WijnenPremium

Clockempoortje

INGEDIEND DOOR: Clockempoortje, Samtic BVBA
NAAM EN VOORNAAM: Tim Lut Hubert Sampermans
TELEFOONNUMMER: 0497/596733
E-MAILADRES: info@clockempoortje.be
PROJECT: Een volledige winkelvernieuwing met gevelreclame van de natuurwinkel Clockempoortje, dat onder het venootschap Samtic BVBA valt.
DOELSTELLING(EN): De grootste doelstelling van de winkelvernieuwing was om onze winkel open en toegangkelijk te maken voor iedereen. We werken daarom met een krachtige communicatie op onze gevel en een heel open etalage waardoor we de mensen stimuleren om binnen te komen. We willen onze natuurproducten op een heel open en transaparante manier presenteren aan de klanten. Dit zowel door in de winkel voldoende belevingspunten te creëren, als door een consultatieruimte uit te bouwen in de privé waar we ondersteunende activiteiten kunnen doen, gaande van lezingen, workshops tot therapeutische sessies als bachbloesemadvies.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Clockempoortje, Clockemstraat 14, 3800 Sint-Truiden
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Retail Design Lab
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: 
Vloer: MK Floor
Verven: M-Painting
Gevelreclame: ZOZ Reclamebureau
Airco/verwarming: ACR Klimatechniek
Bloemen: De Boogaerderie
Alle overige dingen werden door onszelf uitgevoerd (verlichting, inrichting, consultatieruimte, ...).
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 21.500
Uiteindelijke budget: € 24.750

 Clockempoortje

ARCHITECTUUR/DESIGNClockempoortje

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Het idee achter alles is een open en transparante winkel waar de klanten een soort van gezellige warmte ervaren. Er staat ook een oude toog opgesteld om een huiselijke sfeer te creëren zodat we de klanten hartelijke welkom kunnen heten.

Verder naar achter wordt het rustiger en is alles in het wit geschilderd aangezien de producten die daar staan al vele kleuren bevatten. Op de achterwand is een duidelijke eyecatcher voorzien met het rek en het bijhorende groenwandje. Dit zuigt als het ware de klanten naar achter.

De gevel straalt dezelfde warmte uit. We kiezen bewust voor een etalage waardoor je naar binnen kan kijken zodat je onmiddellijk de huiselijke en warme sfeer kan voelen. Op de ramen communiceren we duidelijk wat er in de winkel te vinden is.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Het project moest in maximum 2,5 weken afgerond zijn. De grootste uitdaging bleek de vloer te zijn. Er was gepland om een nieuwe tegel te leggen op bestaande chape maar dit bleek kort voor de verbouwing technisch niet haalbaar. Daarom dat we voor een Vinyl vloer gegaan zijn die over de huidige vloer kon gelegd worden. Door veel van de werken zelf uit te voeren konden we snel schakelen en alle beschikbare tijd optimaal gebruiken. Bij het aanstellen van allerhande losse aannemers was dit nooit in 2,5 weken rond geraakt en zeker niet binnen dit budget.

Clockempoortje

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Er heerst een warme, gezellige huiselijke sfeer bij binnenkomst. Door de verschillende kruiden- en theepotten samen met de oude toog en de weegschaal straalt de winkel iets ambachtelijks en puur uit. Het achterste deel is rustiger ingedeeld aangezien de producten die daar staan al drukker zijn. Daar laten we dus vooral de producten zelf tot hun recht komen. Daarnaast zijn er in de rekken boxen voorzien om producten in de kijker te zetten. In het midden staat er een tafel voor proevertjes of tastings.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Er werd een plan uitgetekend van hoe de mensen zich door de winkel begeven en op deze manier werden de producten logisch ingedeeld in de winkel.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

De verlichting is zodanig opgezet dat we de boxen in de rekken kunnen accentueren door middel van richtbare spots. Boven de toog werd bewust gekozen voor hanglampen om de gezelligheid te benadrukken.

Hoe is de etalage opgevat?

De etalage is zoals reeds beschreven opgevat als een uitnodiging voor de winkel. Eigenlijk wordt maar de helft van de beschikbare ruimte echt als etalage gebruikt. Een gedeelte heeft een duidelijke inkijk zodat de klanten de ambachtelijke kruidenpotten in de winkel kunnen zien. Het andere etalagegedeelte bestaat bovendien uit open rekken waar je opnieuw makkelijk door kan kijken. Mensen op straat zien duidelijk de bedrijvigheid in de winkel en de gezelligheid die deze eerste zone uitstraalt. Op de ramen staat het logo zeer duidelijk en daarnaast wat er in de winkel te vinden is. Eigenlijk dient de etalage als uitnodiging voor passerende mensen.

Clockempoortje

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Er werd in de eerste zone bewust gekozen voor natuurlijk ogende materialen, zoals de vinyl vloer met houtmotief dat bijna niet te onderscheiden is van parket. De oude toog werd opnieuw gebruikt samen met de oude weegschaal. Dit straalt het ambachtelijke karakter waarnaar we streven. Nieuwe meubels werden bewust wel uitgevoerd in staal en ruw hout om toch de voeling met de natuur te behouden.
In het privégedeelte hebben we gekozen voor een echte houten tafel en daarnaast een kleinere zithoek met leuke zeteltjes. Hier vinden we het belangrijk dat mensen zich thuis voelen, zodat gevoelige gesprekken tijdens bijvoorbeeld het bachbloesemadvies in de juiste sfeer van geborgenheid kunnen gebeuren.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Zoals in de voorgaande punten vermeld dragen de materialen bij tot een natuurlijk, gezellig , ambachtelijk gevoel in de eerste zone en een duidelijk rustgeven gevoel in de tweede zone.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Voor ons was het belangrijk dat we in het interieur zowel de klassiekere klant als de trendy klant konden prikkelen. Het was steeds een evenwichtsoefening tussen het creëren van transparantie en luchtigheid, maar toch ook de klant een warm, huiselijke gezellige sfeer te bieden. De winkel mag gerust een rustpunt zijn voor mensen maar dan wel zonder het 'geiten wollen sokken' gevoel.

Clockempoortje

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De winkel is over de volledige oppervlakte wit geverfd om een open en luchtig gevoel te creëren. De vinyl vloer werd uitgevoerd in een lichte eiken kleur met een duidelijk houtstructuur om het natuurlijke en ambachtelijke aspect te benadrukken. Het voorste deel van de winkel heeft rekken uitgevoerd in een vergelijkbare houtstructuur. Daarnaast zijn er echte hangplanten en een kleine groenwand voorzien waardoor je een gezellige, natuurlijke sfeer krijgt. We hebben er ook voor gekozen om de okergele kleur van ons logo te laten terugkomen in onze focus boxen, zodat deze ook goed zichtbaar zijn voor de klant.

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Er werd over het algemeen gekozen voor een strakke railverlichting met daarop richtbare spots. Doordat deze richtbaar zijn kunnen we perfect de accenten leggen op de gele belevingsboxen in de wandrekken. Daarnaast zijn er boven de kassa hanglampen voorzien om gezelligheid en warmte te verkrijgen in deze zone.

Clockempoortje

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Door bewust te kiezen samen te werken met lokale bedrijven en door alles in eigen beheer te doen kan je hoge eisen stellen op dat vlak. We volgden dan ook alles van dichtbij op en maakten duidelijke afspraken. Indien je de juiste partners hebt om mee samen te werken waarop je kan vertrouwen, dan kom je tot dit resultaat.

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

De oude TL-verlichting werd vervangen door LED-verlichting. De oude Gasketel werd vervangen door een multi-splitsysteem voor zowel verwarmen als koelen wat een superieure energiebesparing oplevert.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

We werken met een digitaal scherm waarop we events, nieuwe producten en belangrijke info communiceren naar de klanten. In de toekomst willen we ook met tablets gaan werken tussen de rekken of in de boxen om makkelijk productinformatie te kunnen overdragen naar de klanten.

Clockempoortje

grondplan Clockempoortje

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine