AVA Papierwaren
INGEDIEND DOOR: AVA Papierwaren
NAAM EN VOORNAAM: Sanders Laurens
TELEFOONNUMMER: 03/710.52.53
E-MAILADRES: laurenssanders@ava.be
PROJECT: Een nieuwe AVA-winkel in een nieuw concept.
DOELSTELLING(EN): De klant kennis laten maken met het hele AVA-gamma door hem doorheen heel de winkel inspiratie aan te reiken. Extra diensten zoals bestellen in de winkel en thuis laten leveren of thuis bestellen en in de winkel ophalen, staven het omnichannel verhaal. In de winkel zijn 4 contactpunten met de webshop mogelijk (work in progress).
LOCATIE VAN HET PROJECT: AVA Aalst, Kapiteintjesstraat 21 in Aalst.
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: In co-creatie met We Want More.
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: AVA
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 350.000
Uiteindelijke budget: € 400.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
1. Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
- De strakke gevel met sfeerbeelden en open raampartijen nodigen de klant uit om binnen te komen.
- Binnen legt hij een parcours af doorheen de verschillende werelden (momenten). De creatie van aparte omgevingen binnen het winkeltraject zorgt voor meer belevenis.
- De massale presentatie van voorheen is weggewerkt, de klant krijgt een gerichte presentatie boordevol inspiratie zodat hij artikelen kan combineren en gebruiken.
2. Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
- Creatie van een parcours doorheen de winkel waarbij de klant kennis maakt met alle leefwerelden van AVA.
- De hogere wanden en het samenspel van hogen en lage presentatiemeubels zorgen voor een unieke belevenis.
- Creatie van gezellige zones in plaats van het vroegere supermarktgevoel op één groot plateau
3. Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
- Een heel uitgepuurd budget voor veel beleving in de winkel.
- Slechts één week sluitingstijd om alles te implementeren.
- Coördinatie van de werken.
- Ambitieus: commercieel een heel belangrijke periode (tussen twee grote seizoenen) en meteen in drie winkels. Dit met eigen medewerkers, wat extra druk creëert binnen de organisatie.
INVULLING RUIMTE
1.In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Er zijn acht zones: seizoen, tafel, party, doop, hobby, bureel, horeca en kassa. Waarom? Om de klant een logische route te laten volgen en hem te inspireren doorheen de verschillende werelden. Elke zone is een ontdekking en geeft de klant een nieuw gevarieerd beeld.
2. Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, van zone naar zone via een duidelijke route doorheen de werelden. Binnen één wereld of moment, ontdekt de klant de zone op een vrije manier.
3. In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones
Met nieuwe LED-spots geven we highlights aan bepaalde producten of zones in de winkel.
4. Hoe is de etalage opgevat?(enkel in te vullen indien er een etalage voorzien is)
De etalage is een teaser, een trigger om binnen te komen. De klant ziet van buitenaf een glimp van het seizoensaanbod, hij weet niet exact wat hij binnen kan verwachten. Hij wordt getriggerd om binnen te komen en het hele gamma te ontdekken.
KEUZE MATERIALEN
1.Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Er is een duidelijke link met de vertrouwelijke kleuren van vroeger.
- Nieuwe warme elementen in hout en wit maken het geheel jong en fris.
2. In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
- De inspiratiehuisjes geven een rustpunt waar de klant demo’s kan bekijken.
- Demo's, belevenis, producten gemakkelijk te vinden die gepresenteerd staan.
- Meubilair met hogere wanden om de zones af te bakenen.
- Binnen een zone iets lager meubilair om aan te tonen dat je in 1 specifieke zone zit.
- Meer inspirerende en informatieve visuals op hogere wanden.
3. Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, er is rekening gehouden met de smaak van onze ijkpersoon: Machteld. Zij combineert een drukke job met een druk privéleven met kinderen. Ze zoekt vooral ontzorging en inspiratie. Voorheen hielden we rekening met de noden van de leverancier en de productfamilies, nu denken we meer in noden van de klant die op zoek is naar inspiratie en ontzorging. En ook qua materialen zoeken we gulden middenweg voor haar: ergens tussen klassiek en hip.
KLEUREN
1. Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
We werken met frisse kleuren die passen bij het moment. De sfeerbeelden met vrolijke mensen geven inspiratie en zetten aan om elk moment nog mooier te maken.
VERLICHTING
1. Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Flexibele LED-spots op vaste rails leggen de juiste accenten in de verschillende zones.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
- Hoogwaardige en kwaliteitsvolle afwerking voor het modulaire retailconcept. Het is dupliceerbaar, net als een bouwpakket dat in alle winkels geïmplementeerd kan worden.
- Het gebruik van houten meubelen.
- Inspiratievoorbeelden op hoge en lage meubelen met daaronder de artikelen die je nodig hebt om het voorbeeld na te maken.
- Sfeervolle beelden op magneetborden in plaats van papieren affiches.
- Geen dozen meer in de winkelrekken.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
- minimumverlichting
- partiële uitschakeling
- sturen van gasketels
- ledverlichting
- oude elementen terug hergebruiken
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
- oortjes voor een vlotte communicatie tussen de medewerkers om zo de klant beter te helpen.
- heatmapping
- klantentellers
- touchscreens (work in progress)
- kiosk
- personal shopper
- mogelijkheid om een offerte op te maken met thuislevering van de artikelen.
- vaste geur voor herkenbaarheid, 2 x per jaar een andere geur.