STORINGEN BETER INSCHATTEN MET DIGITALE SERVICES
REMOTE MONITORING, REMOTE SERVICE EN PREDICTIVE MAINTENANCE
Met technieken zoals remote monitoring, remote service en predictive maintenance zet de digitalisering zich gestaag voort. De voordelen voor de eindklant zijn duidelijk, maar dergelijke systemen bieden ook tal van mogelijkheden en voordelen voor de installateur. Zo kunnen problemen vooraf accurater worden ingeschat en kunnen onnodige verplaatsingen worden vermeden.
VERSCHILLENDE PRINCIPES
Remote monitoring
Remote monitoring is puur informatief. De installateur of technicus kan vanop afstand zien wat er precies aan het gebeuren is in de verwarmingsinstallatie. Dat kan doordat er op welbepaalde plaatsen in het systeem sensoren zijn geplaatst. Afhankelijk van de hoeveelheid en de plaats waar de sensoren zijn geïnstalleerd, kan bijvoorbeeld worden vastgesteld of een ketel al dan niet aan het draaien is, hoe de vertrek- en retourtemperatuur evolueert, hoeveel druk er op het systeem zit, enzovoort.
Remote service
Remote service laat toe om de service op afstand te doen, doordat parameters in de regeling kunnen worden aangepast. Dat kunnen eenvoudige parameters zijn – zoals de tijdsprogrammatie van de verwarming of de gewenste kamertemperatuur – maar indien vrijgegeven, kunnen ook complexere parameters worden gewijzigd, bijvoorbeeld de nadraaitijd van een pomp.
Bij remote service zijn ook alle functies van remote monitoring beschikbaar. Dat komt omdat er tijdens het programmeren van de digitale oplossing twee mogelijkheden zijn: ofwel enkel lezen (d.i. monitoring), ofwel lezen en schrijven (d.i. service). Remote service gaat dus eigenlijk nog één stap verder.
Predictive maintenance
Remote service en remote monitoring zijn reeds volop van toepassing, maar predictive maintenance is nog aan een opmars bezig. Met dat systeem kan de installatie zelf aangeven wanneer het interessant is om het volgende onderhoud te doen. Als een verwarmingsinstallatie tijdens de winter bijvoorbeeld meer dan normaal heeft gedraaid, wordt het onderhoud beter iets vroeger ingepland. Daarnaast kan de installatie zelf – voor het te laat is – melden dat een bepaald onderdeel idealiter wordt vervangen bij de volgende onderhoudsbeurt.
Een verwarmingsinstallatie die is uitgerust met modules of sensoren om aan predictive maintenance te doen, zal ook meer en meer zelflerend worden. Zo kunnen in functie van het verwachte patroon enkele voorstellen worden gedaan inzake onderhoud en aanpassingen van de regeling.
VOORDELEN VOOR DE INSTALLATEUR
Probleem inschatten
Een van de belangrijkste voordelen van dergelijke digitale systemen is dat de installateur niet langer blind naar een klant hoeft te vertrekken. Dankzij de beschikbare informatie kan gemakkelijk vooraf worden ingeschat wat het probleem is. Op die manier weet de installateur welke materialen nodig zullen zijn, hoeveel tijd hij moet voorzien om het probleem op te lossen (wat zeer handig is voor de planning) en welke technicus hij moet sturen. Een slechte werking van het systeem kan immers verschillende oorzaken hebben, maar met de juiste informatie kan de installateur zelf inschatten of hij een technicus voor bijvoorbeeld de ketel of voor de warmtepomp moet sturen.
Verplaatsing vermijden
Daarnaast kan met de digitale systemen worden vermeden dat de installateur onnodige verplaatsingen moet uitvoeren. Wanneer een klant bijvoorbeeld contact opneemt om te zeggen dat zijn woning niet goed wordt verwarmd, kan dat ook zijn omdat de thermostaat slechts op 3°C staat. De installateur kan dat probleem vanop afstand waarnemen, en de klant kan het eenvoudig zelf oplossen (remote monitoring), of de installateur kan de temperatuur verhogen (remote service).
GEGEVENS BEVEILIGEN
Aangezien dergelijke digitale systemen werken met persoonlijke informatie, worden verschillende maatregelen genomen om extra veiligheid in te bouwen, te voldoen aan alle privacywetten en hacking tegen te gaan.
De eindklant beslist
De gegevens van de klant worden beschermd doordat hij zelf voor een groot deel de touwtjes in handen heeft. Ten eerste moet voor het inlogsysteem op de smartphone een account worden aangemaakt, waarna het initiatief volledig bij de gebruiker ligt. De gebruiker moet de installateur namelijk uitnodigen om zijn gegevens te mogen zien. Dat kan eigenlijk het best worden vergeleken met een vriendschapsverzoek op sociale media. De particulier nodigt de installateur uit om zijn gegevens te bekijken (vriendschapsverzoek indienen) en de installateur moet die uitnodiging dan aanvaarden (verzoek accepteren).
Privacy
Het voldoen aan de privacywetten is een kwestie van moeten. Het verzamelen en bewaren van de gegevens is dan ook volledig in regel met de General Data Protection Regulation (GDPR), ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Elke fabrikant moet dus kunnen aantonen welke gegevens worden verzameld, hoe die data worden gebruikt en hoe ze worden beveiligd.
Hacking
In de hedendaagse digitale wereld is er altijd een beperkt risico op cybercriminaliteit. De digitale verwarmingssystemen worden dan ook uitermate goed beveiligd om hacking tegen te gaan.
VOOR WELKE SYSTEMEN?
Digitale monitoring- en onderhoudsoplossingen maken hun intrede in diverse sectoren, van ventilatie over elektriciteit tot verwarming.