Flagshipstore Delhaize Mechelen: een en al inspiratie
Klant apprecieert weer bedieningstoog voor vlees en charcuterie
In Mechelen staat een volledig nieuwe "grote Delhaize", op dezelfde plaats als vroeger. Grote verschil: het werd een hoogbouw en de winkel is 100% CO2-neutraal. Hij dient als toonbeeld voor alle volgende nieuwe Delhaizes. De to go-afdeling staat nu nog voor de groenten en het fruit aan de ingang van de winkel, zodat de klant snel binnen en buiten is voor zijn lunch. Overal in de winkel doe je heel veel inspiratie op dankzij de stalletjes die overal opduiken.
Op eerste verdieping
Tijdelijk in tent
De "grote Delhaize" in Mechelen opende zijn deuren in 1974. Ondertussen is Ken Verheyen daar al vier jaar storemanager. Hij startte in een winkel van 2.100 m2 die op het gelijkvloers stond. Omdat die niet meer mee was met de ecologische trends, drong een volledig nieuw pand zich op. Van augustus 2021 tot begin december 2022 deed een tent op de parking tijdens de bouwwerken dienst als tijdelijke winkel.
Mensen die graag elke dag komen winkelen, zijn snel binnen en buiten voor een lunch of bereide maaltijd. Mede dankzij de tien selfscans
archeologische site
De werken duurden een drietal maanden langer dan gepland. "Dat had mede te maken met de archeologische opgravingen die moesten gebeuren onder het nieuwe gebouw, waar een van de grootste Middeleeuwse kerkhoven van Europa ligt", vertelt Ken. Een nieuw gebouw op dezelfde locatie mocht alleen op voorwaarde dat er niet ondergronds werd gebouwd, op een kleine kelder na.
Parkeerprobleem opgelost
Het resultaat mag er zijn: de winkeloppervlakte is nu maar liefst 2.441 m2 groot en bevindt zich op de eerste verdieping. Met als gevolg dat nu ook onder de winkel parkeerplaatsen zijn (overdekt en buiten 130 in totaal) en dat er plaats is voor niet minder dan een 60-tal (bak)fietsen.
Efficiënte doorstroming
Flagshipstore
Samen met de nieuwe Delhaize in Geel, die een week eerder de deuren opende, is de Delhaize in Mechelen een flagshipstore die "het nieuwste van het nieuwste moet presenteren voor de grootste Delhaize-winkels", legt Ken uit. "Bepaalde stukken van dit concept gaan allicht zelfs mee naar onze kleinere winkelformules."
To go en inspiratie
Het grootste verschil met vroeger: niet langer groenten en fruit lonken als eerste productcategorie naar de klanten maar wel het brood en de traiteurartikelen. Alles is op een efficiënte doorstroming gericht: de werknemers van de bedrijven uit de buurt en de (oudere) mensen die graag elke dag komen winkelen, zijn snel binnen en buiten voor een lunch of bereide maaltijd. Mede dankzij de tien selfscans. Een tweede grote verandering is dat de klant in de hele winkel heel veel inspiratie kan opdoen dankzij de aparte "stalletjes" her en der die innovatieve of seizoensproducten op een aantrekkelijke manier presenteren.
Brede gangen, lage tafels
Ikana en Isakaya
"Hier in Mechelen verkopen wij zowat alle producten die Delhaize te bieden heeft. We hebben ook het allergrootste assortiment van Delhaize als het op vegan, vegetarisch, gluten- en lactosevrij aankomt. We zijn ook trots op de Ikana-producten: uiterst kwalitatieve delicatessen zoals fijne vleeswaren, kazen en bereidingen. En niet te vergeten: dagelijks komt een ploeg van Isakaya voor de winkel opent met verse vis om die te bereiden tot sushi. De klant ziet hen tot in de namiddag aan het werk. Want in de sushibereidingen kruipt heel wat tijd. Ook die stand zie je vooraan in de winkel (to go). Hij kent een groot succes", vertelt ken enthousiast.
