De openlucht biedt meer dan enkel barbecues
Het barbecueseizoen ligt ondertussen al even achter ons, maar toch weerhoudt dat mensen er niet van om van hun tuin of terras te genieten. Een populaire trend van de laatste jaren — die de quarantainejaren enkel hebben versterkt — is outdoor cooking. Van steenovens en kamado's tot volledig uitgeruste keukens of planchagrills, buiten koken biedt tegenwoordig zoveel meer dan grillen.
Steeds toegankelijker
Barbecueën en outdoor cooking zijn echt in. Van podcasts tot YouTube-video's: overal is er wel content te vinden over barbecueën. De hobby, die tot een paar jaar geleden nog een vrij hoog gesloten machogehalte had, is ondertussen wijd verspreid geraakt. Dat gelijkgezinden elkaar kunnen vinden via Facebook-groepen of in laagdrempelige workshops helpt natuurlijk alleen maar. Hierop kan je natuurlijk altijd inspelen door cursussen en je bedrijf actief te laten engageren met de barbecuecommunity.
De laagdrempeligheid wordt verder vooruitgeholpen door de steeds toegankelijkere prijzen voor buitenkeukens. Van barbecues tot kamado's en van smokers en slowcookers tot pizzaovens: voor elk is er een uitgebreid aanbod dat sterk in prijs varieert waardoor de startkost ook een pak lager is komen te liggen voor de hobby.
Authenticiteit, connectie en rust
In een wereld die steeds sneller en geconnecteerder is, lijken steeds meer mensen nood te hebben aan een moment van volledige rust in hun dag. Natuurbeleving voldoet perfect aan die moderne wens. Daarom dat buiten koken – ongeacht het seizoen – aan populariteit heeft gewonnen.
Sociale connectie cruciaal
Heel anders dan bij etentjes binnen, voegt de buitenbeleving bij outdoor cooking een bijkomende sociale component toe. In tegenstelling tot een klassiek etentje, blijft de chef namelijk deel van de groep of kan de groep zelfs gezamenlijk chef worden. Outdoor cooking is daardoor een sociale ervaring bij uitstek, die ook aanstekelijk werkt. Mix dit met een aanbod van gedeelde kookapparatuur zoals tafelbarbecues en je hebt een hit.
Die verklaring blijft echter ook gelden bij 'traditionele' barbecues waar verkopers een stijging in verkoop merken. Naast de hang naar alternatieven, is er ook een tegenbeweging die terug naar de kern gaat en specifiek openvuurbarbecues zoekt. Meer nog lijken dergelijke draagbare modellen, om mee te nemen naar de natuur, erg gewild. De eenvoud ervan en het esthetisch plezier van open vlammen zorgen voor een grote aantrekkingskracht.
Veranderde eetgewoontes
Niet enkel het gebruik van de buitenruimte lijkt te zijn veranderd, ook eetgewoontes verschillen drastisch buiten enkele jaren geleden. Zo is er al enkele jaren een daling van de vleesconsumptie en een stijging van groenteconsumptie, maar ook bij de vleeseters vinden niet-traditionele gerechten hun weg naar buiten. Groenten, stoofpotjes, desserts en pizza, allemaal zijn ze nu ook buiten te vinden. Die veranderingen zorgen voor een diverser aanbod. Tegenwoordig gaat het veel verder dan slechts de barbecue zelf. Zo zijn alle denkbare combinaties mogelijk, tot zelfs een barbecue met een geïntegreerde airfryer.
Uitrusting
Lang was de buitenkeuken eigenlijk niet meer dan een barbecue, maar niet langer. Een chef heeft ruimte nodig om te koken en de preptafel voorziet in die behoefte. Het meubelstuk biedt geen grill, maar wel opbergplekken voor alle barbecueaccessoires of houtopslag en een werkblad om al het eten op voor te bereiden.
Pizzaovens
Samen met de buitenkeukens popten ook de accessoires uit het niets uit de grond. Een van deze accessoires zijn de pizzaovens of pizzastenen die je bovenop het kooktoestel in je buitenkeuken kan zetten. Zo kan de klant pizza's op steen bakken boven een echt houtvuur. Maar ook volledig aparte pizzaovens zijn beschikbaar in alle mogelijk vormen en maten, zelfs draagbare pizzaovens zijn beschikbaar. Hoe dan ook zijn pizzaovens een absolute trend die niet aan vaart lijkt te minderen!
Kamado's
Kamado's zijn een type barbecues, afkomstig uit Japan, die de laatste jaren ook bij ons hebben geboomd in verkoop. Alhoewel het om een eeuwenoud concept gaat, zijn de verkrijgbare kamado's doorontwikkelde barbecues die verschillende gebruikswijzen aanbieden. Door de zuurstofregeling kan de temperatuur namelijk precies aangepast worden. Zo kan je er zowel urenlang op slowcooken als een pizza bakken op een hoge temperatuur. Daarnaast zijn kamado's vaak echte prestigeobjecten die de blik vangen door hun herkenbare design. Het is dan ook een echte trend onder barbecuefanaten.
Geïntegreerd ontwerp en crossselling
Consumenten willen niet langer een allegaartje aan spullen om buiten te zijn, maar wensen een uniformiteit die niet vloekt met de rust van het buiten zijn. In die lijn is het logisch om verschillende apparatuur, accessoires en meubels met een passend design aan te bieden. Naast de barbecue, een preptafel, pizzaoven, plancha of zelfs snijplanken? Crossselling kan hier een grote meerwaarde bieden voor de consument die op zoek is naar passende stukken. Sommige producenten spelen ook op die wens in door een erg breed en passend aanbod te voorzien dat de klanten van a tot z voorziet in hun behoeften.
Ook premiumaccessoires zijn een goed idee om in eenzelfde lijn aan te bieden. Zo kunnen skillets om sausjes en gratins in te maken, spitten, grillroosters voor vis, of rookboxen een echte meerwaarde bieden aan je klant. De beste extra om misschien aan te bieden, is een beschermhoes voor de winter, zodat de buitenkeuken niet lijdt onder slechte weersomstandigheden.
MILIEUVRIENDELIJKER BARBECUEËN
Veel barbecues worden vandaag nog steeds aangestoken met briketten. Het voordeel aan deze warmtevoorziening is dat briketten heel constant zijn qua temperatuur en snel verwarmen. Zo'n briket bestaat helaas uit relatief veel afval, zand en steentjes. Chefs stappen er dan ook geleidelijk van af. Milieuvriendelijke kokosbriketten zijn tegenwoordig de manier!
Kolen worden echter niet volledig geweerd uit de buitenkeuken. Ze hebben namelijk een andere kwaliteit dan briketten. Waar die laatste hun constante temperatuur bewaren, kan er met houtskool – door zuurstoftoevoeging – meer met de temperatuur worden gespeeld. Er is echter wel een verandering qua geëiste kwaliteit binnen de houtskoolfamilie. Houtskool van restaurantkwaliteit wordt namelijk populairder. Die moet een goede brandduur hebben, bepaalde unieke smaken afgeven en bovenal een schone en natuurlijke verbranding geven.
Voorziet de klant zelf in zijn energiebehoefte? Dan is een elektrische barbecue misschien de beste oplossing. Elektrisch zorgt voor weinig gedoe en een precieze temperatuurregeling. Gas is een laatste optie die ook eenvoud en gebruiksgemak biedt, maar nu minder populair lijkt door de stijgende gasprijzen.
Met dank aan: Barbecook, Fyron, Kebo, TTP Concepts