Retail & winkelsPremium

Vier CEO's delen hun inzichten over uitdagingen retailbranche

Click & Collect is economisch levensvatbaar op lange termijn

Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail
Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail: "Voedselproducenten en -distributeurs moeten samen verantwoordelijkheid nemen om  verandering mogelijk te maken"

In het rapport 'Signs of Hope - The State of Grocery Retail 2024: Europe' geven McKinsey en Eurocommerce hun visie op de trends die dit jaar de food retail sector vorm zullen geven. Vier CEO's delen hun inzichten over de uitdagingen waarmee de sector te maken heeft.

Menselijke interactie

Yves Claude CEO Auchan
Yves Claude, CEO van Auchan Retail: "De veranderende consumentenbehoeften leiden tot meer winkels met een kleinere voetafdruk, wat het evenwicht in de markt zal herstellen" (© Barbara Grossmann)

Yves Claude, CEO van Auchan Retail, benadrukt dat retailers meer aandacht moeten hebben voor éénpersoonsgezinnen. "In Parijs woont de helft van de bevolking nu alleen. Zij geven de voorkeur aan verpakte maaltijden en kleinere porties. Onze nieuwe conceptwinkels spelen hier sterk op in en bieden klanten zelfs de mogelijkheid om ter plekke te eten. Hypermarkten richten zich nog steeds op gezinnen of oudere klanten, terwijl jongere consumenten liever boodschappen doen in een lokale winkel met een menselijke touch. Het is duidelijk dat we de winkelervaring moeten verbeteren om deze klanten te behouden, waarbij de klantbeleving draait om de warmte van menselijke interactie."

Kleiner en lokaal

Claude voorspelt dat er geen nieuwe hypermarkten meer zullen worden geopend in de landen waar Auchan actief is, of slechts zeer beperkt. "De veranderende consumentenbehoeften leiden tot meer winkels met een kleinere voetafdruk, wat het evenwicht in de markt zal herstellen. We ontwikkelen een franchisemodel voor een netwerk van kleine, onafhankelijke winkels gerund door lokale ondernemers. Toen we deze mogelijkheid intern pitchten, verkochten veel medewerkers hun Auchan-aandelen om zo kapitaal vrij te maken om een eigen winkel te beginnen. Dit project ligt me na aan het hart omdat het over empowerment gaat. Het biedt ons de mogelijkheid om ons netwerk uit te breiden en iets terug te geven aan onze werknemers. We zijn ondertussen ook gestart met het verkleinen van onze hypermarkten.”

Yves Claude, CEO van Auchan Retail: "We ontwikkelen een franchisemodel voor een netwerk van kleine, onafhankelijke winkels gerund door lokale ondernemers"

Samen verantwoordelijkheid nemen

Het credo van Reitan Retail is duidelijk: de hoogste kwaliteit bieden tegen de laagste prijs, geleverd op een verantwoorde manier. "We hebben onszelf verplicht om onze koolstofuitstoot tegen 2030 te halveren. Alvast een uitdagende doelstelling. We werken met 10.000 leveranciers uit 200 landen, wat voor een aanzienlijke complexiteit zorgt. Maar ik ben optimistisch omdat brand owners de verantwoordelijkheid nemen voor het aanpakken van Scope 1- en Scope 2-emissies. Als iedereen dezelfde logica volgt, gaat het werken”, zegt CEO Ole Robert Reitan die er meteen aan toevoegt dat retailers hun manier van zakendoen moeten veranderen om duurzaamheid te bevorderen. "Tot nu toe had je een operationele afdeling en een ESG-departement dat environmental, social, and governance tot zijn kerntaken heeft. ESG moet doordringen tot elke medewerker, niet alleen een aparte afdeling blijven. Bij Reitan maakt duurzaamheid al jaren deel uit van onze bedrijfsfilosofie, waardoor we vandaag al antwoorden kunnen geven op de duurzaamheidsvragen van de consumenten."

Nieuwe consumptiegewoonten

Ole Robert Reitan merkt op dat de afname in van de consumptie van rood vlees en zuivel betekent dat we creatief moeten worden met nieuwe productiemethoden, smaken, recepten, categoriemanagement oplossingen en formules om consumenten te verleiden plantaardige alternatieven te proberen. "Voedselproducenten en -distributeurs moeten samen verantwoordelijkheid nemen om deze verandering mogelijk te maken. We lopen momenteel voor op beleidsmakers, wat essentieel is om de invoering van strengere regels te voorkomen."

Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail: "We hebben onszelf verplicht om onze koolstofuitstoot tegen 2030 te halveren"

Duurzame praktijken

Lionel Souque CEO Rewe
Lionel Souque, CEO Rewe: "We geloven dat Click & Collect op de lange termijn een economisch zeer levensvatbaar model kan zijn"

Rewe besloot vorig jaar geen gedrukte folders meer te verspreiden. "We drukten meer dan een miljard folders per jaar in Duitsland, maar daar zijn we op 1 juli 2023 mee gestopt. We waren de eerste retailer in Europa die deze stap durfden te zetten. Nu zijn al onze folders digitaal, wat onze verkoop niet heeft geschaad. We besparen zo meer dan 70.000 ton papier. Het geld dat we hiermee uitsparen, investeren we in andere marketingkanalen zoals radio en tv," aldus CEO Lionel Souque. "Het was een riskante zet, aangezien de folder al decennialang het belangrijkste reclamemedium is in de detailhandel. Ik ben er trots op dat we vooroplopen in het verbeteren van onze ecologische voetafdruk. Bij Rewe zijn we trendsetters in duurzame praktijken. In 2016 waren we bijvoorbeeld de eerste grote foodretailer in Duitsland die plastic zakken uit de winkel bande.”

Wijn en sterke drank

Lionel Souque verwacht dat e-grocery zal blijven groeien, maar een stuk langzamer dan veel consumenten zouden verwachten. "De lage gemiddelde prijs per artikel in Duitsland maakt het moeilijk om winst te maken met e-commerce in voedingswaren. We richten ons niet alleen op thuislevering, maar investeren ook in Click & Collect. We geloven dat dit op de lange termijn een economisch zeer levensvatbaar model kan zijn. Thuisbezorging is complex en duur. Daarom geven veel klanten er de voorkeur aan hun bestellingen op te halen op het moment dat het hen het beste uitkomt, in plaats van thuis te zitten wachten op de levering. In Frankrijk is Click & Collect al het grootste segment van de online boodschappenmarkt. Daarnaast verkopen we wijn en sterke drank online via twee specifieke winkels: Weinfreunde en Kölner Weinkeller. Deze categorieën zijn bijzonder geschikt voor de online boodschappenmarkt.”

Lionel Souque, CEO Rewe: "We drukten meer dan een miljard folders per jaar in Duitsland, maar daar zijn we op 1 juli 2023 mee gestopt"

Betaalbare maaltijdbezorging

Niklas Östberg CEO Delivery Hero
Niklas Östberg, CEO van Delivery Hero: "Om betaalbaarheid te garanderen, werken we aan een efficiënt ecosysteem, gedreven door data en technologie"

Dat maaltijdbezorging de wind in de zeilen heeft, staat buiten kijf. Volgens Niklas Östberg, CEO van Delivery Hero, is het belangrijk om een betaalbaar aanbod voor klanten te creëren in de huidige context van economische en politieke onzekerheid (met hoge inflatie, hoge rentevoeten en geopolitieke risico’s) "Maaltijdbezorging zou geen luxe moeten zijn. Om betaalbaarheid te garanderen, werken we aan een efficiënt ecosysteem, gedreven door data en technologie. De besparingen herinvesteren we in ons klantenaanbod. Innovatie is essentieel in onze jonge en dynamische sector. We moeten ons model blijven aanpassen aan de evolutie van de sector."

Dichtere bezorgnetwerken

"Het klinkt misschien paradoxaal, maar de belangrijkste driver om winst te genereren in onze branche is nog steeds groei. Onze vaste kosten stijgen niet echt, dus elke omzetgroei verbetert de winst. Wat variabele kosten betreft, zijn klantenwerving en de levering an sich de grootste posten in onze profit and loss. Data uit onze meest volwassen markten laten zien dat er nog veel potentieel is om de efficiëntie te verbeteren. Naarmate het bedrijf groeit, kunnen de marketingkosten worden verlaagd. En als het volume toeneemt, kunnen we dichtere bezorgnetwerken maken, waardoor de bezorgkosten dalen.”

Niklas Östberg, CEO van Delivery Hero: "Maaltijdbezorging zou geen luxe moeten zijn"

Auchan heeft meer dan 150.000 mensen in dienst en beheert meer dan 2.300 verkooppunten in 11 landen.
Retailgroep Rewe telt 390.000 werknemers en heeft meer dan 10.000 verkooppunten in 21 landen.
Reitan Retail stelt meer dan 43.000 mensen te werk in 3.850 winkels in 7 landen.
Delivery Hero levert maaltijden en levensmiddelen in meer dan 70 landen.

Het volledige rapport vindt u hier

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Werner Claeys
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine