas staat (regen- of sneeuwwater op de auto moet uit de ruimte weg kunnen stromen om geen vochtige ruimte te creëren), heb je ook een probleem met de zijdelingse poort, omdat die steeds de neiging zal hebben om naar het laagste punt van de garage te gaan.

De verticale poort

verticale poort met toegang deur
Er kan nog gekozen worden voor een verticale poort, zelfs als er een deuropening is voorzien

Een verticale poort wordt voortbewogen met de hand of met een motor. Bij dat laatste zal een motor kracht zetten op een tandwielriem om zo te openen of te sluiten. Die motor zal er ook voor zorgen dat de poort stopt (en terug omhoog gaat) wanneer er een zekere vorm van weerstand optreedt in de beweging – een auto, een fiets of een persoon.

Maximaal evenwicht

Een verticale poort is standaard opgebouwd met vier panelen. Afhankelijk van de producent van die panelen kun je kiezen uit verschillende maten; hoe meer hoe beter, aangezien je zo meer vrijheid hebt om vier zo gelijk mogelijke panelen te bekomen.

Idealiter heb je dus vier gelijke panelen nodig voor een evenwichtige poort. Zo'n poort ziet er niet alleen mooier uit dan een poort met ongelijke panelen, maar zal ook minder snel verslijten. Dit komt doordat elk wieltje in de geleiding even soepel kan lopen; er is geen component dat meer of minder belast wordt, wat de algehele levensduur zal verhogen.

Evenwicht zorgt voor veiligheid

Dan is er nog het veiligheidsaspect: een evenwichtige poort zal zijn positie behouden als de veer zou breken en dus blijven staan. Heb je een onevenwichtige poort, dan bestaat de kans dat de poort bij een veerbreuk verder naar beneden zal vallen.

Onderhoud

Aangezien het gaat om mechanische bewegingen, zal er wel een vorm van slijtage zijn, maar die kan vrij makkelijk verholpen worden met een regelmatig onderhoud (bijvoorbeeld jaarlijks). Bij dat onderhoud bekijkt de professional alle componenten even en vervangt ze waar nodig; zo kun je een veerbreuk voorkomen en vermijd je een poort die geblokkeerd staat.

In industriële sectoren is zo’n onderhoud ver­plicht (dat valt onder de Machinerichtlijn). Bij de (particuliere) woningbouw is dat niet het geval, al wordt een syndicus van een appartementsgebouw wel steeds vaker gevraagd om dat onderhoud mee in de jaarplanning te zetten.

De zijdelingse poort

De zijdelingse poort kent een gelijkaardige opbouw als de verticale poort, behalve dat die uiteraard een kwartslag is gedraaid. Hier heb je ook je panelen, die idealiter even groot zijn voor dezelfde redenen als die voor een verticale poort. De panelen van zowel zijdelingse als verticale poorten zijn hetzelfde, alleen hun bewegingsrichting is anders.

Zijdelingse sectionaalpoort
Zijdelingse poorten zijn een waardevol alternatief als je regelmatig met de (brom)fiets in en uit de garage moet, hoewel verticale poorten ook een ingebouwde doorgang kunnen hebben

Standaardhoogtes en verschillende breedtes

Poorten kunnen uiteraard wel verschillen in grootte. Kijken we naar de hoogte van een poort, dan zal die – toch bij woningbouw – in meer dan 80% van de gevallen een hoogte hebben van zowat 2,25 m. De breedte van een poort kan echter gaan van 2 tot 7 m, om er bijvoorbeeld twee auto’s in te stallen.

Bij zijdelingse poorten is daar snel een mouw aan gepast door meerdere secties te gebruiken, al moeten die uiteraard nog helemaal in de garageruimte geschoven kunnen worden. Bij verticale poorten worden vanaf een bepaalde breedte verstevigingsprofielen voorzien, zodat die secties minder zullen kunnen ‘werken’.

passieve garagepoort
De mate van uitzetting door warmte hangt in hoge mate af van de kleur en de oriëntering van de poort

De invloed van het weer

Het 'werken' van de poort is reëel, aangezien de poort een groot oppervlak heeft dat onderhevig is aan warmte, en dus aan uitzetting. Die mate van uitzetting hangt wel in hoge mate af van de kleur en de oriëntering van de poort. Gaat het om een donkere poort in een zuidelijke gevel, dan zul je onherroepelijk uitzetting hebben.

De poort zal dan in de geleidingen geduwd worden, waardoor het veel moeilijker zal zijn om de poort te openen of te sluiten. De motor (indien aanwezig) zal ook meer kracht moeten leveren om de poort in beweging te krijgen, of kan de poort niet in beweging brengen vanwege de grote weerstand.

Aandrijving poort

Bij de aandrijving heb je verschillende motortypes, met als grootste belang het comfort voor de eindgebruiker. Hoe groter de poort is, hoe zwaarder de motor uiteraard moet zijn.

toegang van op afstand smartphone
Voor optimaal gebruiksgemak kan de poort op afstand worden bediend

Daarnaast zijn er wel gradaties in motoren, al worden er vandaag geen slechte motoren meer gemaakt. Het verschil tussen motoren ligt hem vaak wel in de aan- of afwezigheid van extra ledlichtjes of het aantal seconden dat een poort sneller opent of sluit.

