SnacksPremium

APERITIEF ALS NIEUW CONSUMPTIEMOMENT SCHEPT EXTRA OPPORTUNITEITEN

Deseizoenaliseren van warme snacks Kan zorgen voor omzetstijging

Aperitieven is hip, het succes van hapjes, snacks en knabbels neemt dan ook navenant toe. Ze belanden niet alleen tijdens de eindejaarsperiode in de winkelkar; warme snacks vinden tegenwoordig het hele jaar door gretig aftrek. Mediterrane smaken zijn favoriet en spelen wellicht nog een tijd de hoofdrol. Verder is er aandacht voor gezondere alternatieven: de oven in plaats van de friteuse. Kleinere porties, met het accent op delen. En een stijgende interesse in vegetarische en duurzame ingrediënten. Al bij al biedt dit nieuwe consumptiemoment nog heel wat speelruimte voor innovaties.

 

aperitief

VOLOP KANSEN VOOR DE RETAILER

Stijgend succes

Jaar na jaar stijgt de vraag naar aperitief- en borrelhapjes, een trend die kadert binnen het convenienceverhaal. Hapjes zijn dé manier om snel kleine gerechtjes op tafel te toveren. Daarnaast zijn hapjes ook ideaal om sfeer te scheppen. Natuurlijk kadert dit in een tweede duidelijke tendens: die van beleving en onthaasten.

Opmerkelijk dit voorjaar was het WK met de goede prestaties van de Rode Duivels.

Ook de bijhorende snacks en knabbels oogstten heel wat succes. Diverse limited editions in het chipsschap, pizza-innovaties, warme snacks met bijhorende receptenboekjes, ondersteund door berichten op Facebook en mailings naar consumenten, zorgden voor gezellige momenten waarbij 'sharing' of delen centraal stond.

Deseizoenaliseren

Een piste die een aantal merken volgen, is het deseizoenaliseren. Vroeger werden aperitiefsnacks vaak beperkt tot de feestperiode, nu wordt er het hele jaar door genoten van gezellige momenten, al dan niet rond specifieke thema's zoals lente- en zomerfeesten. Bovendien komen (warme) snacks vaker op tafel ter vervanging van een maaltijd. Hier liggen uiteraard heel wat groeikansen, waarop ook productinnovaties inspelen.

Mediterraan wordt gesmaaktmediterraan

Het tapas- en aperitiefschap met populaire mediterrane specialiteiten (antipasti, tapenades, pesto's en dips) wordt voornamelijk door private label ingevuld. De retailer drukt immers graag zijn stempel op dit segment. Hier is er nog steeds veel ruimte voor groei. Verse bruschetta doet het prima. Nieuwe variëteiten zoals geitenkaas of pesto+Italiaanse ham en chorizo+zongedroogde tomaten geven de verkoop een extra zetje wanneer ze dagelijks te verkrijgen zijn. Verse olijven, diverse soorten hummus en veggiedips, gemarineerde tomaatjes en gegrilde groenten passen perfect in de trends naar wereldkeuken, granen en groenten, minimaal bewerkt, producten met een verhaal ...

 

Gezond genieten

De marktevolutie neigt verder naar meer bio, gezonder, minder vetten en suikers, hogere kwaliteitswensen, natuurlijke ingrediënten. Kortom: naar minder maar beter genieten. Premium en onderscheidende producten met specifieke hoogwaardige ingrediënten zoals pakweg truffel, parmigiano regiano en lokale producten bieden nog potentieel. Consumenten zoeken daarbij houvast in merken die vertrouwen inboezemen.

Merkkeuze gevraagd

Bij chips komen er constant nieuwe smaken op de markt, vaak erg premium en bijzonder. Deze vullen bepaalde behoeften in, maar zoek daarin als retailer de juiste balans. De Belg blijft toch traditioneel en het is belangrijker om voldoende merkkeuze aan te bieden in de basissmaken. Paprika, Naturel en Pickles blijven favoriet, ze zijn verantwoordelijk voor het gros van de verkopen, naast Bolognese. En de klant proeft het verschil wel tussen paprika van merk A en merk B.

ovensnacks

TRENDS BIJ PRODUCTINNOVATIES

Oven- en minisnacks

Voor thuisgebruik is de omzet van ovensnacks 'on top' omdat er nieuwe consumenten aangetrokken worden en nieuwe consumptiemomenten worden ingevuld. Dit gebeurt in de perceptie dat de oven een gezondere bereidingswijze is én gemakkelijker; de friteuse vergt immers constante aanwezigheid en zorgt voor geurhinder. Op de verpakkingen van dergelijke snacks wordt er gecommuniceerd rond oven en/of airfryer; deze laatste kan bv. ook op het terras worden gebruikt. De ovensnacks trekken ook de kaart van sharing, door de lancering van miniproducten.

Veggie en duurzaam

Focus bij innovaties ligt vooral op specialiteiten en gezonde alternatieven. Er is meer en meer vraag naar hapjes die geschikt zijn voor vegetariërs of zelfs voor veganisten. Daarom worden er nieuwe ontwikkelingen gelanceerd, zoals 100% vegetarische hapjes op basis van groenten als champignons, rode biet en pastinaak. Of ovenhapjes met kaas of met tomaat/mozzarella. Daarnaast is er in de voeding meer aandacht voor duurzame grondstoffen, iets waaraan ook deze categorie niet ontsnapt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van MSC/ASC-vissoorten.

Slimme verpakkingen

Aperohapjes worden ook aantrekkelijker voor de consument dankzij de variëteit die vaak aanwezig is op het vlak van verpakking en samenstelling, met diverse hapjes in één verpakking. Een voorbeeld zijn eindejaarshapjes met minstens twee verschillende soorten, pizza's met twee toppings of nog chips met diverse smaken. Zo ervaart de consument minder keuzestress.

 

OPTIMALISATIE BORRELHAPJES- EN CHIPSRAYONlays chips

Het is zaak om met premium en exclusievere producten het schap op te waarderen, zowel via exclusievere merken als premium private labels. Hierdoor wordt het middensegment ook interessanter door de prijsopbouw. Het chipsrayon is zeer uitgebreid en kleurrijk. Het is daarom aan te raden om te werken met een horizontaal merkblok dat verticaal ingedeeld is in smaken. Deze indeling vereenvoudigt de navigatie: consumenten die vanuit de smaak kiezen - 'ik wil Bolognese' - vinden snel hun kleurblok en kiezen van daaruit hun merk. Wie vanuit het merk kiest, vindt ook snel de verpakking terug en belandt daarna bij de geliefkoosde smaak. Finaal is er meer rust in het rayon door duidelijke kleurenblokken. Vreemd dat deze aanpak vaak in andere categorieën gebruikt wordt, maar niet dikwijls in het schap van de chips en snacks.

 

TOEKOMSTPERSPECTIEVEN

Belgen zijn en blijven bourgondiërs, we maken van elke gelegenheid een feest. Voor de categorie aperoproducten is dit mooi meegenomen. Nieuwe consumptiemomenten krijgen een antwoord met het accent op convenience en keuze. Het aperitiefmoment biedt nog heel wat ruimte voor innovaties, aangezien de consument het deelt met familie en vrienden die hij graag iets bijzonders aanbiedt. Snackmomenten over het algemeen nemen alleen maar toe en vervangen de vroegere drie maaltijden. Vandaag wordt er niet uitsluitend aan tafel gegeten, er is ook meer variatie en een snellere afwisseling dankzij nieuwe producten.

 

VOOR U SAMENGEVAT

• Het aperitiefuurtje is een extra consumptiemoment in het kader van delen en verantwoord, maar vooral gezellig genieten.
• Mediterrane specialiteiten zijn bijzonder populair en zorgen voor een vakantiesfeer.
• Warme hapjes passen niet alleen bij de borrel, ze zijn ook geschikt als tussendoortje, in kleine porties, en in sommige gevallen vervangen ze zelfs een traditionele maaltijd.
• De ovenbereiding wordt bij productinnovaties naar voren geschoven als alternatief voor de friteuse.
• Second placement in displays met kleine hoeveelheden blijft interessant.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Pils blijft favoriete bierstijl van de belg

Een bewustere consumptie en de aanhoudende crisis liggen aan de basis van de aanhoudende daling in verkoopvolumes. pils blijft populair, maar alcoholvrije en speciale bieren winnen veld. doe daar uw voordeel mee en zet in op nieuwigheden

Na barcelona verovert vermout nu ook belgië

Klant koopt minder charcuterie maar is te verleiden met authenticiteit

Charcuterie heeft een vaste plaats veroverd in onze dagelijkse voeding. ham blijft favoriet, maar gevogelte is dankzij zijn gezondere perceptie in opmars. groeikansen voor de retailer liggen in een hernieuwde aandacht voor de verstoog; de consument stelt immers een goede service op prijs. daarnaast wordt het best ook afgeweken van de traditionele indeling in het koelschap. focus daarnaast op bijkomende consumptiemomenten zoals het aperitief en op producten met een positief verhaal en een traceerbare herkomst. innovaties spelen ondertussen in op ambachtelijkheid, natuurlijkheid en dierenwelzijn.

Belg blijft charcuterie-eter maar wisselt af

De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine