VAN DEN BROECK - PROLIANS LANCEERT SCANAPP
SPECIALIST IN TOELEVERING BOUWSECTOR DOET KLANTEN TIJD EN GELD BESPAREN
Meerwaarde creëren, dat is dé doelstelling voor Van den Broeck - Prolians. Het bedrijf bood al een grote waaier aan diensten aan en voegt daar nu een bestelapp aan toe. “Sinds de overname door Descours & Cabaud in 2011 ligt de focus radicaal op de klant. De drijfveer is eenvoudig: een klant moet kunnen vertrouwen op zijn partner. Onze slogan is dan ook niet voor niets 'bouwen op vertrouwen'. We zetten de klant centraal en zoeken naar wat hij/zij nodig heeft om te groeien. Klanten vragen naar een excellente service, maar hebben ook veel efficiëntievraagstukken. Hiervoor hebben we een hele resem oplossingen."
SCHAALVOORDELEN
Van den Broeck - Prolians bestaat al 239 jaar en werd in 2011 overgekocht door de Franse groep Descours & Cabaud. De groep is actief in 13 landen met drie takken: Dexis, voor de industrie; Prolians, voor de bouw en Hydralians, voor de water- en infrastructuursector (zie kader). Van den Broeck - Prolians richt zich op de bouwprofessional, met A-merken in bouwbeslag en interieur, gereedschappen en bevestigingen, veiligheid en milieu en technische producten. Momenteel heeft Van den Broeck - Prolians twee vestigingen, in Malle en Herenthout. Vroeger had Van den Broeck ook een belangrijke staalpijler, maar die activiteit is afgebouwd. Met Imes - Dexis heeft Van den Broeck - Prolians een zusterbedrijf voor de industrie; verder is de groep in België actief met Klium, een webshop voor gereedschap en materialen voor de semiprof, en Eltec System, dat zich richt op het reviseren en verkopen van onder andere motoren. Dat alles biedt de groep een serieus schaalvoordeel, waardoor het een brede waaier aan diensten aan zijn klanten kan aanbieden. Er is daar zelfs een apart servicebedrijf voor: Prodex (samentrekking van Prolians en Dexis), dat in de Benelux zes hubs heeft en meer dan 1.000 leveringen per dag doet.
Van ijzerwarenhandel naar dienstenaanbieder
“Van den Broeck was ooit een ijzerwarenhandel", vertelt Tristan Schoofs, verantwoordelijke voor de buitendienst. “Van productverkoop zijn we systematisch meer en meer overgeschakeld naar het aanbieden van totaaloplossingen. Hierbij stellen we ons altijd de vraag: hoe kunnen wij onze klant laten groeien? We willen onze klanten vooral tijd en geld besparen. Dat doen we bijvoorbeeld door efficiëntieverbeteringen in hun supply chain aan te brengen: als we zien dat een klant elke dag een doos schroeven gebruikt, dan kunnen we ervoor zorgen dat die doosjes elke week keurig klaarliggen voor hem. We willen het proces zo efficiënt mogelijk laten verlopen. We kijken naar de voorraad en de flow om alles zo te optimaliseren. Op die manier krijgt de klant een overzicht en dus ook meer controle. Hiertoe hebben we een hele keten opgesteld."
Webbestelapplicatie op maat van de klant
“We spreken bewust niet van een webshop, ondanks het feit dat vdb-prolians.be er zo uitziet. Achterliggend zit een hele resem van mogelijkheden die je niet in een traditionele webshop vindt. Van den Broeck - Prolians onderzoekt wat de klant precies wil, en vertaalt dat naar een toepassing op maat. Elke webbestelapplicatie is dus anders voor elke klant. Zo kunnen er bevoegdheden en rollen toegekend worden voor specifieke gebruikers. Er kan bv. worden ingesteld dat een veiligheidscoördinator enkel PBM's te zien krijgt. Dit alles kan worden aangevuld met budgetten en limieten, zodat bepaalde medewerkers, indien gewenst, slechts tot bijvoorbeeld 1.000 euro per keer kunnen bestellen. Alles daarboven heeft dan een akkoord van het hoofdkantoor nodig. Doordat een koppeling met PO-nummers, werven en kostencenters standaard mogelijk is, wordt het ook nog eens voor de boekhouding overzichtelijker, waardoor de administratieve kost duidelijk naar beneden gaat. Wie dacht dat enkel levering in het magazijn mogelijk is, zit verkeerd. Van den Broeck - Prolians biedt de mogelijkheid om rechtstreeks op de werf te leveren."
Voorraadbeheer en vending
Verder biedt Van den Broeck - Prolians een waaier aan diensten aan rond voorraadbeheer en vending.
- DistriSCAN: “Wij kunnen grijpvoorraad voorzien bij bedrijven, in hun magazijn. Ofwel kunnen ze zelf scannen en bijbestellen, ofwel zorgt een van onze chauffeurs ervoor dat de grijpvoorraad automatisch wordt bijbesteld."
- DistriVEND: “Dat zijn automaten waar wij verbruiksmaterialen of PBM's beschikbaar stellen. Het personeel krijgt een chip waarmee ze hun producten eruit kunnen halen. Vroeger ging een werknemer een doos handschoenen vragen bij de magazijnier, waarvan hij er zes paar voor zichzelf hield en zes paar op de werf gebruikte. Nu scant hij zijn chip en neemt hij zijn product. Daardoor gaat men ook veel meer nadenken; alles wordt gecontroleerd. Dat levert voor de klant een besparing van gemiddeld 30% op."
- DistriRENT: “Dat zijn automaten voor machines. Werknemers boeken machines voor een uur, een dag, een week, en zo kunnen ze besparen. Er is immers een veel beter overzicht van wat waar gebruikt wordt, en daardoor heb je minder machines nodig. Ze kunnen er ook reservetoestellen of toestellen die hersteld moeten worden, in kwijt, dan neemt onze chauffeur die weer mee naar huis."
- DistriKEY: een sleutelbeheerkastje.
- DistriFIT: “Dat zijn twee mobilhomes die op locatie gaan bij onze klanten om de PBM's van de medewerkers op te meten. De kost in veiligheid is zeer belangrijk voor bedrijven: als een van hun technische mensen een werkongeval krijgt en zes maanden out is, dan is dat een zware kost die vermeden had kunnen worden."
- DistriWASH: een wasservice voor kledij, inclusief reparaties van gescheurde broeken of jassen.
- DistriSTORE: “Hier brengen we het hele magazijn van onze klanten in kaart en bekijken we hoe dat efficiënter kan worden. We hebben een team van vijf personen die zich daar dagelijks mee bezighouden."
- DistriPOINT: “Dit zijn intelligente containers die op werven kunnen worden geplaatst. Dat is vooral voor grote werven van verschillende jaren. Wij plaatsen de container en zorgen voor de bevoorrading. Daardoor moeten mensen niet meer naar winkels rijden om een tube silicone te gaan halen. Op die manier hebben ze een 'eigen winkeltje' op de werf." Deze containers kunnen ook worden uitgerust met de oplossingen van hierboven.
- DistriSPOT: “In Herenthout en in Oostmalle hebben we intelligente lockers waar klanten 24/24 en 7 op 7 hun bestellingen kunnen afhalen. Ze krijgen een sms en e-mail over wanneer hun bestelling klaarligt en de locker waarin deze zich bevindt. We onderzoeken op dit ogenblik of we dit innovatieve concept ook kunnen doortrekken naar werven en drukke kruispunten."
Logistiek op maat van de klant
Verder biedt Van den Broeck - Prolians ook een logistieke meerwaarde aan. “Wil de klant een kruiwagen met een sticker of logo op, dan voorzien wij dat. Wil hij een paar schoenen met een extra set veters, dan doen we dat. Als ze hun eigen metalen bestelboxen hebben, dan zorgen wij ervoor dat die bij ons in het magazijn zijn, dat alles mooi verpakt wordt per werf en dat dat snel bij de klant geleverd wordt. 'Integrated logistics' vormt hierin onze meest uitgebreide pijler. We zorgen voor een single point of supply. Stel: een klant heeft 200 leveranciers waarmee hij dagelijks moet telefoneren, om op te volgen waar alles blijft. Wij gaan in gesprek met zijn leveranciers, wij zorgen dat wij die goederen in ons magazijn in België hebben, wij zorgen voor een minimum-maximumstock en wij leveren die uit. Er is dus maar één contactpunt meer en dat zijn wij. Zendingen die te laat komen, backorders of zendingen die niet door dedicated chauffeurs gebeuren, sluiten we zo uit. Wij regelen alles met onze eigen mensen. Dat kan zelfs uitgebreid worden met technische ondersteuning: dan gaat iemand van hier een halve dag, een dag, een week naar de klant om volledig door het bedrijf heen te gaan, samen met de veiligheidsadviseur en de aankoper. Hij onderzoekt wat er beter kan, en probeert alle problemen op te lossen, te zoeken naar betere of nieuwere producten, en brengt alles in kaart om het bedrijf zo efficiënt mogelijk te laten werken."
DE VDB SCANAPP
“We hadden dus al veel diensten, alleen kon het bestelproces nog makkelijker", vertelt e-commercespecialist Martijn Vandersteen. “We zijn gestart met een heel uitgebreide webbestelapplicatie die we op maat kunnen maken van onze klant. Op vraag van die klanten is de VdB SCANAPP er nu bij gekomen. Daarmee maken we het bestelproces stukken eenvoudiger en sneller. Waarom hebben we de app ontwikkeld? De klanten gaven aan dat ze te weinig tijd hebben voor hun administratie. Ze zijn veel op locatie en hebben nadien geen tijd meer om zaken te gaan bijbestellen, of ze hebben geen tijd om naar ons te komen. Met de app winnen de klanten opnieuw tijd en daardoor ook efficiëntie. Ze moeten hun werf niet verlaten; ze kunnen ter plaatse de app gebruiken en de producten meteen bestellen. Indien in voorraad, leveren wij die de volgende werkdag."
Eenvoudig bestellen
De VdB SCANAPP omvat 245.000 artikelen 'in de broekzak van de klant'. Die klant heeft tegenwoordig zijn smartphone altijd bij zich en kan makkelijk bijbestellen met de app. “De verplaatsing richting de pc of laptop hoeft dus niet meer. En om het écht makkelijk te maken, hoeft de klant enkel de beschikbare barcodes te scannen of de EAN-code in te geven. Heeft Van den Broeck - Prolians het product in zijn assortiment, dan kan het meteen besteld worden. Ook hier geldt de wet van de snelste. Voor 16 uur besteld, volgende werkdag geleverd - indien voorradig. Komt de klant het liever ophalen, dan kan dit natuurlijk ook in een van de winkels. Naast op locatie kan de app ook in de winkels van Van den Broeck - Prolians gebruikt worden. Zo kent de klant altijd de juiste prijs. Inloggen doen de klanten met dezelfde account als voor hun webbestelapplicatie. Hierdoor maken we het mogelijk om de klant dezelfde condities te geven over alle kanalen heen.“
Voorthelpen via WhatsApp
“Als we een artikel niet ter beschikking hebben in de app, dan helpen we die klant voort via WhatsApp. We gebruiken WhatsApp meer en meer in de communicatie met klanten, zeker met behulp van foto's. We nemen hierbij alle barrières weg."
Met dank aan de ambassadeurs
“Een aantal van onze klanten was supergemotiveerd om ons te helpen met dit project. We hebben hen gebruik laten maken van de app en geluisterd naar hun feedback. Hierdoor hebben we de nodige aanpassingen kunnen doen." De app omvat verder een verlanglijstje en een bestelhistoriek. “Natuurlijk is dit geen eindstation. We blijven met de feedback van onze klanten aan de slag gaan."
INZETTEN OP EEN EXCELLENTE SERVICE
Het verhaal van Van den Broeck - Prolians bewijst dat profileren op service loont. Toch? Kost service geen handenvol geld? “Zo moet je het niet zien. Klanten verwachten meerwaarde en service. Van den Broeck - Prolians kiest er bewust voor om meer te zijn dan een reguliere 'dozenschuiver'. Hierdoor zijn we niet de goedkoopste, dat weten we. Maar een klant kan altijd op ons rekenen, daar gaan we voor."