Heel veel biogroenten
Alle assortimenten hebben meer ruimte gekregen dan in de oude winkel. Ook groenten en fruit. "Daardoor is die afdeling niet langer een opstoppingspunt. Al is die vooruitgang vooral te danken aan het feit dat ze niet langer aan het begin van het winkelparcours ligt", legt Ken uit. De focus ligt hier op seizoensproducten en convenience. Alle groenten en fruit in promo liggen netjes bij elkaar. Heel praktisch. Dat geldt ook voor het gamma biogroenten, dat echt wel heel uitgebreid is. Verder vallen in de hele winkel op: de brede gangen, lage tafels en zwarte rekken waarin de producten goed tot hun recht komen. Alleen in de cosmetica-afdeling voert wit de hoofdtoon.
Weer veel bediening
Bakkerij shop-in-shop
Perfect passend in de geest van 'de klant dient snel binnen en buiten te zijn voor essentiële boodschappen', staat de bakkerij vooraan in de winkel. En ook die afdeling werkt zeer inspirerend. Het is een 'shop-in-shop' waarbij alle "klassiekere" broodproducten aan de buitenkant staan; alle verse broodproducten vind je binnen "in de cirkel", met de meer artisanale waren en de producten van externe leveranciers op aparte meubeltjes.
'Vers van het mes'
Dat de huidige consument al eens af wil van de voorverpakte waren, valt duidelijk op aan de beenhouwerij/charcuterie. Hij apprecieert weer een bedieningstoog zodat hijzelf kan bepalen hoeveel worsten of gram vers gemaakte salade hij wil. Aangenaam ook voor de talrijke eenpersoonshuishoudens. Ook hier weer keuze te over: van dry aged vlees tot warme bereidingen als kip en aardappelen. "Niet minder dan zes beenhouwers in totaal zijn in de weer voor de klanten, goed in het zicht. En minstens één beenhouwer is altijd aan de toog present, ook al is hij niemand aan het bedienen. Een signaal voor de klant dat hij snel zal geholpen worden", verduidelijkt Ken.
Kaas en wijn
Inspiratie voor een lekkere avond met vrienden vind je onder meer in het wijnrayon, waar je zelfs een ruim aanbod aan exclusievere wijnen op de kop kan tikken. Veel aandacht gaat ook naar AOP- en AOC-kazen. Die liggen uitgestald naast de (premium) charcuterie.
100% CO2-neutraal
Onnodig te zeggen dat de nieuwe winkel gebouwd en ingericht werd volgens strikte duurzaamheidsnormen. Het gebouw is 100% CO2-neutraal, wordt verwarmd met warmtepompen, heeft een ultrazuinig ventilatiesysteem, de koeling gebeurt via CO2, er is dubbel glas aan de zeer goed geïsoleerde frigo's enzovoort. Er komen nog zonnepanelen op het dak zodat elektriciteit voor een stuk zelf wordt geproduceerd. Langs alle kanten zijn er ramen en hier en daar lichtkoepels. Gevolg: minder verlichting – lees elektriciteit – nodig. Een tiental laadpalen komen er ook nog aan.
Kids' corner
Het is echt wel aangenaam vertoeven in de Delhaize van Mechelen. Bij het binnenkomen vallen direct de kleurrijke bloemen op in het "marktkraam". Binnenkort is de koffiestand operationeel, waar klanten kunnen proeven van de eigen merken, zowel op het vlak van koffies als koekjes. En om de winkelervaring (voor de ouders) nóg aangenamer te maken, experimenteert de Delhaize in Mechelen binnenkort met een kids' corner in de middengang.
Delhaize Mechelen in cijfers:
2.441 m2 verkoopoppervlakte
15.000 producten
75 medewerkers
130 parkeerplaatsen
7 kassa's, 10 quickscans
DELHAIZE MECHELEN
OSCAR VAN KESBEECKSTRAAT 21
2800 MECHELEN
ma.–do. en za.: 08.00–20.00 uur
vr.: 08.00–21.00 uur