KassasystemenPremium

UW KLANTEN VERLANGEN BREDE WAAIER AAN BETAALOPTIES

Record elektronische betalingen sneuvelt jaar na jaar

Jaar na jaar sneuvelt het recordaantal elektronische betalingen in ons land. Ook kleine bedragen betalen we meer en meer zonder cash. Voor u als retailer is het dus belangrijk om vele verschillende betaalopties aan te bieden. Zoals uiteraard de betaalterminal, het best een toonbankmodel. Via nagenoeg alle nieuwe terminals betalen uw klanten ook contactloos, met de bankkaart of smartphone. Met die laatste vallen ook rekeningen te vereffenen door een QR-code te scannen. En voor uw klanten die nog liever contant betalen, is een cashteruggavesysteem interessant.

De terminal VALINA van Worldline aanvaardt alle elektronische betaalmiddelen met en zonder pincode. Een greep uit de mogelijkheden: gebruik van getrouwheidskaarten, weergave van promo’s en uitbreiding met betaalapps, dankzij het Android besturingssysteem en de krachtige processor
Een greep uit de mogelijkheden van dergelijke terminals: gebruik van getrouwheidskaarten, weergave van promo’s en uitbreiding met betaalapps, dankzij de krachtige processor

LESS CASH OF CASHLESS?

In 2017 behandelde Worldline, Europese leider op het vlak van betaal- en transactiediensten, meer dan 2 miljard transacties, 10% meer dan in 2016. 85% daarvan verliep via Bancontact. Het aandeel van kleine bedragen blijft daarin groeien. De Belgen betaalden nooit eerder zo vaak met hun bankkaart voor beperkte sommen als in 2017. Betalingen onder de 10 euro maken ondertussen 25% uit van alle elektronische betalingen.

De groei van het aantal niet-contante betalingen stabiliseert wel in de retail, aldus een fabrikant van kassa's. Vandaar dat we volgens hem eerder evolueren naar less cash. Of wordt het toch een cashloze maatschappij, zoals een andere speler vermoedt?

Hoe het ook zij, dergelijke cijfers maken nogmaals duidelijk: als retailer biedt u het best een brede waaier aan elektronische betaalopties aan. Welke zijn voor u als supermarkt relevant, met welke nieuwigheden?

BETAALTERMINALS

Vele handelaren gebruiken nog een oude betaalterminal, die eind 2018 niet meer voldoet aan de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS). Deze norm stelt een reeks veiligheidsvereisten, die misbruiken met kredietkaartgegevens moeten voorkomen. U staat dus mogelijk voor de aankoop of huur van een nieuw toestel.

Alle betaalterminals op de markt zijn daarbij voor u relevant. Ze aanvaarden alle Belgische en internationale betaal- en kredietkaarten, net als mogelijk maaltijdcheques, ecocheques en cadeaukaarten. Eventueel kunnen ze ook getrouwheidskaarten aan, en kunnen ze promoacties bekendmaken op een kleurenscherm.

Elektronische betalingen: onderverdeling bedragen

Meest aangewezen: toonbankmodel

Deze betaalterminals staan vaak op een draaibare voet, zo kunt u als handelaar makkelijk het bedrag intoetsen en de terminal vervolgens naar uw klant draaien. Het toestel bevat ook een printer.

Uitgebreidere modellen bieden apart een handelaarsmodule met een printer en daarnaast een kaartlezer met pinpad voor de klant. Mogelijk is de installatie aan te sluiten op de kassa, wat interessant is voor wie veel betalingen verwerkt. De connectie met de kassa kan ook gemaakt worden via een aparte pinpad.

Betaalwijze on the spot kiezen

Een belangrijke evolutie in de betaalterminals is volgens een fabrikant van kassa's dat consumenten steeds meer ter plaatse willen beslissen hoe ze betalen. Hij en een conculega bieden hiervoor geïntegreerde systemen die alle betaalopties vervatten.

CONTACTLOOS BETALENEvoluties elektronische betalingen Worldline

Contactloos betalen is zeer eenvoudig. Uw klant houdt een geschikte bankkaart of Android smartphone dicht bij de betaalterminal. Deze maakt een verbinding met het magnetische veld rond het toestel, waarna er gegevens uitgewisseld worden en de betaling plaatsvindt. Zodra die geregistreerd is, weerklinkt een geluidstoon die de betaling bevestigt.

Kleine bedragen betaalt uw klant zonder pincode. Voor sommen groter dan 25 euro (de norm, kan afwijken) moet hij wel de geheime code of een wachtwoord ingeven. Indien hij met zijn smartphone betaalt, geeft hij zijn pincode op dat toestel in en niet langer op de terminal.

Wat nodig om contactloos te betalen?

Bijna alle nieuwe betaalterminals bevatten hiervoor de nodige NFC-technologie. Contactloos betalen kan via vele nieuwe bankkaarten of Android smartphones met NFC, waarop de Bancontact app, de Belfius app of Android Pay geïnstalleerd zijn.

Wat met de beveiliging?

Soms leeft nog de perceptie dat contactloos betalen niet veilig is, zeker wanneer de geheime code niet vereist is. Maar onder de motorkap werken meerdere mechanismen, die contactloos betalen even veilig maken als een 'klassieke betaling' met de kaart. Zo zijn de uitgewisselde data versleuteld met een unieke code.

Hoe evolueert de markt?

In Nederland wordt er al in meer dan de helft van de kaartbetalingen contactloos betaald, in Frankrijk vindt meer dan 20% van de betalingen onder 20 euro zo plaats. België hinkt nog wat achterop, maar haalt zijn achterstand snel in. De betaaloptie is alleszins veelvuldig aanwezig, bij meer dan 80% van de Belgische handelaars en bijna alle supermarkten die met Worldline en CCV werken. Tegelijk is het potentieel groot: in een op de twee gevallen wordt er in België minder dan 25 euro betaald, iets waarvoor contactloos vereffenen de meest gebruiksvriendelijke optie is.

In oktober 2017 bracht Bancontact het contactloos betalen met de smartphone tot bij het grote publiek, door deze optie toe te voegen aan zijn app. Zo werd contactloos betalen mogelijk voor bijna alle Belgische Bancontact kaarthouders, ongeacht de bank waarbij ze klant zijn
Contactloos betalen met de smartphone krijgt steeds meer voet aan wal bij het grote publiek.

MOBIEL BETALEN

Daarjuist hadden we het al over contactloos betalen via de smartphone. Daarnaast kan uw klant ook mobiel betalen door met een app de QR-code te scannen die op een betaalterminal of in een webshop verschijnt. Interessant is dat dit een zeer toegankelijke betaalwijze is: ze is mogelijk op elke smartphone, Android én iOS.

Groeiend succes

Meerdere spelers hebben hiervoor dan ook een app op de markt gebracht, zoals Payconiq en Bancontact. Heel wat banken integreren de applicatie van Bancontact ook in hun eigen bankapp.

Hoewel ook mobiel betalen in ons land nog in de kinderschoenen staat, groeit het aantal transacties. Bancontact registreerde er 13,5 miljoen in 2017, een verviervoudiging ten opzichte van het jaar ervoor.

Vele retailers verkopen vandaag zowel online als in de fysieke winkel. Antenor ontwikkelde betaaltoestellen waarbij de consument via het internet een product aan­schaft en het daarna ter plaatse afhaalt en betaalt. Nog nieuwer: een kiosk waarmee klanten zelf ter plaatse een bestelling plaatsen bij pakweg uw slagerij of in uw fysieke winkel online kunnen kopen, met een eventuele latere thuislevering
Er zijn ook betaaltoestellen waarbij de consument via het internet een product aan­schaft en het daarna afhaalt en betaalt. Nog nieuwer: een kiosk waarmee klanten zelf ter plaatse een bestelling plaatsen bij pakweg uw slagerij of in uw fysieke winkel online kunnen kopen, met een eventuele latere thuislevering

CASHTERUGGAVESYSTEMEN

Heel veel klanten betalen nog liever met cash. Dan kan een cashteruggavesysteem interessant zijn. Daarin steekt een klant zelf zijn contant geld. Mogelijke opties zijn onder meer: snel en accuraat wisselgeld geven, het activeren van nieuwe bankbiljetten en het afronden op vijf eurocent.

Een belangrijke troef is uiteraard tijdwinst: uw medewerkers hoeven geen cashbetalingen meer te regelen en kunnen zich dus meer over de klant zelf ontfermen. Noch moet uw personeel de kassa tellen. De inhoud daarvan klopt altijd.

Op maat uitgevoerd

Een fabrikant maakt cashteruggavesystemen mogelijk op maat, waarbij een klant, indien gewenst, ook met een bankkaart, de smartphone enzovoort kan betalen.

Een geïntegreerde systeem dus, waarvan eerder sprake. De behuizing is daarbij afgestemd op uw wensen als retailer. Ofwel wordt het toestel ingebouwd in het afrekenmeubel, ofwel staat het los.

Compacte uitvoering

Dit type toestel is ontwikkeld voor omgevingen waarbij er per kassa ongeveer 150 cashbetalingen per dag plaatsvinden.

Het neemt weinig plaats in en valt dus makkelijk te gebruiken in een afrekenmeubel, terwijl het toch nagenoeg alle functies van de andere, grotere uitvoeringen biedt.

Kassafabrikant Summit Retail, sinds kort deel van het Nederlandse Centric Holding, biedt onder meer de Omnichannel Retail Suite aan. Dit is één softwareplatform voor het beheer van al uw online- en offlinetouchpoints. Met realtimedata over voorraad, promo’s, klantenvoorkeuren enz.
Fabrikanten zien toe op streamlining: één softwareplatform voor het beheer van al uw online- en offlinetouchpoints

Uitgebreidere versie

Hierbij gaat om een modulair systeem, dat dus in heel wat omgevingen in te zetten valt. Volgens de fabrikant is het klaar voor veelvuldig gebruik, dankzij de ergonomie en de technische stabiliteit.Ook interessant: het toestel kan alle voorradige biljetten teruggeven, zonder beperking in grootte of bedrag.

Als standalonebetaalpunt

Wilt u ergens een cashteruggavetoestel inzetten in uw afwezigheid? Dan vindt u ook een heavydutymodel.

U bevestigt er eventueel een 'rugzakje' aan, dat bij intensief gebruik het peil van de biljetten in de recyclagecassettes controleert en optimaliseert.

Backofficemachines

Deze gebruikt u in combinatie met een frontendmachine. Dankzij de bijbehorende beheerapplicatie en een cashcollector (bv. een geldtransporteur) kunt u zo de hele geldstroom, van de klant tot de bankrekening, controleren, optimaliseren en sluiten.

CCV gelooft sterk in mobiel betalen. Het bedrijf zit dan ook  volop in een testfase om vanaf deze zomer mobiele betalingen mogelijk  te maken met zijn terminals. Dat in samenwerking met de verschillende  mobiele betaalschema’s

Opkomst van autonome betaalterminals

Autonome betaalterminals zitten volgens alvast één speler in de lift. Hij heeft het dan over modellen waarbij er vereffend wordt met de bankkaart. Indien het juist ingezet wordt, vermindert u ermee de wachtrijen in uw winkel tijdens piekmomenten.

Uw klanten kunnen bv. online bestellen, hun producten bij u afhalen en aan de automaat betalen.

Dat is uiteraard een interessante optie, nu retailers ook stevig inzetten op hun webshop. Alvast één kassafabrikant verwacht daar een grote groei, onder meer bij foodretailers.

België heeft dan ook een grote inhaalbeweging te maken op het vlak van e-commerce. Ongetwijfeld de voorbode van nog veel meer elektronische betalingen?

GROTER FISCAAL VOORDEEL INDIEN U KIEST VOOR EEN NIEUWE BETAALTERMINAL

Eenmanszaken en (kleine) vennootschappen genieten voortaan een groter fiscaal voordeel indien ze investeren in een nieuwe betaalterminal. De federale regering wil zo het elektronisch betalen verder aanmoedigen. Bancontact publiceerde hierover een brochure, samen met minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon.
Download ze gratis via www.bancontact.com/nl/fiscale-stimulans.

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Selfcheck-out vermindert kassafiles en loonkosten

Vele belgische foodretailers zetten selfcheck-out- en selfscansystemen in om de files aan hun kassa's te verminderen en de loonkost te drukken. zelfscannen is interessant voor middelgrote aankopen, selfcheck-out voor kleine. als retailer moet u dus een mix aanbieden, die aansluit bij de wensen van uw klanten, op basis van een grondige analyse. die keuze garandeert echter nog geen succes. daarvoor moet immers alles juist zitten: de implementatie, zowel technisch als qua signage en locatie in de winkel; de integratie met bestaande kassasystemen, de beveiliging, de intuïtieve interface … aarzel dus niet om uw leverancier in te schakelen.

Van den broeck – prolians lanceert scanapp

Meerwaarde creëren, dat is dé doelstelling voor van den broeck - prolians. het bedrijf bood al een grote waaier aan diensten aan en voegt daar nu een bestelapp aan toe. “sinds de overname door descours & cabaud in 2011 ligt de focus radicaal op de klant. de drijfveer is eenvoudig: een klant moet kunnen vertrouwen op zijn partner. onze slogan is dan ook niet voor niets 'bouwen op vertrouwen'. we zetten de klant centraal en zoeken naar wat hij/zij nodig heeft om te groeien. klanten vragen naar een excellente service, maar hebben ook veel efficiëntievraagstukken. hiervoor hebben we een hele resem oplossingen."

Bijna 2500 jongeren en 23 bedrijven op eerste techfair

Op donderdag 7 en vrijdag 8 november organiseerde technopolis voor het eerst de techfair, een gloednieuwe beurs voor scholen. op de affiche: een brede waaier van straffe technologieën.

Welke zaagmachine gebruik je wanneer?

Ervaren houtbewerkers zweren zo veel mogelijk bij de handzaag, maar het valt niet te ontkennen dat om allerlei praktische redenen een elektrische zaagmachine te prefereren valt. binnen dit segment is er een hele waaier aan toestellen, van de decoupee

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine