Sterke drankenPremium

NA BARCELONA VEROVERT VERMOUT NU OOK BELGIE

Klassieke aperitieven behouden 40% marktaandeel

Aperitieven blijven een zeer belangrijke pijler onder de sterke dranken, en ondanks de accijnsverhoging die de regering in november invoerde, blijven ze fors overeind. Let wel, een aperitief is niet zomaar een drankje. Denk maar aan het hippe imago dat de trend van gin&tonic met zich meebracht. Die is nog lang niet voorbij, maar er is een nieuwe ster onder de aperitieven: vermout.

GIN&TONIC EN VERMOUT

In Barcelona is het voor de hype rond gin&tonic allemaal begonnen, maar daar nippen ze tegenwoordig volop aan de vermout. Deze wordt daar al geserveerd in tal van trendy bars, en de trend waait over naar ons. Vermout heeft dan ook enkele voordelen ten opzichte van gin&tonic: je hebt namelijk meer mogelijkheden om ermee te mixen, en het is iets goedkoper.

Wat is vermout?

Vermout bestaat al sinds de 18e eeuw. Het is een versterkte wijn die op smaak wordt gebracht door aroma's en kruiden. Doorheen de 19e eeuw was het een heel populair drankje, maar deze populariteit is gaandeweg afgenomen. Toch bleef vermout door de jaren heen zijn mannetje staan als aperitief. Nu het opnieuw een trend wordt, zetten bepaalde merken er erg op in. Een klassieker van vermout is Martini 'on the rocks'. Vermout zal in de toekomst opnieuw meer op de voorgrond komen, want als we kijken naar Barcelona
waar ook de trend van gin&tonic vandaan kwam
zien we dat er opnieuw volop vermout gedronken wordt.

Ideaal aperitief

Een ideaal aperitief is een eenvoudige mix van vermout en tonic, omdat dit zeer toegankelijk en lekker verfrissend is. Maar de gin&tonic-trend is nog lang niet voorbij. De meeste consumenten die de klassieke Bombay Sapphire en tonic kennen zullen ook andere combinaties uitproberen en consumeren, zoals deze met vlierbloesemlikeur.

ANDERE TOPPERS

Whisky is niet langer alleen een digestief. In combinatie met ginger ale wordt het een heerlijke mixdrink die ook zal scoren. Sowieso blijven de aperitiefmogelijkheden zeer divers. Cocktails zoals Cuba Libre of mojito zijn nog steeds populair. Ook een Eristoff met cola blijft een geliefd mixdrankje.

De groepering aperitieven is vager en vager aan het worden. Het zijn niet meer enkel de klassiekers zoals vermout of anijs die als aperitief beschouwd kunnen worden. De klassieke aperitiefsegmenten samen (vermout, porto, sherry, bitter en anijs) vertegenwoordigen 40% in volume en 25% in waarde binnen de totale categorie aperitieven en sterke dranken.

BELANGRIJKE STIMULI


Impactvolle campagnes

Voor de verschillende aperitieven wordt campagne gevoerd op onder andere de festivals, de winkelvloer, via sociale media, via tv, noem maar op. Om de drankjes te promoten, wordt vaak ook een speciale deal ontwikkeld. Bijvoorbeeld: bij aankoop van een fles gin krijg je er een fles tonic gratis bij. Een ideale promotie om de consument het drankje van deze zomer te laten ontdekken. Een andere reclamestunt is packs maken met de fles drank en de hippe glazen die erbij horen, de klant krijgt er dan bijvoorbeeld de glazen gratis bij. Tijdens de twee cruciale periodes voor aperitieven namelijk de zomer en eindejaar, worden voor de categorie van sterke dranken en aperitieven dan ook allerhande win- en kortingsacties gelanceerd.

Crossselling

Sommige fabrikanten maken een speciaal display waarop verschillende soorten aperomogelijkheden staan. Om bij het voorbeeld van gin&tonic te blijven, staan de merken van gin en de merken van tonic bij elkaar op het display. Dit is natuurlijk ideaal wat crossselling betreft. Idealiter is de informatie via een filmpje of een foldertje beschikbaar te stellen over hoe de klant aan de slag kan om zijn favoriete drankje optimaal te mixen. Op deze manier worden alle elementen voor het bereiden van het ideale aperitiefdrankje op één plaats aangeboden.

Navigatie

Het aanbieden van alle ingrediënten en tools op eenzelfde plaats is een goede manier om impuls bij de klant te stimuleren.Je kunt bijvoorbeeld een totaaloplossing voor een mojito aanbieden waarbij niet enkel de rum en het spuitwater bij elkaar staan, maar ook de munt, de limoenen en de ijsblokjesvormen. Zo moet de klant niet zoeken en zal hij geneigd zijn alles meteen mee te nemen.

Visibiliteit is key

Sterke dranken en aperitieven behoren niet tot het lijstje van dagdagelijkse producten zoals groenten, vlees, brood en dergelijke, dus is visibiliteit heel belangrijk. Een gondelhoofd als second placement in key periods zoals de zomer en eindejaar is dan ook een must.

Laat de klant inspiratie opdoen

Recepten zijn de ideale manier om de consument te inspireren om zijn drankgelegenheden tot een hoger niveau te tillen. Daarbovenop kan de klant het recept als boodschappenlijstje gebruiken om de andere ingrediënten te verzamelen.

Bekijk ook:
Invloed van accijnsverhoging

Vijf belangrijkste apero facts

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Meer barglazen verkopen in concepten

Het gamma barglazen is tegenwoordig zeer divers, met vaak hele reeksen glazen rond één type drank. ze behoren qua design duidelijk tot dezelfde collectie, maar dan met veel meer tailles en volumes dan vroeger. zo zijn de glazen breed inzetbaar, want vandaag drinkt de consument vele drankjes graag, in verschillende glazen, vooral tal van cocktails zoals gin-tonic en negroni, maar ook whisky en mousserende wijn. qua design is retro zeer in, met geslepen figuren en structuren. deze glazen presenteert u het best met veel beleving en accessoires rond, eventueel zelfs met een degustatie.

Store tour barcelona

Al jaren is het hier in belgië al omnichannel wat de klok slaat. de grote onlinespelers kloppen allang niet louter meer aan de deur, maar eisen luidkeels een deel van de koek op. als antwoord hebben de ketens en ook meer en meer kleinere spelers een eigen, vaak succesvolle, onlineafdeling opgezet. ja, elders gaat het nog stukken sneller, maar al bij al zijn we in belgië redelijk goed mee. zeker als je de situatie hier vergelijkt met die in spanje. de doe-het-zelfmarkt is er erg gefragmenteerd, met zo'n 7.500 'ferreterías' op de hoeken van de straten. een store tour door barcelona leerde dat het er allemaal veel trager gaat. en toch …

Greenpan viert 10e verjaardag met eigen distributie

Greenpan, de pionier in gezonde keramische antikleefpotten en -pannen, staat intussen 10 jaar garant voor innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. lees mee hoe de 'original' zijn naam blijft waarmaken, van de collecties en de technologie tot en met de distributie.

Robotmaaier verovert de grote en middelgrote tuin

Wie een middelgrote tot grote tuin heeft, zal sneller overgaan tot de aankoop van een robotmaaier, kleinere tuinen zijn meer bier voor elektrische grasmaaiers of toestellen op batterij. dat blijkt uit een bevraging van dobbit bij belgen met een tuin.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine