NA BARCELONA VEROVERT VERMOUT NU OOK BELGIE
Klassieke aperitieven behouden 40% marktaandeel
Aperitieven blijven een zeer belangrijke pijler onder de sterke dranken, en ondanks de accijnsverhoging die de regering in november invoerde, blijven ze fors overeind. Let wel, een aperitief is niet zomaar een drankje. Denk maar aan het hippe imago dat de trend van gin&tonic met zich meebracht. Die is nog lang niet voorbij, maar er is een nieuwe ster onder de aperitieven: vermout.
GIN&TONIC EN VERMOUT
In Barcelona is het voor de hype rond gin&tonic allemaal begonnen, maar daar nippen ze tegenwoordig volop aan de vermout. Deze wordt daar al geserveerd in tal van trendy bars, en de trend waait over naar ons. Vermout heeft dan ook enkele voordelen ten opzichte van gin&tonic: je hebt namelijk meer mogelijkheden om ermee te mixen, en het is iets goedkoper.
Wat is vermout?
Vermout bestaat al sinds de 18e eeuw. Het is een versterkte wijn die op smaak wordt gebracht door aroma's en kruiden. Doorheen de 19e eeuw was het een heel populair drankje, maar deze populariteit is gaandeweg afgenomen. Toch bleef vermout door de jaren heen zijn mannetje staan als aperitief. Nu het opnieuw een trend wordt, zetten bepaalde merken er erg op in. Een klassieker van vermout is Martini 'on the rocks'. Vermout zal in de toekomst opnieuw meer op de voorgrond komen, want als we kijken naar Barcelona
waar ook de trend van gin&tonic vandaan kwam
zien we dat er opnieuw volop vermout gedronken wordt.
Ideaal aperitief
Een ideaal aperitief is een eenvoudige mix van vermout en tonic, omdat dit zeer toegankelijk en lekker verfrissend is. Maar de gin&tonic-trend is nog lang niet voorbij. De meeste consumenten die de klassieke Bombay Sapphire en tonic kennen zullen ook andere combinaties uitproberen en consumeren, zoals deze met vlierbloesemlikeur.
ANDERE TOPPERS
Whisky is niet langer alleen een digestief. In combinatie met ginger ale wordt het een heerlijke mixdrink die ook zal scoren. Sowieso blijven de aperitiefmogelijkheden zeer divers. Cocktails zoals Cuba Libre of mojito zijn nog steeds populair. Ook een Eristoff met cola blijft een geliefd mixdrankje.
De groepering aperitieven is vager en vager aan het worden. Het zijn niet meer enkel de klassiekers zoals vermout of anijs die als aperitief beschouwd kunnen worden. De klassieke aperitiefsegmenten samen (vermout, porto, sherry, bitter en anijs) vertegenwoordigen 40% in volume en 25% in waarde binnen de totale categorie aperitieven en sterke dranken.
BELANGRIJKE STIMULI
Impactvolle campagnes
Voor de verschillende aperitieven wordt campagne gevoerd op onder andere de festivals, de winkelvloer, via sociale media, via tv, noem maar op. Om de drankjes te promoten, wordt vaak ook een speciale deal ontwikkeld. Bijvoorbeeld: bij aankoop van een fles gin krijg je er een fles tonic gratis bij. Een ideale promotie om de consument het drankje van deze zomer te laten ontdekken. Een andere reclamestunt is packs maken met de fles drank en de hippe glazen die erbij horen, de klant krijgt er dan bijvoorbeeld de glazen gratis bij. Tijdens de twee cruciale periodes voor aperitieven namelijk de zomer en eindejaar, worden voor de categorie van sterke dranken en aperitieven dan ook allerhande win- en kortingsacties gelanceerd.
Crossselling
Sommige fabrikanten maken een speciaal display waarop verschillende soorten aperomogelijkheden staan. Om bij het voorbeeld van gin&tonic te blijven, staan de merken van gin en de merken van tonic bij elkaar op het display. Dit is natuurlijk ideaal wat crossselling betreft. Idealiter is de informatie via een filmpje of een foldertje beschikbaar te stellen over hoe de klant aan de slag kan om zijn favoriete drankje optimaal te mixen. Op deze manier worden alle elementen voor het bereiden van het ideale aperitiefdrankje op één plaats aangeboden.
Navigatie
Het aanbieden van alle ingrediënten en tools op eenzelfde plaats is een goede manier om impuls bij de klant te stimuleren.Je kunt bijvoorbeeld een totaaloplossing voor een mojito aanbieden waarbij niet enkel de rum en het spuitwater bij elkaar staan, maar ook de munt, de limoenen en de ijsblokjesvormen. Zo moet de klant niet zoeken en zal hij geneigd zijn alles meteen mee te nemen.
Visibiliteit is key
Sterke dranken en aperitieven behoren niet tot het lijstje van dagdagelijkse producten zoals groenten, vlees, brood en dergelijke, dus is visibiliteit heel belangrijk. Een gondelhoofd als second placement in key periods zoals de zomer en eindejaar is dan ook een must.
Laat de klant inspiratie opdoen
Recepten zijn de ideale manier om de consument te inspireren om zijn drankgelegenheden tot een hoger niveau te tillen. Daarbovenop kan de klant het recept als boodschappenlijstje gebruiken om de andere ingrediënten te verzamelen.
Bekijk ook:
Invloed van accijnsverhoging