Retail & winkelsPremium

CEO van Delhaize Belgium maakt balans op na transformatie

 Xavier Piesvaux, CEO de Delhaize Belgium
Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize Belgium

Het is al anderhalf jaar geleden dat Delhaize aankondigde dat ze van plan waren om hun 128 winkels te franchisen. De laatste winkel zou tegen november volledig omgebouwd moeten zijn, waardoor Delhaize nu klaar is om de bladzijde van deze transitie om te slaan. Dit is een goede gelegenheid om met Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize Belgium, te praten en de balans op te maken.

Een transformatie zoals het hoort

Tijdens het interview gaf Piesvaux toe dat Delhaize Groep zich bewust was van de onzekerheid die zou ontstaan bij het personeel, de leveranciers en de wereld rond de groep toen de aankondiging werd gedaan. Maar deze noodzakelijke transformatie heeft, volgens de CEO, bewezen dat de Groep de juiste beslissing heeft genomen. Het plan is uitgevoerd in lijn met de verwachtingen en we stellen vast dat de omgebouwde winkels goed presteren.

"De resultaten en feedback uit het veld bevestigen dat we de juiste beslissing hebben genomen"

In de nieuwe filialen zijn ze blij dat ze gekwalificeerd personeel in de winkels hebben gevonden. Aan de andere kant zijn de teams gerustgesteld zodra ze de inkopers ontmoeten en zien dat de garanties omtrent arbeidsomstandigheden en salarissen worden nageleefd.

Tot slot zijn veel leveranciers enthousiast over de nieuwe kansen die ze krijgen.

En de resultaten?

Piesvaux benadrukte de uitvoering van de plannen, maar deelde ook mee dat de resultaten de genomen beslissing bevestigen.

Het eerste belangrijke element is dat het merk Delhaize nog steeds goed en erkend is. Volgens de geanalyseerde resultaten en getrouwheidskaartgegevens zijn de klanten die na de verstoring waren vertrokken, teruggekeerd.

Daarnaast hebben de omgevormde winkels een zeer positief traject doorgemaakt, met soms zelfs een groei van dubbele cijfers. Sommige liggen zelfs voor op hun oorspronkelijke financiële prognoses, wat een van de belangrijkste doelstellingen was.

Het personeelsverloop is niet hoger dan voor de aankondiging, wat aantoont dat de overgang heeft bijgedragen aan het behoud van stabiliteit binnen het team.

Tot slot geven de recente cijfers aan dat het marktaandeel is gegroeid sinds de aankondiging van het plan. Volgens Xavier Piesvaux is dit nog een bewijs dat we de juiste beslissing hebben genomen.

Uitdagingen blijven

Voor de CEO is de samenwerking met de filialen belangrijk en verandert het zowel de werkmethodes als de relaties met de Delhaize-klant. Er is een Delhaize-ervaring en een ervaring van de filialen. De filialen bieden extra diensten aan, zoals catering of productie voor speciaalzaken, om slechts een paar voorbeelden te noemen. Daarnaast zorgen ze voor sterkere banden met lokale gemeenschappen en lokale producenten.

Maar Xavier Piesvaux vindt het belangrijk dat de Groep aan een aantal zaken werkt.

Ten eerste moet het ondersteuningsmodel voor de winkels beter aangepast worden. Er werd gefocust op de omgebouwde winkels, maar we mogen niet vergeten dat Delhaize al andere filialen in zijn portefeuille had. De inspanningen zullen nu gericht worden op alle verkooppunten om ervoor te zorgen dat iedereen de nodige hulpmiddelen heeft om resultaten te boeken en te investeren in ontwikkeling en duurzaamheid. De Groep moet dus verder werken aan het verloningsmodel, zodat de gegenereerde marges in lijn zijn met de gestelde verwachtingen.

Een andere uitdaging is de klantbeleving bij Delhaize. Filialen hebben natuurlijk een zekere vrijheid, en volgens de CEO brengen franchisenemers naast lokale betrokkenheid ook innovatie, bijvoorbeeld door de introductie van nieuwe ideeën of productlijnen. Dit is ook een kans voor de nationale merken, die zich zullen inspannen om nauwer contact te hebben met de franchisenemers. De groep moet er echter voor zorgen dat niet iedereen alles doet en dat de Delhaize-klantbeleving wordt gerespecteerd en wordt afgestemd op het imago van de Groep.

Ten slotte moet er nog gewerkt worden aan de prijsperceptie. Volgens de CEO zijn de prijzen bij Delhaize zeer competitief en zijn ze lager dan ooit tevoren door een combinatie van promoties, getrouwheidspunten, Nutriboost-promoties, enzovoort. Maar consumenten lijken dit niet te zien. In de komende maanden zal de retailer daarom intensiever communiceren over de prijzen om deze perceptie bij te stellen.

"Het prijsniveau van de klant komt niet overeen met de werkelijkheid"

Concluderend, het transformatieplan was soms uitdagend, maar na 18 maanden zijn de resultaten positief gebleken. Bij Delhaize wordt een bladzijde omgeslagen, met een groep die nu vooruit wil kijken.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Nieuw supermarktconcept van delhaize in nijvel

In nijvel staat de eerste supermarkt van delhaize die volledig beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. ze kunnen gauw de winkel in en uit als ze een gezonde maaltijd zoeken voor om het even welk moment van de dag. niet-verkochte groenten en stukken fruit worden verwerkt in soepen en fruitsappen van de dag. noten zijn in bulk te koop en herbruikbare broodzakken zijn ook een nieuwigheid. in de versafdeling werden alle rekken bewust laag gehouden zodat de medewerkers de klanten makkelijk kunnen helpen. de klus van de volledige verbouwing werd geklaard in minder dan een maand.

In de kijker: delhaize mechelen

In mechelen staat een volledig nieuwe "grote delhaize", op dezelfde plaats als vroeger. grote verschil: het werd een hoogbouw en de winkel is 100% co₂-neutraal. hij dient als toonbeeld voor alle volgende nieuwe delhaizes.

Inspiration talk met marjan decoster van delhaize group

Dit jaar organiseerde de vakbeurs tavola voor het eerst de tavola inspiration talks. marjan decoster, filière manager cheese & charcuterie & dairy bij delhaize group deelde haar visie en analyse op de huidige trends in retail.

Remodeling proxy keerbergen in ruim twee weken tijd

De proxy delhaize in keerbergen van mirella storms en tom de keyser was qua infrastructuur volledig verouderd. in oktober 2019 werd de winkel volledig gestript. op iets meer dan twee weken tijd werden alle werken uitgevoerd, de droge voeding teruggeplaatst op de nieuwe rekken en kregen alle versproducten een plaats in de nieuwe koeltoestellen. de winkel werd meteen 80 m² groter. vooral de versafdeling breidde uit. het resultaat mag er zijn: de winkel oogt klassevol dankzij de zwarte kleur die overal aanwezig is, de energiefactuur is een stuk lager en de omzet ging op de heropeningsdag meteen flink de hoogte in.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine