Bedrijvencarrousel matcht retailers en studenten
Dat er net zoals in vele andere sectoren ook in de retailwereld een war for talent aan de gang is, is zeker geen geheim. Het komt eropaan tijdig de juiste profielen warm te maken voor jouw winkel of enseigne. En hoe sneller dat gebeurt, hoe beter. Dat is de insteek van de bedrijvencarrousel die HOGENT organiseert voor zijn studenten retailmanagement.
Grote praktijkcomponent
“Onze professionele bacheloropleiding retailmanagement heeft een heel grote praktijkcomponent,” steekt opleidingscoördinator Karen Van Grimbergen van wal. “Zowat een derde van hun lesweken brengen de studenten door op de werkvloer. De werkomgeving zoeken die het best bij hen past, is dan ook erg belangrijk. Elk academiejaar start met deze bedrijvencarrousel waarbij studenten zelf mogen kiezen met welke vijf retailers ze een sollicitatiegesprek hebben. Door die gesprekken leren ze de verschillende retailers al wat beter kennen. We drukken de studenten op het hart dat ze best ook de visie, de missie en de waarden van het bedrijf meenemen bij hun keuze. Weken op een werkvloer doorbrengen waar je je niet thuis voelt, is niet de beste optie.”
Doorstroom naar trouwe retailpartners
Met de resultaten van de sollicitatiegesprekken maken retailers en opleidingsverantwoordelijken werk van een ideale matching tussen de studenten en de retailbedrijven. Eens dat proces afgerond, krijgt de student bij de retailer een bedrijfscoach toegewezen. Die helpt hem of haar een beter inzicht te krijgen in enerzijds de retailwereld en anderzijds zijn eigen interesses en talenten, en volgt de student op in zijn leerproces.”
De bedrijvencarrousel is een win-win voor zowel retailers, studenten als de opleiding. “Cijfers van de voorbije jaren tonen aan dat van alle afgestudeerden die starten in de retailsector, zeker twee derde doorstroomt naar onze trouwe retailpartners die nu al meer dan tien jaar deelnemen aan de bedrijvencarrousel. De wisselwerking tussen werkveld en opleiding is bijzonder leerrijk voor alle partijen.”
Retailers aan het woord
Vertegenwoordigers van meer dan twintig retailers, zowel uit food als non-food, tekenden present op de bedrijvencarrousel editie 2023. Wij verzamelden enkele reacties.
Goede match met mentor
Kadidia Sanou, Recruitment Responsible H&M Belgium & Luxembourg: “Het is voor ons heel belangrijk om het werken in de retailsector zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen, maar daarbij ook transparant durven zijn. Zowel de mooie als de minder mooie kanten moeten belicht worden. Schets je geen realistisch beeld, dan is hun verblijf op de werkvloer vaak van korte duur. Wij willen zoveel mogelijk stageplaatsen aanbieden waarbij we sterk focussen op de groei en het welbevinden van de studenten. Er moet een goede match zijn tussen de student en de organisatie, en zeker ook tussen de student en de stagementor. Verder moet we binnen onze employer branding duidelijk de doorgroeimogelijkheden binnen H&M in de verf zetten. Wie een goede stage loopt bij ons, krijgt heel vaak een vast contract aangeboden.”
Wat wil de huidige generatie?
Davy Beeckman, HR-recruiter bij Inditex: “Daarom zijn we graag aanwezig op zo’n bedrijvencarrousel. We kunnen de studenten duidelijk één op één vertellen wat een job in de retail inhoudt, wat de loopbaanmogelijkheden zijn en welke variatie er zit in de trajecten, zegt. Studenten die bij ons in een duaal leren-concept zitten geven ons inzicht in waarnaar de huidige generatie op zoek is op de werkvloer. En ze doen ons nadenken hoe wij hen het best tegemoetkomen in een tijd dat het echt wel zoeken is naar goede arbeidskrachten. Wat zeker duidelijk is, is dat jonge starters warmlopen voor waarden als duurzaamheid en diversiteit. Ze krijgen het mee in hun opleiding en wij moeten dat continueren.”
Kwalitatieve instroom
Rudi Schautteet, director operations DIY Belgium: “In onze permanente zoektocht naar nieuwe competente en enthousiaste medewerkers besteden wij vandaag veel aandacht en energie aan de interne mobiliteit, medewerkers laten groeien in het bedrijf, en de ontwikkeling van de samenwerking met diverse scholen die ons een kwalitatieve instroom kunnen verzekeren. Dit trachten we te bereiken door het organiseren van stages op diverse niveaus.”
Ellen Van den Abbeele (Colruyt Group): "Wij op onze beurt leren veel bij van de studenten en vinden het fijn om hen te zien groeien. Vaak hopen we dan ook dat we ze na hun studies aan ons kunnen binden"
Voldoende theoretische kapstokken
Jozefien Jorissen, People & Culture Business Partner BeLux bij C&A: “Zowel de hogeschool als wij als werkplekbedrijf spelen een belangrijke rol in de zoektocht naar het retailtalent van morgen. De actieve wisselwerking tussen het werkveld en de hogeschool zijn essentieel. De hogeschool bereidt de studenten voor op een functie als leidinggevende binnen de retail door hen een goedgevulde rugzak aan kennis mee te geven. Ze krijgen er voldoende theoretische kapstokken om mentaal voorbereid te zijn op de eerste stappen als leidinggevende, aangevuld met concrete praktijkcases die de student helpen bij het vormen van een realistisch beeld van de sector. Als werkplek is het onze taak om een veilige leeromgeving te creëren voor de studenten waar ze hun theorie kunnen toepassen in de praktijk en beetje bij beetje kunnen proeven van de retail-realiteit. Beide partijen spelen dus een zeer belangrijke rol in de zoektocht naar de juiste match van morgen!”
Taken van een retailmanager
Ellen Van den Abbeele, Recruitment & Employer Branding Specialist bij Colruyt Group: “Het merendeel van onze winkelformules zit in een sterke groeifase. Dat maakt dat we ook steeds op zoek gaan naar nieuw talent. Hier krijgen we de kans om onszelf als werkgever te tonen en een studentenmatch te zoeken voor een van onze formules. Tijdens het werkplekleren maakt de student kennis met zowat alle taken van een retailmanager. Wij op onze beurt leren veel bij van de studenten en vinden het fijn om hen te zien groeien in de functie van retailmanager. Vaak hopen we dan ook dat we ze na hun studies aan ons kunnen binden.”