STEYLAERTS
FIRMA: D&V Kwadraat
NAAM EN VOORNAAM: Stefan Dherdt & Gert Van Putte
TELEFOONNUMMER: 03 324 12 50
E-MAILADRES: info@denv.be
PROJECT: Het project voor de firma Steylaerts (tegels, parket en badkamerrenovatie) omvat een totaal nieuwe toonzaal en kantoor in een gloednieuw gebouw, gekoppeld aan een eigen magazijn dat werd ondergebracht in een bestaand gebouw.
DOELSTELLING(EN): De showroom en een deel van de administratie van de hoofdzetel van Steylaerts bevonden zich in het centrum van Berlaar. Het magazijn en de hoofdadministratie bevonden zich een tweetal kilometer verderop. De hoofdinsteek van het project was om alle diensten te centraliseren op een makkelijker te bereiken locatie in Lier.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Schollebeekstraat 29, 2500 Lier
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: D&V Kwadraat interieurarchitecten | FV Stefan Dherdt & Gert Van Putte, Alfons Schneiderlaan 277, 2100 Deurne
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT:
TECHNOSPACE (wanden/plafonds/binnenbelazing). HAROLD VAN DEN BOSCH (houten wanden/showroominrichting/meubilair).
EWK (elektriciteitswerken). WIM ROTTIERS (tegelwerken)
Architectuur/design
Hoe is het ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De winkel is officieel gelegen in de Schollebeekstraat, maar is duidelijk zichtbaar komende vanuit Lier via de Aarschotsesteenweg. Vanop de brug over het kanaal krijgt de klant al een totaalzicht op het gehele gebouw. De glooiende vitrine omarmt als het ware het bestaande magazijn en gaat aan de andere zijde over in de karakteristieke 'administratieve toren'. Centraal wordt de inkom duidelijk geaccentueerd in een stijl die matcht met die van de 'zusterlocatie' in Temse.
Eens binnen is de opdeling van de winkel in één oogopslag duidelijk. Centraal staat de golvende ontvangstbalie die links overgaat in een gemoedelijke bar en ontvangstzone en die de klant onmiddellijk een welkomgevoel geeft. Het winkelgedeelte bevindt zich aan de rechterkant.
Boven de balie en zichtbaar vanuit de winkel, zijn de projectteams ondergebracht in een gebogen volume. De transparante glazen voorzijde hiervan onthult deels de bedrijvigheid en de dynamiek van de enthousiaste medewerkers.
De centrale boulevard loopt tot achteraan in de winkel waar het buitenassortiment uitgestald ligt. Links van deze as staat het 'house of woods'. Huiselijke taferelen geven de producten de meerwaarde die ze verdienen. Rechts bevinden zich de boxen waar de klant zijn gading kan vinden in zowat elke mogelijke opstelling van tegels en natuursteen.
Achter de balie bevinden zich naast de sanitaire blokken, ook de trappen en de lift die toegang bieden tot de kantoren en het restaurant van het personeel. Ook alle administratieve diensten en de directie zijn op deze manier bereikbaar.
De grote vergaderzaal zit vooraan in de punt. Van hieruit heb je zicht zowel naar en in de showroom als op de wijdse omtrek buiten.
Ook is er gedacht aan een directe toegang van showroom tot de magazijnen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De volledig glazen gelijkvloerse verdieping doet dienst als megavitrine en toont de klant in één oogopslag het ruime en unieke aanbod van Steylaerts. Ook het helder en open plan biedt de bezoeker rust en toch overzicht.
Verdeeld over de volledige showroom, bevinden zich verkoopshoeken waar potentiële kopers met een kopje koffie hun dromen omzetten in concrete plannen in samenwerking en onder de deskundige begeleiding van het showroompersoneel. De centrale boulevard loopt als een rode draad door de showroom. Van hieruit zijn alle boxen gemakkelijk bereikbaar.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Eén van de grootste uitdagingen was het samenbrengen van alle circulatiestromen. Omdat in de vorige situatie de verschillende diensten ver uit mekaar lagen, is het samenbrengen hiervan in eerste instantie moeilijker dan het lijkt. De eerste voorontwerpen voor de inrichting waren dan ook veredelde organigrammen die gaandeweg in hun plooi vielen naarmate het onwerp definitiever werd.
Ook de complexheid van het gebouw zorgde vooral op HVAC-vlak voor het nodige denkwerk. Reeds in de aanvangsfase werden deze mee in kaart gebracht om vroeg in het proces de nodige afwerkniveau’s te kunnen bepalen.
Een bijkomende uitdaging voor D&V Kwadraat lag er in om vormentaal en design af te stemmen op de andere filialen van Steylaerts, die ook door D&V Kwadraat onder handen werden genomen. Het hoofdfiliaal diende een landmark te zijn!
Aangezien de ruwbouwfase vertraging had opgelopen, kwam ook de uitvoering van de afwerking onder zware tijdsdruk te staan. Door middel van een extra strakke planning en de keuze van uitvoerders die de know-how en de interne keuken van Steylaerts begrepen, werd ook dat euvel tot een goed eind gebracht.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Centraal bij het binnenkomen, ligt de ontvangstbalie in de open foyer. Door de openheid op deze plek kan de bezoeker in alle vrijheid opteren om ofwel de mensen hier aan te spreken of zich in de winkelzone te begeven. Links situeert zich de bar. Ook hier kan geheel vrijblijvend met een koffie plaats genomen worden aan een tafel. Het open plan bij het binnekomen en de bar links zijn samen voor Steylaerts de ideale plek voor het organiseren van randevenementen en productvoorstellingen. Rechts is de winkelzone met de centrale boulevard. De houten vloeren bevinden zich in de 'house of woods', overzichtelijk opgesteld in levensechte situaties. Langsheen de vitrine zijn de verschillende boxen met de tegelvlakken.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De boulevard, die parallel met het gebouw loopt, zorgt voor de 'hoofdweg' doorheen de showroom. Onderweg komt de nieuwsgierige bezoeker ook een centraal middenplein tegen. Deze open oase geeft een duidelijk rustpunt centraal in de verkoopszone.
Klanten kunnen vrij rondlopen en steeds nieuwe routes uitstippelen, maar de centrale as geeft hen steeds een gevoeg van referentie.
De in de winkelruimte mooi verdeelde verkoopshoeken, zijn de rustplekken waarop de bezoeker kan terugvallen indien nodig.
Het aanbod van Steylaerts is heel divers en laat combineren toe naar hartenlust. De 'loopvrijheid' die de klant krijgt, zet hem aan om de “wildste” combinaties te creëren!
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
In eerste instantie onderstreept deze de circulatie-assen die de klant al bij het betreden van de zaak onmiddellijk rust en duidelijkheid geeft. De balie heeft dan ook een extra special-effect gekregen als referentiepunt. Daarnaast is het uitlichten van de producten uitgekiend tot in de perfectie aangezien kleur en textuur en het gevoel dat deze twee aspecten uitstralen doorslaggevend zijn in de keuze van de koper. Op deze manier wordt er reeds een realistisch beeld gecreëerd van wat het uiteindelijke eindresultaat bij hem thuis zal zijn. De balans tussen de algemene verlichting en de detailverlichting versterkt het natuurlijk algemeen gevoel en de expressie van de materialen.
Hoe is de etalage opgevat?
De gevels vormen één doorlopende slinger van glas die vanop de baan een gigantisch etalage suggereert, maar de werkelijkheid ligt veel subtieler. Door de tegelopstelling los te trekken van de voorzijde loopt de klant tijdens zijn speurtocht naar de juiste vloer letterlijk door die etalage. Etalage en winkelruimte worden één en versterken elkaar. Dit geeft zowel langs de buiten- als de binnenzijde een interactiviteit die kenmerkend is voor de dynamiek van de firma Steylaerts.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Aangezien het hier om een tegel en parket showroom gaat ligt de focus op deze producten. Alle andere materialen zijn dan ook ondergeschikt zonder deze te verwaarlozen. Zo worden bijvoorbeeld tegel-presentatievlakken omboord met een “neutrale” tegel (die uiteraard ook in het verkoopsgamma van Steylaerts zit). Alle decoratiestukken zijn tot in het laatste detail uitgezocht om de tegels tot hun volle recht te laten komen en zelfs extra in de verf te zetten, zonder de realiteit te verliezen. Ook in de house of woods is de inrichting huiselijk en warm en zijn de attributen een mix van nieuwe en uitzonderlijke trouvailles op de recuperatiemarkt.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Alle gebruikte materialen en decoratiestukken staan in functie van één doel: de klant moet tijdens zijn zoekproces naar de juiste tegel/hout heel de tijd het gevoel krijgen dat hij in deze showroom zijn persoonlijke keuzes kan maken aan de hand van van realistiche opstellingen. Hij loopt als het ware al door zijn eigen woonst en krijgt zo de juiste impulsen om het eindresultaat voor ogen te krijgen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Door een gezonde mix van modern en klassiek, strak en overvloedig, monotoon en veelkleurig werd er een geheel gecreëerd waar elke klant zijn gading kan vinden. De veelzijdigheid en gezonde mix van opstellingen bieden voor elke klant de juiste prijs-kwalitatieve oplossing. Steylaerts biedt de mogelijkheid om een kant en klare oplossing te bieden, maar ook de doe-het-zelver wordt op zijn wenken bediend en bijgestaan.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Algemeen werden de kleuren neutraal en sereen gehouden om de nadruk optimaal te kunnen leggen op de tegels. Deze kleuren brengen rust en geborgenheid. Dat geldt ook voor “kleinere” presentaties die op die manier extra in de spotlight staan als waren het kunstwerken. Accessoires en decoratiestukken in de boxen geven dan weer dat extra om de huiselijkheid en gezelligheid op punt te zetten.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
In de gehele showroom werden rails voorzien zowel voor algemene als accentverlichting. Deze is ideaal en uitermate flexibel om de nodige vrijheid te hebben aanpassingen te doen aan boxen.
Steylaerts houdt de toonzaal voortdurend up-to-date en wil continu de vrijheid hebben om opstellingen te optimaliseren in functie van vraag en aanbod.
Her en der zorgen leuke lichtdetails opnieuw voor dat huiselijke gevoel, essentieel om de klant in de juiste sfeer de beste beslissingen te laten nemen.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Perfecte afwerking dient een uitgangspunt te zijn voor elke zichzelf respecterende handelszaak. Ook hier liet Steylaerts niets aan het toeval over. Het niveau van afwerking van de andere filialen was dan ook de basis van de werken hier. Niemand nam genoegen met minder.
Een van de terugkomende elementen is het “gridsysteem”. Op basis van de basistegel die doorheen de gehele showroom werd gelegd, ontwikkelde D&Vkwadraat het volledige concept van de winkel. Het doorvoeren van dit uitgekiend lijnenspel levert niet alleen duidelijke richtlijnen naar uitvoerders toe, maar schept ook rust en éénvormigheid. Alle details zijn in functie hiervan ontwikkeld en uitgetekend.
Deze werkmethode wierp trouwens reeds zijn vruchten af in de voorgaande projecten.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Aangezien deze nieuwe showroom en kantoren een samenvoeging zijn van verschillende vestigingen, nam Steylaerts de bewuste en niet alleen budgetaire keuze om zoveel mogelijk materialen te herbruiken. In functie van het voorhande zijnde materialen, meubels en opstellingen werd het totaalplan opgesteld.
De grootte van het project genereert de te verwachten energiekosten. Een aanzienlijk deel daarvan wordt gecompenseerd daar zonnepanelen. Op termijn zal dit “zonnepark” nog uitgebreid worden!
Ook het regenwater wordt opgevangen in de infiltratiezone en de opvangbekkens die met hun natuurlijke begroeiing op termijn een extra eyecatcher zullen worden.