Vandaag zijn meer dan 90% van alle bij ons verkochte poorten voorzien van een aandrijving. Alleen in specifieke gevallen, zoals bij een reeks huur garages, zal de bediening nog manueel zijn, vanwege de kostprijs.

Inbraakveiligheid

De motor is tevens (deels) verantwoordelijk voor de inbraakveiligheid van de poort. Als de poort gesloten is, moet de motor voorkomen dat de poort nog met een koevoet geopend zou kunnen worden. Maar als de motor uitgeschakeld wordt, geeft die geen weerstand meer en kun je de poort openen. Daarom werk je maar beter ook met een mechanische beveiliging, zoals een pin in de garagepoort die wordt uitgeschoven in een uitsparing in de aandrijfrail. Met die simpele mechanische sluiting kun je de poort niet meer openen.

Isolatie

De secties bestaan uit twee stalen bladen, waartussen PU-schuim zit vervat. Wanneer het gaat om een poort waar geen isolatie nodig is (bv. een binnenpoort tussen twee magazijnruimtes, een poort in een afzonderlijk garagegebouw), dan voldoen enkelwandige panelen zonder PU-schuim.

Je bespaart er nu eenmaal kosten mee. PU-schuim heeft de beste eigenschappen om mee te werken: enerzijds uiteraard goede isolerende kenmerken, maar daarnaast is het makkelijk te verwerken: door zijn oorspronkelijk vloeibare toestand is die makkelijk toe te passen tijdens de (massa)productie van de panelen.

De kwaliteit van het PU-schuim is uiteraard van belang: je wil niet dat je op warme dagen plots blazen krijgt op je poort omdat er lucht vastzit in de PU-schuim. Ook hier heeft de verticale poort een streepje voor: die is in gesloten toestand namelijk aan de vier zijden vrij goed afgesloten met rubber afdichtingen.

Bij een zijdelingse poort is het niet mogelijk om aan de onderkant te werken, omdat dit te veel zou slijten. Daar werk je dan met een borstelstructuur, wat als nadeel heeft dat die bij slagregen niet al het water tegenhoudt. Bewoners met een zijdelingse poort kunnen dus soms wat water in de garage hebben.

ingewerkte garagepoort
Een luchtdichte poort heeft helemaal geen zin, dus wordt het niet gedaan. Hoewel het technisch mogelijk zou zijn, is het niet haalbaar

Géén deel van de isolatieschil

Inpandige poorten in een woning worden al eens gezien als een zwakke schakel op vlak van isolatie. Maar je mag die poort (en de garage) niet meenemen in de isolatieschil: een poort mag namelijk niet luchtdicht zijn. De garageruimte moet namelijk kunnen worden geventileerd zodat vocht uit de ruimte weg kan, maar ook omwille van de uitlaatgassen van een voertuig. Wie dus per se een luchtdichte poort wil, zal een venster moeten openen in die garage.

Een andere mogelijkheid is om de garage te voorzien van een ventilatiesysteem. Dat mag dan wel niet hetzelfde systeem zijn als dat van het huis zelf, want je zit met uitlaatgassen.

Conclusie

Een luchtdichte poort heeft helemaal geen zin, dus wordt het niet gedaan. Hoewel het technisch mogelijk zou kunnen zijn, is het niet haalbaar. Inpandige garages kun je wel van de isolatieschil gaan buitensluiten door de (binnen)-muren te beschouwen als buitenmuren. Je zorgt dus voor isolatie en een isolerende tussendeur. Het type isolatie dat wel nuttig is voor een garagepoort, is geluidsisolatie.

Je mag de poort niet meenemen in de isolatieschil: een poort mag namelijk niet luchtdicht zijn

Plaatsing

De montage van een poort moet zorgvuldig gebeuren zodat die netjes beweegt in zijn geleidingen en in gesloten toestand alles dichthoudt.

Sowieso moet je alles eerst goed opmeten. Tijdens de voorbereiding ga je alles goed na om te kijken of alle nodige werken vlot kunnen plaatsvinden: liggen er geen leidingen of buizen in de weg, zijn de muren recht … Alles met het oog op een vlotte montage, waarbij de bestaande infrastructuur zo veel mogelijk behouden blijft.

Daarna begin je met de eigenlijke opbouw van de poort: daarbij zorg je voor een correcte montage van de stijlen, de rails … om te eindigen met het geassembleerde poortblad. In principe zou je dan een resultaat moeten krijgen dat overal zo goed als dicht is.

sectionaalpoort
De montage van een poort moet zorgvuldig gebeuren zodat die netjes beweegt in zijn geleidingen en in gesloten toestand alles dichthoudt

Renovatie

Bij renovaties moet de oude poort er eerst uit­gehaald worden. Gaat het dan om een kantelpoort, dan zit er dikwijls nog een invloerings­profiel in het beton. Die moet er ook uit, wat betekent dat je dan een nieuwe dorpel moet voorzien.

Daarnaast ligt de oude garagevloer er niet altijd even goed bij. Ga dus na of die niet te scheef ligt, waardoor je mogelijk beton bij moet storten of je het onderste paneel van de poort wat af moet schuinen.

sectionaalpoort

Bij renovaties moet de oude poort er eerst uit­gehaald worden. Gaat het om een kantelpoort, dan zit er dikwijls nog een
invloerings­profiel in het beton. Dat moet er ook uit

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kenneth Baert

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine