Klassieke pastasoorten bepalen nog steeds het volume
consument zoekt steeds meer eiwitrijke voeding
De Belgische markt van de droge deegwaren is dit jaar goed voor zo'n 134 miljoen euro in waarde. Dagelijks consumeert ongeveer één vierde van de Belgische bevolking pasta, en dat voornamelijk thuis. Pasta is met andere woorden een product dat tot de meest populaire voedingsmiddelen behoort. Het is veelzijdig, snel te bereiden, erg betaalbaar en gezond. Op dat laatste komt de klemtoon trouwens meer en meer te liggen.
Marktevolutie
Groei in waarde
De Belgische markt van de droge deegwaren (inclusief noedels) is in 2022 goed voor zo'n 134 miljoen euro in waarde, een stijging van 4,5% ten opzichte van 2021. In volume blijft deze markt redelijk stabiel: +1% ten opzichte van 2021 maar -3,5% ten opzichte van 2020 (Nielsen MAT tot P3 2022). De pastamarkt zonder noedels is vandaag goed voor ongeveer 60.000 ton.
Markleider in ons land is familiebedrijf Soubry, dat de voorbije 12 maanden een volumegroei liet optekenen van 11 procent, en dus veel sterker stijgt dan de markt.
De moderne consument heeft een groeiende interesse in gezondere pastasoorten op basis van volkoren, peulvruchten, spelt, groenten of haver
Private label wint terrein
Opvallende, recente evolutie in de Belgische pastamarkt is de sterke shift naar private label brands. Verschillende A-merken gaan daardoor achteruit in volume.
Klassiekers bepalen het volume
De pastamarkt kan worden opgesplitst in drie segmenten: klassieke pasta, pastaspecialiteiten (speciale vormen) en wellbeingpasta. In grote lijnen evolueren deze segmenten vrij gelijkmatig.
Bij de klassieke pasta, gemaakt van 100% harde tarwe, zien we dat de korte types (penne en fusilli) relatief goed verkopen ten opzichte van de traditionele spaghetti, waar er een groter aanbod is.
In zijn geheel neemt klassieke pasta nog steeds het grootste aandeel in, ongeacht welke speciale vormen of varianten je ook op de markt brengt. Het blijven de klassiekers die het volume bepalen.
Droog versus vers
De consumptie van droge pasta is in ons land 10 keer groter dan die van verse pasta. Net zoals de categorie van de droge pasta is ook die van de verse pasta licht stijgend. Al vertegenwoordigt deze laatste categorie nog steeds een klein deel van de totale pastamarkt.
De 10 populairste pastavormen in ons land
1.Spaghetti
2.Penne
3.Spirelli
4.Capellini
5.Macaroni
6.Tagliatelli
7.Farfalle
8.Linguine
9.Soepdeegwaren
10.Lasagne
Bron: Soubry
Trends op productniveau
Stijgende kostprijzen
Net als in heel wat andere sectoren zorgt de explosieve stijging van de tarwe- en gasprijzen ervoor dat de kostprijzen van droge pasta enorm de hoogte zijn ingegaan. Tot nu toe hebben de meeste fabrikanten slechts een klein deel hiervan doorgerekend naar de winkels en consumenten. Een situatie die uiteraard niet houdbaar is ...
Gezondere varianten
Het segment van de wellbeing - of gezondere - pasta blijft goed overeind. De consument zoekt dus nog steeds naar variatie in tarwe en staat bijgevolg open voor alternatieven zoals bio-, volkoren-, spelt-, groente- en haverpasta die extra's kunnen bieden zoals 'bron van vezels' (volkoren en groenten) of 'helpt de cholesterol te verlagen' (haver).
Hoog eiwitgehalte
Proteïnes of eiwitten zijn een belangrijke voedingstof en bouwstof voor je spieren en je lichaam. De consument is zich steeds meer bewust van de voordelen van deze eiwitten en gaat hier ook specifiek naar op zoek. Pastavarianten met peulvruchten zoals linzen of gele erwten - en dus veel plantaardige eiwitten - passen perfect in dit plaatje.
Ook in het standaard gamma wordt de consument zich trouwens steeds meer bewust van het effect en de voordelen van het eiwitgehalte. Pasta met een hoog eiwitgehalte zal bijvoorbeeld zorgen voor een perfecte weerstand in de mond en geeft een lekkere al dente beet.
Bouw het rayon op in merkenblokken
In de winkel gaat de consument in eerste instantie op zoek naar zijn voorkeursmerk. Eens hij binnen zijn vertrouwde merkenblok zit, zoekt hij de pastasoort van zijn keuze (al dente, volkoren, spelt …) om ten slotte zijn keuze af te ronden met zijn favoriete pastavorm. Een rayon is dus best opgebouwd in merkenblokken, waarbij de soorten gegroepeerd staan en binnen die soorten eventueel de vormen (lange deegwaren en korte deegwaren) samen staan.