MarktcijfersPremium

WHITE GOODS MARKET TURNS BEARISH

GfK
Karel Tyberghein, Consultant MDA

A modest uptick of the market was recorded for the first quarter of the year, but in quarter two, both volume and value are down. The combined result of the first 2 quarters is a status quo in terms of growth versus the first half year of 2017. Some surprising conclusions were noted.

The washing family was in a remarkably positive shape over the last few months, with June being a strong outlier. Innovations in washing machines are breaking out and niche products are becoming mainstream. The growth of tumble dryers is still solely energy efficiency-driven. Built-in is pushing up volumes sold in the product group of dishwashers.

The popularity of cooling appliances fell sharply. This is against all odds, considering May and especially June were hot months, which should have spurred sales. Losses were seen in all segments, with even the popular American fridges suffering. The freezer market was also in a sea of red over the last 5 months.

Due to plunging average prices, cooking product groups have been dropping for a while now. The once highly in-demand range cookers are in decline, and induction
hobs are, strangely enough, losing ground to vitroceramic, while growth in hobs with
integrated hood has been parabolic. This inter-product group cannibalisation has also
had a negative effect on the hoods market.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Carrefour market waasmunster scoort met klantvriendelijkheid

Maxim van hulle (26), zelfstandige uitbater van een carrefour market in waasmunster, mag zich gedurende één jaar 'retail ambassadeur' en 'beste retail manager' noemen. tijdens de gala-avond op 27 november in san marco village (schelle) bleek dat hij met zijn carrefour market de hoogste score had behaald op het vlak van klantvriendelijkheid. hij sleepte zo de hospitality award in de categorie retail in de wacht. het resultaat van doorgedreven inspanningen om klanten te werven en te houden, en dit in moeilijke omstandigheden, namelijk aanslepende wegenwerken.

Carrefour scheldewindeke groentevakman 2022

Carrefour market scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'groentevakman' weg. de buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.

Grote permacultuurtuin bij la mazerine

Thibaut vankeerbergen trad midden 2020 aan als manager bij carrefour market ‘la mazerine’ in genval onder de voorwaarde dat hij een beleid mocht uitstippelen dat de mens centraal zou stellen. en dat doet hij op alle vlakken. getuige zijn project ‘care for’: een permacultuurtuin aan de winkel.

Innovatie troef bij oral care

Oral care vormt een belangrijk onderdeel van het totale aanbod van lichaams-verzorgingsproducten in de supermarkt. zo staat tandpasta in de top van meest gekochte producten op een derde plaats, na shampoos en douchegels. opvallend is dat vooral de meer medische tandpasta's vlotjes over de toonbank gaan. kijken we naar de verschillende segmenten, dan overtuigen vooral het basis-, sensitive- en whiteningsegment. bij de tandenborstels zien we dan weer dat meer en meer consumenten opteren voor elektrische apparaten, al houden ook de manuele varianten stand. en wat het mondwater betreft, zien we vooral een stijging in waarde.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine