KoelvloeistoffenPremium

TRENDS IN VERLICHTING voeding

ELK PRODUCT IN DE JUISTE SPOTLIGHT

Verlichting verse producten
Door ledarmaturen met de juiste kleurenweergave en -saturatie in te zetten, geeft u elk product optimaal weer. Realisatie door Exterus Lightology en Wimag bij Butcher Buyse.

Moderne ledverlichting levert niet alleen meer en beter licht op met minder energieverbruik. U kunt uw producten ook aantrekkelijker weergeven. Bovendien helpt led om de gewenste winkelervaring te scheppen. Dat alles voor meer en aangenamere verkoop.

LED BOVEN

Enerzijds kiest u voor ledverlichting, omdat de armaturen energie en dus geld besparen. Zo kan een goede ledlamp vandaag tot 130 lumen per W (maat voor hoeveelheid licht) opleveren. Omgekeerd volstaat 1 W tegenwoordig voor 100 lux per m² (maat voor lichtsterkte). Tegelijk kunt u met led uw producten optimaal weergeven én de gewenste winkelervaring creëren.

LINEAIR EN/OF ACCENT

Sommige winkels kiezen vooral voor lineaire verlichting, met een lichtkleur van 4000-5000 kelvin, om de indruk te scheppen dat ze goedkoper zijn. Andere duurdere retailers combineren lineaire verlichting (maar dan eerder 3000 kelvin, warmer dus) met accentverlichting, om artikelen optimaal te presenteren.

Verlichting voeding
De lijnverlichting kan dubbel asymmetrisch zijn, om vooral de producten zelf te belichten. Hier een realisatie van Light Consult

KLEURWEERGAVE EN -SATURATIE

Om de producten juist te belichten, wordt vaak verlichting met een bepaalde CRI-waarde gebruikt. Die geeft aan hoe natuurgetrouw het licht kleuren weergeeft. Een vuistregel is dat het kleurenspectrum van het licht voldoende de kleuren van de belichte producten moet bevatten, om ze aantrekkelijk weer te geven.

De CRI wordt bepaald bij een test op meestal acht kleuren, maar vaak niet rood. Dat in tegenstelling tot de nieuwe TM-30-15-beoordelingsmethode. Daarbij wordt de weergave van kleuren door het licht nagegaan met een test op 99 kleuren, waaronder wel rood. Bovendien geeft deze methode aan hoe gesatureerd het licht kleuren weergeeft.

Het wordt dus mogelijk om producten te belichten met licht dat het juiste kleurenspectrum heeft, de kleuren in gewenste mate satureert én de optimale kleurtemperatuur (kelvin) en contrastwaarde biedt.

WEERGAVE VAN PRODUCTEN

Vlees en fijnkost

Rood vlees beschijnt u het best met leds die de rode tonen sterker laten uitschijnen. Verkoopt u wit vlees en bereide gerechten, dan kunt u kiezen voor leds die zowel de rode tinten benadrukken, als de witte elementen wit laten.

Broodproducten

Hiervan kunnen de bruine tinten extra benadrukt worden met warm, goudkleurig licht bij pakweg 2700 kelvin, om de producten er krokant te laten uitzien.

Vis en zeevruchten

Deze worden beter beschenen met erg koud licht, bijvoorbeeld 6500 kelvin, en een grote kleurweergave van rood. Zo ziet zowel een witte vis als zalm er altijd vers uit. Bruinachtige vis of kreeft wordt het best met 3000-4000 kelvin belicht.

Groenten en fruit

De frisse, groene kleur en de rode en oranje aspecten van deze producten worden benadrukt door een licht met een volledig spectrum, met saturatie van bepaalde kleuren, waaronder groen en rood.

Verlichting voedingsproducten
Bij deze realisatie van Euro-Luce benadrukt het licht de frisse, groene kleur, net als rode en oranje aspecten van de groenten en fruit.

Wat bij niet-voedingswaren?

Juwelen kunt u bijvoorbeeld met een lichtkleur van 3000 kelvin met kleursaturatie belichten. Hetzelfde geldt voor jeans, om het wit in de stof en dus de structuur meer te laten uitkomen. En witte kledij moet er waarschijnlijk perfect wit uitzien. Moderne leds maken dit en nog veel meer mogelijk.

Specifieke of breed inzetbare modules

Over het algemeen vindt u zowel ledmodules afgestemd op welbepaalde productgroepen als modules die voor verschillende types producten geschikt zijn. Daarnaast bestaan er ledarmaturen, waarvan u de lichtkleur aan de gepresenteerde waren kunt aanpassen.

Veel minder derving

Led heeft nog een belangrijk voordeel: deze verlichting vermindert sterk de derving van verse producten, omdat leds geen infrarode straling hebben en sommige nauwelijks uv uitstralen. Tegelijk wordt led amper warm, waardoor broodproducten langer vers blijven.

OOK VOORDELEN IN DE DIEPVRIEZER

Ook in vries- en koeltoestellen vindt u vandaag ledverlichting, om de producten ideaal weer te geven. Bovendien bespaart led opnieuw.

Lager energieverbruik

Vroeger verbruikten hogedruklampen in deze toestellen pakweg 70 W, of 80 W met een driver erbij. Met led zakt dat verbruik naar 35 W of nog minder, zelfs 20 W. Tegelijk stralen ze minder warmte uit, waardoor de installaties heel wat minder moeten koelen.

Tot slot: vervangkosten

Huidige leds stralen na bijvoorbeeld 50.000 uur nog 90% van hun oorspronkelijke lichtstroom uit. U moet de armaturen dus pas na tientallen jaren vervangen.

Met dank aan: Exterus Lightology, C-Light Project, Euro-Luce, Light Consult 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe

Gerelateerde artikels

Trends in verlichting van voeding

Door de winkelverlichting te optimaliseren met een uitstekende kleurweergave, een aangename lichtkleur of kleurtemperatuur en de juiste lichtaccenten, plaatst men niet alleen de producten op de voorgrond, maar wordt er ook een flinke portie sfeer in de winkel geïnjecteerd. dat komt de verkopen alleen maar ten goede.

Soorten verlichting: direct, indirect of diffuus?

Met direct licht gebruik je een lamp om een bepaalde plaats rechtstreeks te verlichten. het licht wordt daarvoor gericht met behulp van een reflector.

Een doordacht lichtplan stimuleert de verkoopcijfers

Een goed doordachte winkelverlichting: daar draait het om. nochtans had verlichting vroeger een hoofdzakelijk functionele rol, namelijk 'licht geven'.nu echter groeit het besef dat een zorgvuldig uitgewerkt lichtplan de verkoop stimuleert, concurrentieonderscheidend werkt en de identiteit van een winkel onderlijnt. vandaag staat een lichtplan gelijk aan een totaaloplossing, met ledverlichting als sterke stijger.

Focus op marktgevoel én digitalisering bij presentatiemeubels

Vele supermarkten zetten vandaag in op hun unieke troef: verse producten. die versheid wordt ten volle benadrukt door de presentatiemeubels: ze bestaan uit duurzame materialen, zijn basic en trekken niet de aandacht, maar zetten het product voorop. dat is zeker het geval bij groenten en fruit, maar ook bij de broodafdeling: glazen boxen benadrukken het verse, het krokante. zelfs de rekken voor gewoonteproducten zijn 'back to basics', om vooral de artikels in de kijker te zetten. tegelijk denken fabrikanten na over hoe ze beeldschermen onopvallend kunnen integreren in hun meubels, waarmee u straks aan narrowcasting kunt doen.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine