Verwarminginstallaties

Software wordt onmisbare tool voor installateurs

Meldings- en attestatieplicht trekt installateurs over de streep om te digitaliseren

Nu er in Vlaanderen en Brussel een meldingsplicht geldt bij de eerste ingebruikname en elke onderhoudsbeurt van een centraal stooktoestel, grijpen meer en meer installateurs naar digitale tools. U wint er dan ook tijd mee, want na het uitlezen van de parameters, maakt u in slechts enkele clicks de nodige attesten aan of stuurt u met een druk op de knop een melding naar de bevoegde instantie.

Installateur aan het werk
Bij de eerste ingebruikname en het onderhoud van een centraal stooktoestel voor verwarming (op gas, stookolie of zoals op de foto een vaste brandstof zoals hout/pellets) moeten telkens de nodige attesten worden aangemaakt

Administratieve last

De eerste ingebruikname en het onderhoud van een centraal stooktoestel voor verwarming (op gas, stookolie of een vaste brandstof zoals hout/pellets) brengen voor de installateur aardig wat papierwerk met zich mee. Daar zitten de attestatie- en meldingsplicht voor iets tussen.

Attestatieplicht

1e keuring

Bij de indienststelling van een centraal stooktoestel dient een erkende technicus tijdens een keuring na te gaan of de installatie goed en veilig werkt. Hierover wordt een keuringsrapport gemaakt dat aangeeft of het centrale stooktoestel in gebruik mag worden genomen.

Het keuringsrapport van een centraal stooktoestel bestaat uit een verslag van de keuring, oftewel keuringsattest (met een eindbeoordeling van het stooktoestel, het rookgasafvoerkanaal en de stookplaats) en uit een verbrandingsattest waarin een aantal verbrandingswaarden (zoals het verbrandingsrendement en het CO-gehalte) worden beoordeeld.

Bij tekortkomingen is er drie maanden de tijd om die weg te werken en hiervan het bewijs te leveren door middel van een nieuw verbrandingsattest.

Het keuringsrapport wordt ondertekend door de klant. Een kopie wordt bijgehouden door de installateur en een kopie wordt bezorgd aan de klant.

Installatie moet worden gekeurd
Het opstellen van een attest is verplicht bij de eerste en periodieke keuringen, en het daadwerkelijk opstellen ervan zal binnenkort worden gehandhaafd

Periodieke keuring

Het onderhoud van een centraal stooktoestel van een verwarmingsinstallatie is een verplichting.

Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten tweejaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen. Centrale stooktoestellen op mazout of op vaste brandstof (hout, pellets, steenkool,…) dienen jaarlijks te worden onderhouden.

Het onderhoudsrapport bestaat uit een reinigingsattest en een verbrandingsattest. In het reinigingsattest wordt aangeduid of de werking van het stooktoestel werd gecontroleerd en of de reiniging van de rookgasafvoer is gebeurd. Het verbrandingsattest controleert of de verbrandingswaarden nog steeds binnen de grenzen vallen.

Opnieuw geldt dat tekortkomingen binnen de drie maanden dienen te worden opgelost, en dat de verbeteringen dienen te worden gestaafd met een nieuw verbrandingsattest.

Het onderhoudsrapport wordt in tweevoud opgemaakt voor de installateur en de klant.

Wat met warmtepompen?

Voor een warmtepomp in een particuliere woning is geen keuring of periodieke controle verplicht.

Wel moet de installatie door een RESCert-gecertificeerde installateur geïnstalleerd of goedgekeurd zijn om een premie te kunnen krijgen.

Fabrikanten raden ook aan om de warmtepomp toch zeker één keer om de twee jaar te laten onderhouden en verplichten soms zelfs een onderhoud om te kunnen blijven genieten van de garantie.

Voor grotere koel-, airco- en warmtepompinstallaties (vanaf 3 kg totaalvolume aan koudemiddel) is de norm NBN EN 378:2016 van kracht. Hier bestaat de inbedrijfstelling volgens de code van goede praktijk uit een aantal handelingen (druktest, vacuümtest, vulling en lektest) en is het bijhouden van een logboek van de koudemiddelen verplicht.

Deze installaties moeten periodiek op lekdichtheid worden gecontroleerd door een erkende koeltechnicus.

Klant krijgt attest digitaal of herinneringsmails
Digitale attesten worden via mail naar de klant gestuurd

Meldingsplicht

In Vlaanderen en in Brussel geldt er sinds kort een meldingsplicht bij de eerste ingebruikname en bij elke onderhoudsbeurt van een centraal stooktoestel op gas en stookolie.

In Vlaanderen geldt de meldingsplicht sinds 1 januari 2023, in Brussel is dat sinds 1 januari 2024. In Wallonië is er nog geen meldingsplicht van kracht, maar achter de schermen wordt hier wel aan gewerkt.

De locatie en het type toestel moeten gemeld worden, evenals de staat en werking van het toestel, gestaafd met het verbrandings- en/of reinigingsattest.

Het doel van de overheidsinstanties is om data te verzamelen over de locatie, het aantal en de staat van centrale stooktoestellen in België. Die gegevens zullen op termijn worden opgenomen in de woningpas, ofwel het digitale paspoort van een woning.

Vanaf 2025 zal de onderhouds- en keuringsplicht (of attestatieplicht) via deze weg ook effectief worden opgevolgd en gehandhaafd, iets wat tot op heden nog niet echt gebeurt. Al vragen verzekeringsmaatschappijen bij brand of dergelijke wel om de nodige attesten voor te leggen.

Vanaf 2025 zal de onderhouds- en keuringsplicht effectief worden opgevolgd en gehandhaafd door de overheid

Hoe melden?

Zowel in Vlaanderen als in Brussel dient de melding digitaal te gebeuren. Melden kan via een apart platform van Vlaanderen of Brussel, of via een mobiele applicatie, als die geconnecteerd is met het platform van Vlaanderen of Brussel.

Die verplichte digitale melding brengt de digitalisering van het installatieberoep natuurlijk in een stroomversnelling.

Smartphone handig voor installateur
Via een eenvoudig te volgen vragenpad kan in enkele stappen een digitaal attest worden gegenereerd, conform de wetgeving

Digitalisering in stroomversnelling

Al sinds 2007 is het gebruik van een digitaal meettoestel verplicht bij de indienststelling en het periodiek onderhoud van een centraal stooktoestel.

Een attest kan op papier of digitaal worden ingevuld.

Op papier

Bij de keuze voor een versie op papier worden de klantgegevens, toestelspecificaties en meetgegevens op het papieren attest ingevuld. Aan dat attest moet een print-out van het elektronisch meettoestel worden bevestigd.

Digitaal

Via een eenvoudig te volgen vragenpad kan in enkele stappen een digitaal attest worden gegenereerd conform de wetgeving.

De meetgegevens lopen automatisch in het attest in, en afhankelijk van het type software dat wordt gebruikt, lopen ook de klantgegevens en toestelgegevens vanzelf in.

Met een druk op de knop wordt het attest aangemaakt, naar de klant gemaild en kan een exemplaar in de cloud worden bijgehouden.

Ook het melden van een installatie kan via dezelfde software gebeuren, mits deze is gekoppeld aan het platform van de Vlaamse of Brusselse overheid. Via een druk op de knop wordt de installatie automatisch gemeld bij Vlaanderen of Brussel. Dat is werk gespaard.  Als dit niet wordt gedaan, moet men naar het meldingsplatform van Vlaanderen of Brussel surfen en alle alle toestel- en attestgegevens opnieuw invoeren voor elke installatie.

Stappenplan voor makkelijk aanmaken van attesten
Met een druk op de knop wordt het attest aangemaakt en naar de klant gemaild

Andere features

Installatiesoftware biedt tal van mogelijkheden.

  • Klantengegevens worden per klant overzichtelijk bijgehouden en nieuwe klanten kunnen eenvoudig worden aangemaakt.
  • De software inventariseert elk type installatie met de specifieke kenmerken en locatie.
  • De werkbonnen zijn opgeladen in de software en mobiel raadpleegbaar. Er kunnen makkelijk werkuren, kilometers, materialen en foto’s aan worden toegevoegd. Op basis van de digitale werkbonnen kan sneller en accurater worden gefactureerd.
  • Sommige software is rechtstreeks gekoppeld met de e-shop van leveranciers. Handig bij bestellingen en voor een correct materialenbeheer.
  • Elk installatiedossier bevat een handig overzicht met technische fiche, wisselstukken, attesten, werkbonnen, onderhoudsplan, logboek, foto’s, facturen, enz.
  • Stock in zowel het magazijn als in de voertuigen wordt op een overzichtelijke manier beheerd.
  • De koelmiddelboekhouding wordt nauwkeurig bijgehouden en automatisch up-to-date gehouden wanneer koelgassen verbruikt worden.
  • Er kunnen automatisch herinneringsmails naar klanten worden verzonden, bijvoorbeeld een waarschuwingsmail voor onderhoud.
  • Enzovoort ...

Met bijzondere dank aan Testo

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine