VerwarminginstallatiesPremium

STORINGEN BETER INSCHATTEN MET DIGITALE SERVICES

REMOTE MONITORING, REMOTE SERVICE EN PREDICTIVE MAINTENANCE

Met technieken zoals remote monitoring, remote service en predictive maintenance zet de digitalisering zich gestaag voort. De voordelen voor de eindklant zijn duidelijk, maar dergelijke systemen bieden ook tal van mogelijkheden en voordelen voor de installateur. Zo kunnen problemen vooraf accurater worden ingeschat en kunnen onnodige verplaatsingen worden vermeden.

predictive maintenance

VERSCHILLENDE PRINCIPES

Remote monitoring

Remote monitoring is puur informatief. De installateur of technicus kan vanop afstand zien wat er precies aan het gebeuren is in de verwarmingsinstallatie. Dat kan doordat er op welbepaalde plaatsen in het systeem sensoren zijn geplaatst. Afhankelijk van de hoeveelheid en de plaats waar de sensoren zijn geïnstalleerd, kan bijvoorbeeld worden vastgesteld of een ketel al dan niet aan het draaien is, hoe de vertrek- en retourtemperatuur evolueert, hoeveel druk er op het systeem zit, enzovoort.

Remote service

Remote service laat toe om de service op afstand te doen, doordat parameters in de regeling kunnen worden aangepast. Dat kunnen eenvoudige parameters zijn – zoals de tijdsprogrammatie van de verwarming of de gewenste kamertemperatuur – maar indien vrijgegeven, kunnen ook complexere parameters worden gewijzigd, bijvoorbeeld de nadraaitijd van een pomp.

Bij remote service zijn ook alle functies van remote monitoring beschikbaar. Dat komt omdat er tijdens het programmeren van de digitale oplossing twee mogelijkheden zijn: ofwel enkel lezen (d.i. monitoring), ofwel lezen en schrijven (d.i. service). Remote service gaat dus eigenlijk nog één stap verder.

Predictive maintenance

Remote service en remote monitoring zijn reeds volop van toepassing, maar predictive maintenance is nog aan een opmars bezig. Met dat systeem kan de installatie zelf aangeven wanneer het interessant is om het volgende onderhoud te doen. Als een verwarmingsinstallatie tijdens de winter bijvoorbeeld meer dan normaal heeft gedraaid, wordt het onderhoud beter iets vroeger ingepland. Daarnaast kan de installatie zelf – voor het te laat is – melden dat een bepaald onderdeel idealiter wordt vervangen bij de volgende onderhoudsbeurt.

Een verwarmingsinstallatie die is uitgerust met modules of sensoren om aan predictive maintenance te doen, zal ook meer en meer zelflerend worden. Zo kunnen in functie van het verwachte patroon enkele voorstellen worden gedaan inzake onderhoud en aanpassingen van de regeling.

predictive maintenance

VOORDELEN VOOR DE INSTALLATEUR

Probleem inschatten

Een van de belangrijkste voordelen van dergelijke digitale systemen is dat de installateur niet langer blind naar een klant hoeft te vertrekken. Dankzij de beschikbare informatie kan gemakkelijk vooraf worden ingeschat wat het probleem is. Op die manier weet de installateur welke materialen nodig zullen zijn, hoeveel tijd hij moet voorzien om het probleem op te lossen (wat zeer handig is voor de planning) en welke technicus hij moet sturen. Een slechte werking van het systeem kan immers verschillende oorzaken hebben, maar met de juiste informatie kan de installateur zelf inschatten of hij een technicus voor bijvoorbeeld de ketel of voor de warmtepomp moet sturen.

Verplaatsing vermijden

Daarnaast kan met de digitale systemen worden vermeden dat de installateur onnodige verplaatsingen moet uitvoeren. Wanneer een klant bijvoorbeeld contact opneemt om te zeggen dat zijn woning niet goed wordt verwarmd, kan dat ook zijn omdat de thermostaat slechts op 3°C staat. De installateur kan dat probleem vanop afstand waarnemen, en de klant kan het eenvoudig zelf oplossen (remote monitoring), of de installateur kan de temperatuur verhogen (remote service).

predictive maintenance

GEGEVENS BEVEILIGEN

Aangezien dergelijke digitale systemen werken met persoonlijke informatie, worden verschillende maatregelen genomen om extra veiligheid in te bouwen, te voldoen aan alle privacywetten en hacking tegen te gaan.

De eindklant beslist

De gegevens van de klant worden beschermd doordat hij zelf voor een groot deel de touwtjes in handen heeft. Ten eerste moet voor het inlogsysteem op de smartphone een account worden aangemaakt, waarna het initiatief volledig bij de gebruiker ligt. De gebruiker moet de installateur namelijk uitnodigen om zijn gegevens te mogen zien. Dat kan eigenlijk het best worden vergeleken met een vriendschapsverzoek op sociale media. De particulier nodigt de installateur uit om zijn gegevens te bekijken (vriendschapsverzoek indienen) en de installateur moet die uitnodiging dan aanvaarden (verzoek accepteren).

Privacy

Het voldoen aan de privacywetten is een kwestie van moeten. Het verzamelen en bewaren van de gegevens is dan ook volledig in regel met de General Data Protection Regulation (GDPR), ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Elke fabrikant moet dus kunnen aantonen welke gegevens worden verzameld, hoe die data worden gebruikt en hoe ze worden beveiligd.

Hacking

In de hedendaagse digitale wereld is er altijd een beperkt risico op cybercriminaliteit. De digitale verwarmingssystemen worden dan ook uitermate goed beveiligd om hacking tegen te gaan.

VOOR WELKE SYSTEMEN?

Digitale monitoring- en onderhoudsoplossingen maken hun intrede in diverse sectoren, van ventilatie over elektriciteit tot verwarming

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door LIEN GOETHALS

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine