Frans Demuynck nv
FIRMA: Frans Demuynck nv
NAAM EN VOORNAAM: Axelle Van Maele
TELEFOONNUMMER: 056 50 25 31
E-MAILADRES: marketing@demuynck.be
PROJECT: winkelvernieuwing
DOELSTELLING(EN): De toonzaal een moderne look geven. Ook werd extra aandacht besteed aan het moderniseren van ons aanbod voor een nieuwe doelgroep: horeca.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Tuileboomstraat 17, 8880 Ledegem
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Sofie Christiaens - Interieurarchitect
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
PCS . Dhr. Philippe Soens (Afbraakwerken + gyprocwanden + podium met parket)
Haki . Dhr. Luc Lezy (Buitenschuifdeur)
M-Puls . Dhr. Martijn Vanhee (Binnenglaswerken - Vast raam en pivotdeuren aan vergaderzaal)
Beldekor . Dhr. Harold Kindt (Vinyltegelvloer + egalisatie)
Sabbe Kunstharsvloeren . Dhr. Sebastien Sabbe (Gietvloer in zone maaltijddistributie + schuren ondergrond)
Kanvas . Dhr. Irven Kindt (Spanplafond)
Interhoro . Dhr. Ronny Counye (Systeemplafond)
Decor Center . Dhr. David Demets (Schilderwerken)
Acke bvba . Dhr. Dieter Acke (Sanitair & verwarming)
Deco Lust . Dhr. Yves Deconinck + werfleider Dhr. Jo Sarrazyn (Maatwerk meubilair)
Verscheure Domotica . Dhr. Filip Verscheure (Elektriciteit & verlichting)
Akebo . Kris Heldenbergh (Alarmsysteem)
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: niet opgegeven
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 350.000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Demuynck nv biedt porselein aan voor horeca en verzorgingscentra. De dagelijkse werking van een horeca zaak vormde dan ook het startpunt voor het ontwerp. Zo werden verschillende mogelijke functies en sferen in een hotel of restaurant in de showroom opgenomen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De verschillende zones zijn afgebakend met scheidingswanden, verhoogde delen, plaatselijk verhoogde plafonds, ... Dat brengt automatisch een bepaalde flow in de zaak. Het gebouw op zich is een traditioneel industriegebouw, dus de hoge plafonds boden wel wat mogelijkheden.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
We wilden met verschillende afwerkingsmaterialen werken, dus kwamen heel wat aannemers voorbij in het uitvoeringsproces. Een degelijke planning opstellen was niet evident. Hoewel dit zekerlijk lukte, want op een bepaald moment zaten we bijna twee weken voor op schema. Uiteindelijk werd alles tijdig opgeleverd.
Ook moest de showroom aansluiten bij de bestaande en blijvende delen van het bedrijf. Zo werd aan de burelen en toiletten niets veranderd waardoor bestaande hoogtematen daar gerespecteerd moesten blijven.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Het concept bestond erin om alle functies van een horecazaak in de showroom aan bod te laten komen. Zo werden de volgende zones voorzien:
- Onthaal (reservaties, zowel in hotel als restaurant), in werkelijkheid het loket met zicht op de burelen waar klanten zich aanmelden
- een vergaderruimte (private business lunch), in werkelijkheid om klanten, leveranciers... te ontvangen en interne besprekingen te voeren
- Buffetten (hotel, b&b,...), in werkelijkheid zijn dit eilanden waarop diverse nieuwe collecties getoond worden. Deze kunnen volgens thema's ingericht worden.
- Lounge (apero-zone), in de praktijk gebruikt als wachtzone of om casual te vergaderen
- Restaurantruimte (zaal), in de praktijk gedekte tafels die de verschillende genres porselein tonen
- Keuken, in de praktijk wordt hier alles getoond voor de grootkeuken, evenals trolleys voor voedseldistributie.
Zo kunnen de verschillende doelgroepen hun benodigdheden kiezen in een aangepaste setting.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Alles werd opengetrokken zodat een duidelijk overzicht over de hele showroom blijft behouden. Toch kan elke doelgroep zijn eigen 'weg' kiezen. Een kok kiest de linkse kant van de zaak waar bij de 'pannenwand' hem leidt naar de keuken achteraan. De maître kiest eerder de rechtse kant waarbij hij langs de buffetten uitkomt bij het porselein van de gedekte tafels. Hoewel ze elk een kant kunnen kiezen, worden ze ook gelokt naar de andere zones waardoor ze zich ook daar kunnen laten inspireren.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Gezien bepaalde accenten worden gelegd, bbijvoorbeeld op de buffetten of op de gedekte tafels, werd ervoor gekozen om daar met accentverlichting te werken. De ronde tafels kregen elk een ronde gezellige lampenkap erboven. De buffetten kregen speelse pendels erboven die met hun verschillende hoogtes ook refereren naar de boxen op verschillende hoogtes op de buffetten. Rondom in de ruimte werd met wallwashers gewerkt, zodat de volledige wanden mooi egaal uitgelicht zijn. De pannenwand die ook een donkere kleur kreeg, werd uitgelicht met spots waarvan de lichtbundels in graden aanpasbaar zijn. Zo zijn de accenten op elk moment te verleggen.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
De voornaamst gebruikte materialen zijn laminaten. Gezien de hoge slijtvastheid en makkelijk onderhoud, was dit een logische keuze. De kasten, rekken, buffetten, ... zijn allemaal in HPL.
Een bleke eik wordt tegen een traceless (niet vingerprintgevoelig) donkere ebony kleur gezet. Witte laminaten accorderen qua kleur met de witte muren. Een betonlook, ten slotte, laat de wat ruwere toon van een industriële keuken toe.
Ook de vloeren verschillen volgens de zones. Algemeen werd een vinyltegel van Ntgrate gebruikt. Het verhoogde 'restaurant' werd opgetrokken in een Pergo parketlaminaat met hogere slijtvastheid en de keuken kreeg een gietvloer die ook voor grootkeukens geschikt is. Daar werd ook een akoestisch spanplafond geplaatst, terwijl in de andere ruimtes een Rockfon Blanco systeemplafond kwam. De vergaderzaal kreeg een metalen systeemplafond van Ceilux met de integratie van de nieuwe 'Blockx' modules.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De kleuren en materialen stralen bewust een neutrale, tijdloze sfeer uit. Een sfeer waarin iedereen zich kan vinden en waar vooral ook alle soorten en kleuren porselein kunnen uitkomen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Alle gekozen materialen zijn ook in een horecazaak te gebruiken. Belangrijk was een hoge slijtvastheid en makkelijk onderhoud. Opnieuw specifiek gekozen voor de doelgroep.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Neutrale grijzen en donkere vlakken staan tegenover frisse witte wanden, terwijl her en der een bordeaux/rose accent terug komt dat refereert naar de huisstijl van Demuynck nv. De verschillende kleuren vormen één geheel tussen de diverse zones.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Overal werd ledverlichting gebruikt, vooral opgebouwd naar het leggen van accenten. Door spots op een hoek of muur te zetten, worden automatisch aantrekkingspunten in de showroom vastgelegd. Zo volgt automatisch ook de flow om de zaak rond te wandelen.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Betrouwbare aannemers vormen de basis van een goede inrichting. Een juiste installatie van de juiste materialen bepaald de duurzaamheid van het project. Hier werden specifiek onderhoudsvriendelijke materialen gekozen die ook nog eens een hoge slijtklasse hebben. De combinatie van alle factoren zorgt voor een kwaliteitsvolle afwerking
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
De vorige inrichting was al meer van 25 jaar oud. Bij aanvang van het ontwerpproces werd gestreefd naar een even duurzame inrichting als de vorige. De pijnpunten uit de vorige inrichting werden geanalyseerd en weggewerkt. Zaken die goed waren, werden opnieuw op die manier geïmplementeerd. Maar ook de kleuren en materialen moeten ervoor zorgen dat de inrichting opnieuw voor 25 jaar goed blijft. Het vorige interieur was clean, terwijl nu vooral voor sfeer en beleving gekozen werd. Een trend die we zowel in residentiële als industriele interieurs tegen komen.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
In de vergaderzaal en de ontvangsthoek kwamen interactieve schermen. Met de laptop kan connectie gemaakt worden en ook kan er rechtstreeks op het netwerk en internet gegaan worden. Zo krijgt de klant sneller een overzicht van alle mogelijkheden en kan hij makkelijker browsen in de catalogi. Ongebruikte schermen tonen referenties en acties.