CEO van Delhaize Belgium maakt balans op na transformatie
Het is al anderhalf jaar geleden dat Delhaize aankondigde dat ze van plan waren om hun 128 winkels te franchisen. De laatste winkel zou tegen november volledig omgebouwd moeten zijn, waardoor Delhaize nu klaar is om de bladzijde van deze transitie om te slaan. Dit is een goede gelegenheid om met Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize Belgium, te praten en de balans op te maken.
Een transformatie zoals het hoort
Tijdens het interview gaf Piesvaux toe dat Delhaize Groep zich bewust was van de onzekerheid die zou ontstaan bij het personeel, de leveranciers en de wereld rond de groep toen de aankondiging werd gedaan. Maar deze noodzakelijke transformatie heeft, volgens de CEO, bewezen dat de Groep de juiste beslissing heeft genomen. Het plan is uitgevoerd in lijn met de verwachtingen en we stellen vast dat de omgebouwde winkels goed presteren.
"De resultaten en feedback uit het veld bevestigen dat we de juiste beslissing hebben genomen"
In de nieuwe filialen zijn ze blij dat ze gekwalificeerd personeel in de winkels hebben gevonden. Aan de andere kant zijn de teams gerustgesteld zodra ze de inkopers ontmoeten en zien dat de garanties omtrent arbeidsomstandigheden en salarissen worden nageleefd.
Tot slot zijn veel leveranciers enthousiast over de nieuwe kansen die ze krijgen.
En de resultaten?
Piesvaux benadrukte de uitvoering van de plannen, maar deelde ook mee dat de resultaten de genomen beslissing bevestigen.
Het eerste belangrijke element is dat het merk Delhaize nog steeds goed en erkend is. Volgens de geanalyseerde resultaten en getrouwheidskaartgegevens zijn de klanten die na de verstoring waren vertrokken, teruggekeerd.
Daarnaast hebben de omgevormde winkels een zeer positief traject doorgemaakt, met soms zelfs een groei van dubbele cijfers. Sommige liggen zelfs voor op hun oorspronkelijke financiële prognoses, wat een van de belangrijkste doelstellingen was.
Het personeelsverloop is niet hoger dan voor de aankondiging, wat aantoont dat de overgang heeft bijgedragen aan het behoud van stabiliteit binnen het team.
Tot slot geven de recente cijfers aan dat het marktaandeel is gegroeid sinds de aankondiging van het plan. Volgens Xavier Piesvaux is dit nog een bewijs dat we de juiste beslissing hebben genomen.
Uitdagingen blijven
Voor de CEO is de samenwerking met de filialen belangrijk en verandert het zowel de werkmethodes als de relaties met de Delhaize-klant. Er is een Delhaize-ervaring en een ervaring van de filialen. De filialen bieden extra diensten aan, zoals catering of productie voor speciaalzaken, om slechts een paar voorbeelden te noemen. Daarnaast zorgen ze voor sterkere banden met lokale gemeenschappen en lokale producenten.
Maar Xavier Piesvaux vindt het belangrijk dat de Groep aan een aantal zaken werkt.
Ten eerste moet het ondersteuningsmodel voor de winkels beter aangepast worden. Er werd gefocust op de omgebouwde winkels, maar we mogen niet vergeten dat Delhaize al andere filialen in zijn portefeuille had. De inspanningen zullen nu gericht worden op alle verkooppunten om ervoor te zorgen dat iedereen de nodige hulpmiddelen heeft om resultaten te boeken en te investeren in ontwikkeling en duurzaamheid. De Groep moet dus verder werken aan het verloningsmodel, zodat de gegenereerde marges in lijn zijn met de gestelde verwachtingen.
Een andere uitdaging is de klantbeleving bij Delhaize. Filialen hebben natuurlijk een zekere vrijheid, en volgens de CEO brengen franchisenemers naast lokale betrokkenheid ook innovatie, bijvoorbeeld door de introductie van nieuwe ideeën of productlijnen. Dit is ook een kans voor de nationale merken, die zich zullen inspannen om nauwer contact te hebben met de franchisenemers. De groep moet er echter voor zorgen dat niet iedereen alles doet en dat de Delhaize-klantbeleving wordt gerespecteerd en wordt afgestemd op het imago van de Groep.
Ten slotte moet er nog gewerkt worden aan de prijsperceptie. Volgens de CEO zijn de prijzen bij Delhaize zeer competitief en zijn ze lager dan ooit tevoren door een combinatie van promoties, getrouwheidspunten, Nutriboost-promoties, enzovoort. Maar consumenten lijken dit niet te zien. In de komende maanden zal de retailer daarom intensiever communiceren over de prijzen om deze perceptie bij te stellen.
"Het prijsniveau van de klant komt niet overeen met de werkelijkheid"
Concluderend, het transformatieplan was soms uitdagend, maar na 18 maanden zijn de resultaten positief gebleken. Bij Delhaize wordt een bladzijde omgeslagen, met een groep die nu vooruit wil kijken.