TuinmachinesPremium

Drie vestigingen en vol plannen voor de toekomst

Delva zet totale vernieuwing in

Delva
V.l.n.r.: Bruno Van de Walle, Dominique Van de Walle, Karel Van der Meeren

 

Drie vestigingen: voortdurend investeren

Delva heeft drie vestigingen (in Diksmuide, Ieper en Veurne) en is een van de zeldzame zaken die nog steeds koken en huishoud enerzijds en anderzijds ijzerwaren en gereedschap aanbiedt. Toch is de tijd hier allerminst blijven stilstaan. De afdeling koken en huishoud werd volledig opnieuw gebouwd in Diksmuide, om een presentatie met veel licht en sfeer te kunnen aanbieden.

Delva

“Het gebouw dat we hebben afgebroken, is waar mijn grootvader in 1968 begonnen is”, vertelt zaakvoerder Dominique Van de Walle. “We hebben getwijfeld over renoveren, maar het gebouw was te zeer verouderd om het de eenentwintigste eeuw te kunnen binnentrekken. Er waren twee verdiepingen, er zat ook nog een woning in. De bovenverdieping was niet integreerbaar in de winkel. We hebben het opgevat als een totaal nieuwe look voor de gehele winkel. Er komt nog beplating aan de gevel en we bouwen een nieuwe stapelplaats aan de overkant.”

Modelhuis in het midden

In het nieuwe winkelgedeelte is er veel aandacht voor natuurlijk daglicht, met lichtstraten in hoge plafonds en lage rekken. In het midden staat er een ‘modelhuis’ waarin kleine meubelen worden gepresenteerd, gedekte tafels en een badkamermeubel met badkameraccessoires. Rondom staat alles netjes gepresenteerd in brede gangen, die worden afgebakend door lage rekken, om een doorzicht te garanderen.

Delva

“We hebben ons uiteraard laten inspireren door andere winkels, maar ook door showrooms van leveranciers. Voor het modelhuis en de presentatietafels hebben we samengewerkt met een bedrijf dat actief is in standenbouw. Je moet je artikelen mooi naar voren kunnen brengen. De klanten verwachten én appre­ciëren dat ook. Een nette winkel was altijd al het stokpaardje van mijn vader. Met deze formule zorgen we voor nog meer overzicht en meer beleving.”

Service, uitleg en klantenbegeleiding

Het is duidelijk dat Delva volop blijft geloven in de fysieke winkel. “Online willen we vooral aanwezig zijn en ons productaanbod zo goed mogelijk voorstellen aan de klant. Dus: een website waar de klant zich kan oriënteren en indien gewenst een offerte kan opvragen. Maar we hebben niet de ambitie om een webshop te maken. We willen vooral het verschil maken met onze service, uitleg en ondersteuning die we de klanten bieden. Online kun je dat niet doen. Om die reden zorgen we er ook voor dat onze verkopers regelmatig opleidingen krijgen van de leveranciers zodat ze zo goed mogelijk geïnformeerd zijn om de klant verder te helpen. De mensen maken het verschil! Een ander voorbeeld is ook de hoeveelheid artikelen die wij buiten het vaste assortiment bestellen op specifieke vraag van de klant. Dat is een service die sterk gewaardeerd wordt. Sinds 2019 hebben we ook onze eigen vertegenwoordiger. Hierdoor kunnen we de service naar ons professionele cliënteel verhogen. Dat is zeker een toegevoegde waarde, we zien hier ook nog veel groeipotentieel.”

Delva

Plannen voor het doe-het-zelfgedeelte

“De nieuwe stapelplaats zal dienen als opslag voor bouwstoffen, afvoerbuizen, gasflessen ... Binnen in de winkel pakken we vervolgens ook de volledige indeling van de afdelingen tuin, gereedschappen en ijzerwaren aan. Hier moeten ook meer open zones gecreëerd worden en zorgen we voor een betere flow tussen de rekken. We hebben nu nog rayons die dood lopen tegen de muur. Daar willen we bijvoorbeeld van af. Alles om de winkels up-to-date te houden en de beleving en het comfort voor klanten en medewerkers te optimaliseren.”

Assortiment steeds vernieuwen

Louter de presentatie vernieuwen volstaat echter niet, zegt filiaalverantwoordelijke Karel Van der Meeren. “We voegen elk jaar nieuwe zaken toe, en zijn altijd wel op zoek naar nieuwe merken en leveranciers. Wanneer een leverancier hier ‘binnen’ is, dan blijven we er wel erg trouw aan. Een leverancier moet al veel kwaad doen voor hij hier weg moet. (lacht) We gaan altijd op zoek naar een langetermijnsamenwerking. We proberen bij de bestaande leveranciers wel veel evaluaties te doen: assortimenten herbekijken, om de minder goed roterende producten eruit te halen. Een goed draaiende rayon is voor beide partijen interessant; het vertrouwen moet er zijn om dat gesprek aan te gaan. Dat kan je enkel indien je lang met dezelfde mensen samenwerkt. Let op: verandering mag ook niet te snel gaan voor de klant. We hebben een zéér trouw cliënteel, dat zijn vertrouwde assortiment verwacht bij ons.”

Belang van een eigen gezicht

“De klant moet vooral zien dat er voortdurend vernieuwd wordt, dat we mee zijn met wat er op de markt gebeurt. Voor de verbouwing hadden we bijvoorbeeld nog speelgoed, daar zijn we mee gestopt. We willen ons met Delva profileren als de betere doe-het-zelf. Speelgoed paste niet meer in dat plaatje. Wanneer je begint aan te voelen dat je iets niet meer goed kunt doen, dan moet je stoppen. Deze vernieuwing bewijst wel dat we nog sterk geloven in de combinatie van doe-het-zelfzaak en huishoudartikelen, maar we willen ons wel meer onderscheiden van de grote spelers en de generalisten. In de doe-het-zelfafdeling willen we het betere materiaal aanbieden aan de betere doe-het-zelver en de vakman. Als we allemaal op hetzelfde stukje van de markt mikken, dan kun je je niet onderscheiden. Wij proberen dat met service en kwaliteit, met de merken die we in huis hebben. We proberen in elke categorie een instapmodel en een betere variant te hebben.”

Opportuniteiten zien

“De laatste jaren zijn er wel enkele professionelere merken bijgekomen. Sinds 2013 zijn we aangesloten bij Asamco en dat heeft wel deuren geopend. Als je vandaag mee wilt blijven, dan kun je niet anders dan je aansluiten bij een groepering.”

Van de Walle: “Sinds 2016 zijn we ook toegetreden tot Procoop. Initieel enkel voor het sanitaire gedeelte, maar ondertussen zijn zij ook sterk uitgebreid naar het volledige doe-het-zelfpakket. Maar wij houden de twee gescheiden. We willen daar correct in zijn; je kunt niet van twee walletjes eten.”

Delva

Hersteldienst

“Een andere evolutie is onze hersteldienst. Vroeger voerden we zelf herstellingen uit, maar sinds kort hebben we beslist om voor elektrische gereedschappen nauwer samen te werken met de merken zelf: we sturen ze op. Voor alle andere herstellingen werken we nu samen met een externe partner die een even snelle en correcte service kan geven als we zelf gaven. Wij blijven uiteraard het aanspreekpunt voor de klant en volgen alles op. De steeds sneller veranderende technologie vereist dat; je kunt niet alles blijven doen. In principe merkt de klant daar niets van.”

Snel evoluerende sector

Van der Meeren: “De doe-het-zelf is een erg snel evoluerende sector. Borstelloze motoren en accu-innovaties hebben de elektrische gereedschappen de voorbije tien jaar op hun kop gezet. PBM en vooral werkschoenen zijn al jaren sterke stijgers, daar zetten we de komende jaren ook sterk op in. Ook de afdeling gereedschappen groeit nog steeds, tuinmachines en alles wat outdoor cooking is, blijven sterke productgroepen. Het is voortdurend zoeken, maar dat maakt het juist boeiend.”

Rekening houden met doelpubliek

“Ik besef goed dat we een atypische winkel zijn – de combinatie die wij aanbieden, vind je niet veel meer. De reden dat het hier wel nog lukt, is volgens mij onze locatie. Met onze drie vestigingen zitten we in de Westhoek, een dunbevolkte regio. Daar moet je wel breed en diep gaan in je assortimenten om iedereen te bedienen. Elk type klant vraagt een andere aanpak, is het nu de vakman, de doe-het-zelver of de hobbykok. We hebben een mooi cliënteel opgebouwd doorheen de jaren en koesteren dat ook.”

Delva

Coherentie over vestigingen heen

Het belang van een eigen gezicht geldt ook over de vestigingen heen, zegt Van der Meeren. “Onze assortimenten lopen voor 95% gelijk. Veel van onze klanten komen niet enkel in één vestiging. Wanneer ze in een andere vestiging komen, moeten ze eenvoudig vinden wat ze zoeken, en ook hetzelfde assortiment kunnen ervaren. In Veurne zitten we momenteel wat kleiner behuisd, waardoor alles dichter bij elkaar staat en er minder gepresenteerd kan worden. In Ieper werken we met 2 verdiepingen in de winkel, maar de klant is dat sinds jaar en dag zo gewoon en het werkt prima.”

Sneller schakelen met drie vestigingen

Van de Walle: “In Ieper werd het voorbije jaar ook hard gewerkt aan een volledige remodeling van alle afdelingen. Wanneer we hier klaar zijn, plannen we een volledig nieuwe vestiging in Veurne van 5.000 m², die de oude moet vervangen. We hopen daar dit jaar nog mee te kunnen starten. Dat is zeker een uitdaging aan drie vestigingen. Je kosten liggen hoger. Je hebt meer personeel, er is dagelijks intern transport. We hebben begin dit jaar nog een nieuwe vrachtwagen gekocht, we doen ook leveringen aan huis bij bedrijven en klanten.”

Toch zijn er ook vele voordelen aan drie vestigingen, vindt Van de Walle. “Zolang de voordelen opwegen tegen de nadelen, blijf je het doen. En die voordelen zijn er zeker: door hier te vernieuwen, hebben we al een idee van wat er in de andere vestigingen mogelijk is qua assortiment en presentatie. We kunnen veel sneller schakelen als we een assortiment willen doen verdwijnen. Als we er een assortiment bij willen nemen, dan kunnen we dat in een bepaalde winkel laten ‘proefdraaien’. In Veurne hebben we bijvoorbeeld al langer tweedeverblijvers die naar Delva komen om hun appartement in te richten. Diksmuide zit in de tweede linie en begint op te komen als tweedeverblijfregio, door mensen die liever wandelen en door mensen die de kust te duur vinden. We horen vaak: ‘Wij zouden zo’n winkel nodig hebben bij ons.’ Zolang we dat blijven horen, zitten we goed.” (lacht)

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Delva in veurne bouwt nieuwe versmarkt

Net voor corona in alle hevigheid losbarstte, startte versmarkt delva in veurne met de bouw van een nieuwe versmarkt. de versmarkt werd een overzichtelijke en gezellige ruimte, dankzij de lage opstellingen en de natuurlijke materialen. er kwamen tegelijkertijd mooie bureaus bij en de personeelsruimte werd een pak groter. begin juli opende de nieuwe winkel zijn deuren en telden de zaakvoerders algauw 30% meer klanten. de webshop die in allerijl werd gemaakt, is zeker een blijver.

Delva doe-het-zelf & vakhandel begint een nieuw hoofdstuk in veurne

Doe-het-zelfzaak & vakhandel delva heeft onlangs haar oude vestiging in het centrum van veurne na bijna vijftig jaar verruild voor een gloednieuw pand in de handelszone monninkenhoek. na een uitdagende zoektocht naar de perfecte locatie zijn ...

Binnenkijken bij delva's nieuwe kook- en woonafdeling

Met een volledig opnieuw gebouwde afdeling koken en huishoud zet delva in diksmuide de totale vernieuwing van zijn drie vestigingen in: lage rekken, veel licht en sfeer, presentatietafels en een modelhuis waar alles bij elkaar gepresenteerd wordt.

98% koopt jaarlijks ultraverse zuivel

Twee trends staan sinds twintig jaar garant voor vernieuwing en dynamiek in de categorie zuivel: gezondheid en plezier. verder is zuivel een productgroep die stevig is gestoeld op degelijke klassiekers enerzijds en rake innovaties anderzijds. een hoofdrolspeler op de belgische markt is danone. we ontmoeten er een van de category managers, aurélia boes. zij schetst de zekerheden en uitdagingen in de zuivelcategorie.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine