Delva in Veurne bouwt nieuwe versmarkt
“Na de werken waren alle medewerkers blij weer onder een dak te zijn”
Net voor corona in alle hevigheid losbarstte, startte versmarkt Delva in Veurne met de bouw van een nieuwe versmarkt. De versmarkt werd een overzichtelijke en gezellige ruimte, dankzij de lage opstellingen en de natuurlijke materialen. Er kwamen tegelijkertijd mooie bureaus bij en de personeelsruimte werd een pak groter. Begin juli opende de nieuwe winkel zijn deuren en telden de zaakvoerders algauw 30% meer klanten. De webshop die in allerijl werd gemaakt, is zeker een blijver.
Inrichting winkelruimte:
• Wimag: van ontwerp tot uitvoering en installatie (vloeren, ramen (nevenbedrijf Ramalux), marmeren togen, koeling, verlichting, decoratie)
Inrichting bureaus en personeelsruimtes:
• Woodworks: bouw van deze ruimtes, plus houtwerk en gyprocmuren
• EMTS steeldesign: balustrade en stalen ramen
• Sanville: douches en ventilatiesysteem
• Marico Installaties: elektriciteit
Het begon met een vleessnijderij
We gaan even 27 jaar terug in de tijd. Hugo Delva heeft tot op dat moment samen met neef Fernand een vleessnijderij aan een slachthuis in de Rodestraat in Veurne. Ze baten tevens een kleine winkel in voedingswaren uit. In dat jaar 1993 verhuizen Hugo en Fernand naar de Albert I-laan 17. Hij bouwde een stuk aan een bestaande hangar, en de zaak was vertrokken: een nieuwe snijderij en een winkel die – naast vlees – kaas, groenten, fruit en brood verkocht. We springen even net geen 20 jaar verder: Bram Delva neemt samen met vrouw Charlotte Himpe in 2012 de zaak over van zijn vader en Fernand.
Plannen nieuwe versmarkt
Van 190 naar 310 m²
Zo’n 8 jaar bleef de winkel zoals hij was: op het gelijkvloers, met aanpalend de productie- en stockageruimte. Op de winkel en net onder het dak was de personeelsruimte, tot de winkel echt aan vernieuwing toe was en de ruimte en voorzieningen voor de medewerkers moesten wordenuitgebreid. Bram en Charlotte maken plannen voor een pand met een trendy façade en een winkel die meer dan een derde groter wordt (190 naar 310 m²).
Werken starten net voor corona
Verder willen de zaakvoerders nog ruime, lichtrijke bureaus, een grote refter en kleedruimtes en douches voor 40 personeelsleden. Het is februari 2020 en het coronavirus loert om de hoek. De oude winkel wordt met de grond gelijkgemaakt, de productie- en stockageruimte blijven intact en er komt een tijdelijke winkel (300 m²) in een loods op het terrein.
Fijne samenwerking met inrichter
De zaakvoerders nemen de firma Wimag onder de arm. Het Knesselaarse (Aalterse) bedrijf organiseert alles voor de winkel – al spreken we in het geval van Delva beter over een versmarkt … Bram: “We opteerden voor zo weinig mogelijk partijen en voor een partner die ons een goed gevoel gaf. Dat werd tijdens de werken steeds weer bevestigd: Jan Meire, zaakvoerder van Wimag was altijd bereikbaar, kwam zelf altijd naar de werf, volgde alles op van a tot z. Hij bleef het hele traject de enige contactpersoon. Van een fijne en professionele samenwerking gesproken.”
Je overziet alles
Eén woord: beleving
“Het kernwoord waarrond bij ons alles draait, is ‘beleving’. De klanten dienen in een gezellige sfeer, op hun gemak inspiratie te kunnen opdoen en bediend te worden”, vertelt Charlotte. Niet te verwonderen dus dat je in de winkel alles overziet: je kijkt over het fruit en de groenten naar de afdeling van de huisbereide maaltijden en de vleestoog, en verder naar de salade-, kaas- en broodafdeling. Geen ‘gangen’ in de klassieke zin van het woord, en geen muur of rek staat in de weg. Alles is maximaal 150 cm hoog.
Groen, marmer en hout
Charlotte gaat verder: “Het eerste gevoel dat een klant moet krijgen, is: ‘Hier worden verse en gezonde voedingswaren verkocht’.” In dat opzet zijn de zaakvoerders sowieso geslaagd. De natuur is al aanwezig als je binnenkomt: een heuse boom staat direct aan de ingang en je ziet boven het eiland van de salades hangende planten. Een deel van de groenten en fruit ligt in handige houten kistjes op wielen. Verder nog meer natuurlijke materialen zoals marmer voor de frigotoonbanken en de kassa, en hout aan de muren.
Energiezuinig
Originele verlichting
Voor de ramen stond Ramalux in, een nevenfirma van Wimag en die in hetzelfde gebouw huist. Bram: “Voor de verlichting deden ze een heuse studie. Voor ons was het vooral belangrijk dat led werd gekozen voor de zuinigheid. Voor de rest wilden we dat de koopwaar optimaal verlicht werd.” Het moet gezegd: hier en daar originele armaturen die je doorgaans niet in een winkel vindt. Boven het eiland van de broodjes en salades, hangen lampen tussen het groen.
Materialen gekozen op één plaats
Bram: “Het was bijzonder praktisch dat we alle materialen konden zien en kiezen bij de inrichter. Alle stalen zijn daar aanwezig. Voor de vloer kozen we een lichtgrijze tegel 60x60. Voor het marmer in de winkel kozen we zwart voor de vleestoog en wit voor het eiland. Verder zijn we enorm blij met de mooie, zeshoekige zwarte en witte tegels, beide met witte voeg, achter de charcuterietoog en met het hout, onder de rijpingskast bijvoorbeeld.”
Warmterecuperatie
Zoals gezegd moest de hele oude winkel eraan geloven en bleef het ateliergedeelte intact. Daar kwam 7 jaar geleden een nieuwe koelinstallatie. Alle koeltogen van in de nieuwe versmarkt werden daarop aangesloten. Daardoor is er nu warmterecuperatie. Charlotte: “Op het vlak van warm water bijvoorbeeld vertrekken we direct van 40°. Vroeger was dat 20°. Belangrijk, want in de snijderij loopt er nogal wat water door de kranen …”
Bureau- en personeelsruimte
De bureaus (aanpalend aan de winkel) en de personeelsvoorzieningen (bovenverdieping) werden gebouwd door Woodworks. De stalen ramen en de balustrade werden uitgetekend en geleverd door EMTS Steeldesign. Voor het sanitair (voor de douches onder andere) werd Sanville ingeschakeld en Marico Installaties zorgde voor alles wat de elektriciteit betreft. In bureaus en kleed- en doucheruimtes doen sensoren en domotica hun werk om de elektriciteitskosten onder controle te houden.
Bediening en webshop
Veel broodjes en slaatjes
Groenten en fruit liggen aan de ingang uitnodigend uitgestald. Vlees en charcuterie worden op locatie versneden en bereid. In de winkel staat ook een vrijstaande, glazen rijpingskast. Wat het feit dat alles hier zelf wordt versneden en bereid, kracht bijzet. Centraal springt een groot marmeren eiland in het oog. Daar beleggen een aantal medewerkers broodjes en stellen ze slaatjes samen. Er is een industriezone vlakbij, dus nogal wat buren passeren hier tijdens de lunch. Detail: initieel was het de bedoeling dat de klant zijn slaatje zelf kon samenstellen (quinoa, paprika, ui …), maar corona stak daar een stokje voor.
Corona en online bestellen
Nog een gevolg van corona is het feit dat Delva in een-twee-drie een webshop in elkaar bokste. Bram: “Al de tweede week van de lockdown kon de klant online zijn bestelling plaatsen. Wij leveren vijfmaal per week aan huis: ’s avonds bestellen, ’s anderendaags geleverd. Of de klant komt zijn boodschappen oppikken. Het aantal bestellingen is recht evenredig met de coronamaatregelen: hoe strenger die zijn, hoe meer online besteld wordt. De webshop zal een blijvend verhaal worden: noch corona, noch de tijdsdruk is morgen weg …”
Kaasaanbod verdubbeld
Maar, waarvoor komen de klanten nu in de eerste plaats naar versmarkt Delva? Charlotte: “Vlees was altijd onze hoofdfocus. Nu komen daar ook kaas, groenten, fruit en brood enzovoort bij.
We bakken constant brood, stellen zelf slaatjes samen, snijden zelf fruitsla en we hebben ons assortiment flink uitgebreid. De klant kan dat ook met eigen ogen zien.” Niet verwonderlijk dus dat in de nieuwe winkel het kaasaanbod verdubbeld werd en groenten en fruit een pak meer plaats kregen. Al blijft het vleesaanbod even groot en sterk. Z’n afkomst kan men niet verloochenen …
Waarvoor men ongetwijfeld ook naar Delva komt, is omdat de glimlach op het gezicht van de medewerkers staat. We horen de kassierster zelfs klanten bij naam noemen.
Lokale boeren
Vers, vers en nog eens vers
Verser kan het aanbod niet zijn. Lokaler evenmin. En ten huize Delva wordt de herkomst van alle koopwaar nauwlettend gecontroleerd. Bram en Charlotte weten welke voeding de runderen – gekweekt in lokale boerderijen – krijgen, kennen de lokale telers van aardbeien, appels en aardappelen, en de patisserie komt van bij de lokale bakker.
Na 10 dagen: + 30%
Om concrete cijfers te plakken op de vernieuwde omzetverdeling, is het nog te vroeg. De nieuwe versmarkt opende pas op 8 juli haar deuren. Na tien dagen vond toch al 30% meer klanten hun weg naar de Albert I-laan in vergelijking met het aantal klanten dat de pop-upwinkel bezocht. Meer nog: sinds corona steeg het ticketgemiddelde met 30%.
Respect voor medewerkers
“Het moet zijn dat ze hier gelukkig zijn”
Het is fijn werken bij Delva. Het feit dat het personeelsverloop beperkt is, getuigt daarvan. Bram: “De 40 medewerkers zijn ons zeer trouw. Het moet zijn dat ze hier gelukkig zijn. Dat komt zeker door het wederzijdse respect.” En Charlotte vult aan: “Alle medewerkers waren heel blij dat ze weer onder één dak konden werken – want de ateliers en stockageruimtes waren wat afgescheiden van de winkel. En dan was er nog corona. Je moet al een sterk team zijn om de periode van de werken en de heftige coronamaanden heelhuids door te komen. Het is echt een bende die aaneenhangt. Er is weer ambiance in de refter en de medewerkers horen nu weer wat er overal gebeurt. Dat hebben ze gemist!”.
Corona gooit plannen om
Jan Meire van Wimag: “Bram en Charlotte hebben het allemaal goed aangepakt. Toen we begonnen met de plannen, dachten ze goed na over alles wat de winkel futureproof zou kunnen maken. Toen corona opdook, stelden zij zich al de vragen opnieuw: hoe zal men betalen, hoe zal het gedrag van de klant wijzigen enzovoort. Ik hoorde langs mijn kant bij contacten in China wat er daar allemaal was gewijzigd. In functie daarvan hebben we de plannen nog net op tijd aangepast: waterleiding tot aan de inkom (voor een mooi meubel met wasbak waarin de klanten hun handen wassen), meubels herschikken met nog meer ruimte tussen (zodat de afstand kan worden bewaard), neen aan de betaalautomaten, ja aan een tweede kassa (want betalingen gebeuren voortaan vooral met kaart), integratie van schermen aan de kassa enzovoort.”
Delva versmarkt
Albert I-laan 17, 8630 Veurne
+32 (0)58/31.37.37
www.delva.info
veurne@delva.info
ma.-vr. 8.30 uur-18.30 uur
za. 8.30 uur-18.00 uur