Fijnbakkerij Vandooren
FIRMA: Fijnbakkerij Vandooren
NAAM EN VOORNAAM: Vandooren frankie
TELEFOONNUMMER: 051 50184 0474 324557
E-MAILADRES: info@fijnbakkerijvandooren.be
PROJECT: Totale vernieuwing van winkel en tearoom
DOELSTELLING(EN): Onze winkel was 17 jaar oud (hebben we zelf vernieuwd toen we starten) en we hadden na verloop van tijd plaats tekort in onze toonbank. Er was een kleine tearoom achteraan zonder buitenzicht waardoor het nogal donker en eenzaam zitten was. Bijkomend was het heel onpraktisch werken gezien de tearoom tussen het atelier en de winkel gesitueerd was.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Grote Markt 17 8600 Diksmuide
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Project vijf - Danny Horelbeke
Uitvoerder(S) van het project: aannemer: Nikky Vandeputte Beerst
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 250000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 320000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Er waren een aantal doelstellingen waaronder een ruimere toonbank, ruimere zitruimte (verbruikersruimte) met buitenzicht, een open keuken voor uitgebreide menukaart (ontbijt – lunch) en een makkelijke stroom van producten vanuit atelier naar winkel. Om dit te kunnen realiseren werd een (niet meer gebruikte) trappenzaal weggebroken, waardoor er uiteraard meer ruimte ter beschikking kwam, maar waardoor het ook mogelijk werd om de toonbank in de lengte van de ruimte te plaatsen en er aan de overkant van de toonbank, ook in de lengterichting van het pand, ruimte ontstond voor tafels, zitbank en stoelen.
In het verlengde van de toonbank werd, richting atelier, de open keuken voorzien. Daartegenover bevindt zich nog een centrale grote tafel waar 8-10 personen kunnen aanzitten. Aan de buitengevel kon niet veel veranderd worden, gezien de omgeving en de gevels beschermd zijn. De ramen kregen een andere kleur (off black dat goed aansluit bij de typische “gele” baksteen) en de leeuwenkoppen die bovenaan het houten schrijnwerk staan kregen een goudkleurige verflaag, die nadien geschuurd werd om een oude patine te immiteren. De gevel blijft dus strak en architecturaal-historisch correct, maar heeft door eenvoudige ingrepen toch een nieuwe frisse uitstraling.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De gebruikte materialen zijn over het geheel strak en sober. Alhoewel het om één ruimte gaat, moeten we deze toch in twee entiteiten opdelen: de winkel met aansluitend de open keuken en anderzijds de tearoom. Beide delen zijn met contrasterende kleuren en verschillende materialen afgewerkt. Enkel de vloer is overal gelijk en zorgt terug voor een gevoel van eenheid. De hoofdkleur voor de wanden (verticaal vlak) met de broodrekken is “zwart”, waardoor de producten zeer goed tot hun recht komen. De toonbank (horizontaal vlak) is dan weer wit (corian). Ook dit laat de producten schitteren. De witte afwerking wordt herhaald in de open keuken. Een spanplafond met akoestische matten zorgt voor een fijne afwerking en een aangenaam geluidscomfort.
Het tearoom gedeelte bevindt zich aan de overkant van de toog en is “gescheiden” door open rekken, waar voorverpakte producten uitgestald zijn. Deze scheidingswanden, met openingen naar het zitgedeelte, zorgen er voor dat de klanten van de winkel zich niet meteen geviseerd voelen door de klanten in de tearoom, en omgekeerd biedt het de klanten van de tearoom privacy. De wanden en het plafond in de tearoom zijn gemaakt met “Stertekt”, een houtvezelcementplaat met een hoge akoestische waarde. De geluiden binnen de ruimte van de tearoom zijn danig gedempt dat ze geen overlast geven in het winkelgedeelte. Zachte warme kleuren en dito materialen creëren een aangename sfeer in deze ruimte.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De geringe breedte van het pand (6,2 m) noopte ons zeer goed na te denken over elke centimeter. De inkomdeur bevindt zich pal in het midden van deze breedte, waardoor de loopgang naar de toonbank ook vast lag. Links van de deur bleef er nog 2,4 meter over voor de inplanting van een zitbank, tafels en stoelen en voldoende ruimte om te kunnen passeren. Rechts van de inkomdeur neemt de toonbank, met werkruimte en broodrekken ook 2,5 m in beslag. De gang is net breed genoeg om binnenkomende en buitengaande klanten te laten kruisen. De diepte van het pand bedraagt ruim 18 meter. Door de toonbank en de open keuken in de diepterichting in één lijn te zetten wordt een rustige ruimte gecreëerd en is vooral de circulatie tussen het atelier en de toonbank geoptimaliseerd.
Invulling ruimte
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is van primordiaal belang. In samenspraak met het lichtadviesbureau Lichtpunt uit Gistel werd voor het winkelgedeelte gekozen voor LED lampen met een waarde van 2400 K (warm wit) waardoor chocolade, taartjes een koeken op een zeer aantrekkelijke manier gepresenteerd worden. Boven de werkvlakken in de open keuken werden LED profielen met een waarde van 2700 K gebruikt. De overgang van 2400 K naar 2700 K is niet choquerend. In de tearoom hangen er licht getinte glazen pendels met zacht licht. In deze zone is sfeer belangrijker dan lichtopbrengst
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Op het gebied van interieur
- Keramische vloertegel met uitzicht van natuursteen.
- Zwartgelakte metalen frames voor open rekken.
- Zwarte traceless laminaat voor wanden in winkel.
- Zwarte houtvezelcementplaat voor wanden en plafond in tearoom.
- Wit spanplafond in winkel.
Op het gebied van meubilair
- Corian voor toonbank; wit laminaat in open keuken.
- Zitbank met stoffen bekleding – velvet.
- Stoelen in kunstleder.
- Tafels met massief houten (eik) tablet.
- Halfhoge krukken metalen frame.
Op het gebied van aankleding
De sobere, doch warme inrichting, vraagt geen verdere aankleding.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkel wil uitstralen?
De gebruikte materialen zijn er niet zomaar gekomen. Hhet gaat om eenvoudige materialen met een warme uitstraling, ook al zijn de hoofdtonen off white en off black. Die sobere basis wordt levendig door de structuur van sommige materialen (zoals houtvezelcementplaat). Kleuraccenten zorgen een gezellige sfeer waar het kan (tearoom). Strakke materialen zoals corian stralen frisheid en netheid uit. De donkere achterwanden zorgen er voor dat de producten (brood) 100% tot hun recht komen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Het was vooral de bedoeling niet te vervallen in één van de standaard inrichtingen die je vaak terug vindt per winkelcategorie. Klanten, wie dat ook moge zijn, moeten verrast worden door de sfeer die de zaak uitstraalt. De winkel moest ook een tijdloos karakter krijgen, waar zowel jonge mensen (schoolgaande jeugd) als senioren zich thuis moeten voelen. Gezien het aanbod van de tearoom flink uitgebreid werd, wilden we zeker ook nieuwe klanten aantrekken. De zaak is, om het met een trendwoord te zeggen “hip” geworden, maar niet zo dat ze een breed publiek zal afschrikken.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Het plan werd goed voorbereid en doorgesproken met alle betrokken aannemers. Door onze eigen opvolging en met sterke ondersteuning van onze interieurarchitect en door de keuze van de aannemers die vaak in moeilijke omstandigheden (veel volk in kleine ruimte, tijdsdruk…) moesten werken, hebben we kunnen realiseren wat we voor ogen hadden.