Shop design awardsPremium

SERU RESTO SERVICE

 

FIRMA: Seru Resto Service
NAAM EN VOORNAAM: Kristof Syryn
TELEFOONNUMMER: 0486 95 81 94
E-MAILADRES: kristof.syryn@emts.be
PROJECT: Nieuwe toonzaal voor keukenartikelen en tafelbenodigdheden voor Seru Resto Service, waarvoor ons bedrijf het maatwerk in staal heeft verzorgd, namelijk het stalen schrijnwerk voor het bureel, de centrale trap naar de 1e verdieping en de balustrade als omkadering van de vide die voor de verbinding met het gelijkvloers zorgt. Eyecatchers die mee de uitstraling van het interieur bepalen. 
DOELSTELLING(EN): Het verhaal en de waarden van het bedrijf vertalen in een geheel waarbij alle aspecten om tot een mooie stijlvolle gedekte tafel te komen centraal staan en dit door middel van kwalitatieve, tijdloze en verfijnde materialen en elementen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Venecolaan 52c, Aalter
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: zaakvoerders Mattijs Seru en Sophie Cattoor van Seru Resto Service
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: maatwerk in staal: EMTS steeldesign 

  

EMTS

 

Architectuur/design

Hoe is het ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De liefde van de zaakvoerders voor sfeer, lekker eten en bijzondere materialen komt samen in deze nieuwe showroom. Ze bieden een enorm aanbod aan eigentijdse en tijdloze elementen maar zijn ook de nodige trendsetters voor het aankleden van een professionele of uw eigen tafel, steeds met passie en gezelligheid als vertrekpunt en basis. Inspiratie die goesting doet krijgen – zowel voor intieme diners als voor grootschalige evenementen.
Vanuit dit uitgangspunt werd gestart met het ontwerp van de showroom. Wanneer men de aandacht op iets wil vestigen, is het belangrijk te gaan focussen op de basis, de kern, in deze de bijzondere objecten in glas en porselein. Daarom werd door de zaakvoerders zowel voor de buitengevel als voor het interieur gekozen voor tijdloos wit met een industriële touch als algemene omkadering. Wit is een neutrale en elegante kleur die staat voor puurheid en niet onderhevig is aan interieurtrends, waardoor enkele eyecatchers zoals het zwarte stalen schrijnwerk, maar vooral de vorm en de textuur van de toonaangevende producten ten volle geaccentueerd worden.

Het doel van het ontwerp van het stalen schrijnwerk was vooral om de industriële look te benadrukken en op eenzelfde verfijnde manier als het aanbod gepresenteerd in de showroom. Kwaliteit vormt één van dé basispijlers in het aanbod en vakwerk van zowel Seru Resto Service als EMTS steeldesign. Wanneer klanten bij het binnenkomen van de showroom meteen stijlvol verwelkomd worden in een warm en tijdloos kader gecreëerd door de stalen structuur in zwarte textuurlak met elegante afwerking zet dit meteen de toon. De robuustheid van het staal gekenmerkt door haar strakke lijnen in combinatie met de broosheid van het glas bieden een absolute meerwaarde aan het interieur en het geheel. Verder in de ruimte springt de trap met stalen basisstructuur en zachte eikenhouten treden meteen in het oog. Het wekt de nieuwsgierigheid om te gaan ontdekken wat boven op de eerste verdieping uitgestald staat. De verticale stijlen van de leuning worden doorgetrokken als omkadering van de vide, waar men ondersteund door het daglicht van de dakkoepel vanuit helikopterperspectief een overzicht heeft op het gelijkvloers. Tafelen in stijl met een creatieve en open blik.

EMTS

 

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Culinair genieten gaat over veel meer dan smaakvolle gerechten alleen. Je eet ook met je ogen. En restauranthouders en -ontwerpers kiézen dan ook met hun ogen. Net daarom is de algemene setting van de showroom opgebouwd vanuit slechts enkele basiselementen, namelijk tijdloos wit, duurzaam beton, natuurlijk hout en krachtig zwart staal, een absolute meerwaarde.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

In een showroom moet de koper direct de elementen kunnen selecteren die er voor hem toe doen. Een evenwicht vinden tussen de omkadering en de presentatie van de producten is een minutieuze oefening die inzicht, een scherpe blik en productkennis vraagt. De kunst bestaat erin de klant interesse te doen opwekken in het geheel op manieren die voor hem/haar als evident lijken door middel van materialen, meubilair, wanden, basiselementen (zoals de trap) die zeer precies geselecteerd werden om er qua vorm en textuur uit te springen zonder de puurheid van de uitgestalde materialen te overklassen. Staal, glas en hout zijn hierin meesters. Het vraagt dan ook de nodige finesse en vakkennis om via de juiste combinatie deze elementen te gaan implementeren in het geheel, maar ook (en dit maakt het verschil pas écht) om jouw product ook te voorzien van de vereiste verfijnde afwerking. Als vakman/fabrikant/vervaardiger biedt het vinden van het beoogde evenwicht telkens opnieuw een uitdaging, waarbij met trots op het resultaat kan worden terug geblikt.

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

De zones zijn in dit project meer te omschrijven als sfeerkaders die gecreëerd worden. Bij het betreden van de showroom wordt de klant onmiddellijk persoonlijk ontvangen in het bureel, dat door middel van de wanden in staal en glas een afgesloten ruimte vormt op het gelijkvloers. Doch is er dankzij het glas duidelijk verbinding met de showroom zelf.
De volgende zone is de benedenverdieping, het gelijkvloers. Hier ligt de aandacht op de meer functionele producten in het aanbod: potten, pannen, keukengereedschap, apparaten, enz. Kwaliteit blijft de rode draad. De producten worden met zorg uitgestald volgens type en assortiment. Dankzij het subtiel en smaakvol interieur krijgt men net zoals bij het koken de mogelijkheid om de aandacht op de essentie te vestigen en het passend materiaal te selecteren. Een sober maar stijlvol salon midden in de toonzaal creëert een huiselijke sfeer, wat vele bezoekers toch ook in hun restaurants wensen uit te stralen voor hun klanten.
Op de eerste verdieping volgt de derde zone, die op zich nogmaals werd onderverdeeld door middel van half doorschijnende witte gordijnen om de grote ruimte wat te breken, alsook met een akoestische functie. In dit gedeelte van de toonzaal worden de meer delicate en unieke objecten in glas en porselein gepresenteerd. Ook het bestek krijgt door middel van een zorgvuldig gekozen presentatiewand een eigen zone, want dit element kan zeker niet ontbreken in de mise en place.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Een specifieke routing is er niet, de zones zorgen wel dat de bezoekers snel hun weg vinden naar de producten die zij nodig hebben. Hiervoor komen zij op hun weg ook wel telkens andere producten tegen om impulsaankopen zacht te stimuleren. Het verkoop- en aankoopteam bepaalt in overleg de plaatsing van de producten in de toonzaal, zodat zij met elke individuele klant een bepaalde routing kunnen gaan bepalen voor het verkoopgesprek en de presentatie van de gewenste goederen doorheen de toonzaal.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

De lichtbronnen ondersteunen alle elementen en de sfeer in de volledige ruimte. Hiervoor werd door de zaakvoerders beroep gedaan op de expertise van Ward Seru Electriciteitswerken.
De inval van zonlicht via de vide en door de grote glaspartijen aan de voorzijde en het bureel met het stalen schrijnwerk zorgt dat de natuurlijke materialen van het servies, glaswerk en andere spullen tot leven komen. De zon speelt ook met de stijlen van de balustrade en de trap volgens haar stand aan de hemel doorheen de dag en op het ritme van de seizoenen. Dit geeft een bijkomende verrassende en onvoorspelbare dimensie.

Hoe is de etalage opgevat?

Gezien de showroom uitsluitend op afspraak te bezoeken is, werd door de eigenaars geopteerd om geen etalage te voorzien. De voorgevel bestaat wel volledig uit glaspartijen.
In de showroom zelf worden alle producten op hun manier in de kijker gezet en zorgen trendsetters van het moment voor enkele aandachtspunten die kopers warm maken voor het product. Ook de ligging op een bedrijventerrein leent zich er niet toe om passerende bezoekers uit te nodigen voor een bezoek. Wie een afspraak maakt komt reeds met een welbepaald doel. Echter zorgt de kleine hal volgend op de voordeur een soort ontvangstruimte. De verkoper of zaakvoerder kan dan door middel van de stalen deur de bezoeker verder toegang geven tot het bureau of meteen tot de toonzaal.

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Zowel in het interieur als het meubilair zijn staal, hout en glas de terugkerende elementen. Een trio dat op veel verschillende wijzen en in verschillende toepassingen onderling gecombineerd kan worden. Samen vormen ze de rode draad doorheen de volledige showroom. Staal en glas typeren met hun tijdloze klasse de bureau ruimte, waarin de wand met houten kasten en zwarte stalen handgrepen voor warmte en rust zorgt. De tafels waarop de producten gepresenteerd staan zijn ofwel van (robuust) verfijnd hout of van stijlvol strak zwart gelakt staal, dit in functie van het type product. De presentatierekken zijn een combinatie van beiden (zwart stalen kader met houten tablet). De trap en balustrade bevestigen deze materiaalkeuze als eyecatcher in het midden van de showroom.
Als constante ondersteunt de betonnen vloer telkens het geheel.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Kwaliteit en duurzaamheid staan centraal bij de gebruikte materialen, dit om de uitgestalde eigentijdse en tijdloze elementen te ondersteunen en in de kijker te zetten. Ze zorgen voor een algemene sfeer. Elk element is bijzonder. Bezoekers krijgen goesting door de inspiratie die ze op doen.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Elke bezoeker wil hét passende element vinden om in zijn/haar restaurant de gewenste sfeer te creëren bij hun klanten en/of in de keuken hun kwalitatieve gerechten te bereiden. Het tijdloos kader van de showroom is dankzij de materiaalkeuze uitermate geschikt om alle culinaire trends maar tevens ook klassiekers (die uitblinken in hun degelijkheid) uit te stallen. Van tearoom tot topchef of hobbykok, iedere bezoeker met passie voor zijn/haar zaak en product op zoek naar kwaliteit en duurzaamheid wordt aangesproken.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De uitgestalde producten, en dan het porselein in het bijzonder, omvatten reeds een ruim kleurenpallet, van neutrale tinten tot kleuren met karakter. Daarnaast was het voor de zaakvoerders evenzeer belangrijk dat het fijn glaswerk maar ook het stevig keukenmateriaal in dezelfde ruimte uitgestald konden worden. Zoals reeds omschreven ondersteunen de witte muren het geheel samen met de (natuurlijke) kleuren van de gebruikte materialen. Een combinatie die een bijzondere sfeer en een gevoel van gastvrijheid uitstraalt.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Om het industrieel kader van het gebouw te verzachten en de warme sfeer mee te ondersteunen werd na een lichtstudie door Ward Seru Electriciteitswerken voor de hele showroom geopteerd voor verfijnde zwarte metalen balkjes met verstelbare plafondspots met leds. De spots zijn verstelbaar, waardoor verschillende elementen al dan niet extra kunnen worden uitgelicht. Er werd in lijn met het zwart stalen schrijnwerk bewust voor een zwart armatuur gekozen.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Kwaliteit is cruciaal in de uitgestalde producten. De zaakvoerders kozen dan ook bewust voor partners en materialen die garant staan voor kwaliteitsvolle afwerking. Het stalen schrijnwerk verzorgd door EMTS steeldesign is steeds maatwerk. Er wordt ter plaatse opgemeten, alles wordt in eigen atelier vervaardigd en zorgvuldig ter plaatse gebracht. Met oog voor detail wordt de laatste afwerking ter plaatse aangebracht. Verfijnd laswerk, zorgvuldig aangebrachte siliconevoegen voor het glas, glas van hoge kwaliteit, minimalistische en eenvoudige lijnen,… Allemaal zaken waaraan bij elk uniek stuk en project bijzonder veel aandacht aan wordt besteed. En dit is merkbaar in het resultaat…

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

De showroom bevindt zich in een hoogwaardige KMO-unit, gelegen op de oude Bekaertsite. Het gebouw is kwalitatief opgetrokken uit beton en staal en voldoet aan alle recentste bouwvoorschriften en normen. Enkel de stalen bureelconstructie en de trap met balustrade werden als bijkomende vaste items aangebracht. Alle andere elementen zijn verplaatsbaar en modulair, waardoor het gebouw makkelijk aan te passen is volgens de noden en wensen van de zaakvoerders.
In de showroom zelf staan kwaliteitsvolle en duurzame materialen en producten centraal. Enkel met dergelijke omkadering kan je de bezoeker de garantie geven dat de uitgestalde objecten eveneens van hoogwaardige kwaliteit zijn.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine