Inspectie met drones in besloten ruimte of van buitenaf
Het is veiliger en goedkoper om de visuele inspectie of wanddiktemeting aan een drone over te laten in plaats van een mens. Wat zijn de huidige mogelijkheden en uitdagingen?
WANDDIKTEMETING MET EEN DRONE IN EEN BESLOTEN RUIMTE
"Inspecties van industriële tanks om de mate van corrosie na te gaan, gebeuren nu door een mens naar binnen te sturen. Helaas gebeuren hierbij jaarlijks - ook dodelijke - ongelukken. Als we echter een drone kunnen inzetten voor de visuele inspectie én wanddiktemeting, terwijl een operator die drone van buitenaf bedient, lopen we dit risico niet meer", schetste Eduard IJsselmuiden van Delft Dynamics BV het achterliggende idee van de no-man entry, zoals die binnenkort verplicht wordt. "Probleem is echter dat die tanks een kooi van Faraday zijn. We kunnen daar dus geen gps-signalen en magneten gebruiken voor de positionering en sturing, zoals dat met drones buiten wel kan", pikte Marien van den Hoek van Terra Inspectioneering in.

In hun 'proof of concept' verliep de wanddiktemeting met een ultrasoonsensor en ook het indoor navigeren met de aansturing van buitenaf is gelukt, door gebruik te maken van roterende lasers. Een uitdaging is nog wel de draadloze communicatie van de meetgegevens, wat nu nog via een haspel gebeurde. "Volgende stappen zijn het compacter en robuuster krijgen van de drone, zodat die daadwerkelijk kan worden ingezet in vaten, torens of ovens. Het zou ook handig zijn mochten we het af te leggen traject op voorhand kunnen programmeren, zodat de drone dan autonoom kan vliegen", klonk het bij de projectpartners.
VEILIG INSPECTEREN MET DRONES VAN BUITENAF
Natuurlijk kunnen drones ook in de open ruimte worden ingezet voor een inspectie op hoogte, om zo op voorhand na te gaan of er wel onderhoud nodig is. Dan vormen ze een veiliger en goedkoper alternatief voor de klassieke steigers die langs een installatie worden gebouwd en beklommen. "Die visuele inspecties moeten keer op keer op exact dezelfde locatie gebeuren, wat betekent dat we de industriële drone heel nauwkeurig moeten kunnen aansturen. Die moet bovendien tot dicht bij de installatie komen om inspectiebeelden te kunnen maken, maar mag hier natuurlijk niet tegenaan botsen. Manueel en op zicht vliegen is dus niet altijd mogelijk. De oplossing was autonoom vliegen, volgens een op voorhand vastgelegd 3D-pad", zei Joop aan den Toorn van Avular. Doordat de route is geprogrammeerd, kan de missie worden herhaald voor repeterende inspecties. Zo kan het tijdsverloop van de corrosie zichtbaar worden gemaakt en zijn er ook trendanalyses mogelijk, die kunnen worden ingezet om aan predictief onderhoud te doen.

Net zo belangrijk als het correct vliegen en fotograferen is dus het verzamelen en verwerken van de data, wat dan weer bestudeerd werd door Airobot. Zij ontwikkelden ook een gebruiksinterface voor de inspecteurs, zodat die makkelijk een inspectierapport kunnen maken met de verkregen inspectieresultaten. "Een volledig werkend prototype is er nog niet, maar aan het einde van het project was er wel accurate geo-referencing van beelden, automatische generatie van 3D pointclouds en data sharing", aldus Jan Leyssens van Airobot.