BinnenschrijnwerkPremium

Houtshop van der gucht blaast 90 kaarsjes uit

Familiebedrijf uit temse blijft investeren met het oog op de toekomst

Nicholas en Laetitia Van Der Gucht
De vierde generatie: Laetitia en Nicholas Van der Gucht

Temse zou Temse niet zijn zonder Houtshop Van der Gucht. De houthandel en doe-het-zelfzaak mag dit jaar immers 90 (!) kaarsjes uitblazen en is daarmee een gevestigde waarde in de streek. Aan het roer staan Nicholas en Laetitia Van der Gucht, die vorig jaar het familiebedrijf overnamen van hun ouders en daarmee het tijdperk inluidden van de vierde generatie. Met de nieuwe toonzaal, focus op externe & interne digitalisering en energiezuinige investeringen is het alvast duidelijk dat het duo niet van plan is om stil te blijven zitten.

van Mandenmakerij naar houthandel

Houtshop Van der Gucht begint eigenlijk als een bescheiden mandenmakerij onder de hoede van Prosper Van der Gucht, de overgrootvader van Nicholas en Laetitia. Al snel nadat de zaak het levenslicht ziet, wordt er besloten om de focus eveneens te leggen op de verkoop van hout. In de jaren 60 stopt de familie met de mandenmakerij om zich volledig toe te spitsen op de houthandel. Niet veel later wordt er een winkel geopend met doe-het-zelfmateriaal en een bijhorende toonzaal. Dankzij de nodige verhuizingen en uitbreidingen wordt de Houtshop doorheen de decennia een begrip in het Waasland en omstreken.

Vierde generatie

In 2014 komt Nicholas Van der Gucht in beeld: ondertussen de vierde generatie die de zaak mee helpt runnen. Zeven jaar later maakt ook zijn zus Laetitia deel uit van het team. Samen voeren ze tal van hervormingen door, waarmee Houtshop nog meer op de kaart komt te staan. "Het is nu aan ons om te bewijzen wat we in onze mars hebben", oppert Laetitia Van der Gucht.

Magazijn Houtshop VDG
De uitbreiding van het magazijn was onontbeerlijk voor de groei van Houtshop Van der Gucht

Onestopshop

Met hun hedendaags assortiment wil Houtshop Van der Gucht een onestopshop zijn voor de vakman en doe-het-zelver. "De grote focus is onze toonzaal. Die is opgedeeld in vier grote blokken: gevelbekleding, terras, binnendeuren met laminaat- en parketvloeren, en maatkasten. Aanvullend is er nog het basisassortiment aan ijzerwaren, bevestigingen, spotjes ... Het doe-het-zelfaanbod hebben we de afgelopen jaren een stukje teruggeschroefd. De zaken die we vroeger hadden, kan je standaard terugvinden in de Gamma, Brico of andere bekende ketens. Maar een vakman of goeie doe-het-zelver die zijn eigen terras wil leggen, kan hier uiteraard nog steeds van a tot z terecht om de juiste producten te vinden", aldus Nicholas.

"Iedereen kan een MDF-plaat verkopen, maar niet iedereen kan een MDF-plaat verzaagd verkopen"

maatwerk als kers op de taart

Naast een uitgebreid arsenaal aan producten onderscheidt Houtshop Van der Gucht zich door het aanbieden van kwalitatief maatwerk. "Iedereen kan een mdf-plaat verkopen, maar niet iedereen kan een mdf-plaat verzaagd verkopen. Dat is een toegevoegde waarde die wij kunnen aanbieden aan onze klanten. Bovendien vragen industriebedrijven vaak ook nichezaken: iets waar wij dus op kunnen inspelen dankzij ons omvangrijk machinepark en een tiental schrijnwerkers die ten dienste staan van Houtshop", beweert Nicholas.

Maatwerk Houtshop VDG
Met het machinepark en een team aan schrijnwerkers kan Houtshop ongeëvenaard maatwerk aan de man brengen

"Aan de hand van ons machinepark proberen wij ook de vakman een beetje te ondersteunen. Houtbewerkingsmachines en dergelijke nemen namelijk veel plaats in binnen een atelier, en zulke toestellen hebben vaak nog eens een hoog prijskaartje. Vakmannen hebben vaak niet de ruimte of het budget om die machines in huis te halen. Zodus hopen we dat die mensen naar ons komen voor al hun zaagwerk. Op die manier hoeft men die investering zelf niet meer te maken."

Forse investeringen

Nieuwe toonzaal

Een weloverwogen winkelpresentatie is en blijft een cruciale factor waar veel zaken zich in kunnen onderscheiden. Houtshop Van der Gucht heeft die boodschap klaar en duidelijk ontvangen, zo blijkt. "De grootste investering was de compleet vernieuwde toonzaal die sinds de herfstvakantie van 2022 in gebruik werd genomen. Zo hebben we onder meer fors geïnvesteerd in de displays voor terras en gevelbekleding. Ook lieten we vroeger de maatkasten niet zien, maar met de nieuwe toonzaal is dit wel allemaal perfect mogelijk. We merken nu al dat we daar meer vraag naar krijgen. Met de komende opendeurdagen zal onze kersverse toonzaal trouwens zeker nog van pas komen."

Update van het serverpark

Nicholas en Laetitia vonden – als jongere generatie zijnde – dat het online verhaal versterkt moest worden aan de hand van een nieuw serverpark. "Die update was eerst en vooral nodig voor de dagdagelijkse werking van de collega's. De computers zaten echt wel op het einde van hun leven. Ook niet onbelangrijk: de nieuwe server ondersteunt de werking van onze webshop. Dat is een aspect waar we sinds een aantal jaren meer en meer op proberen in te zetten. De toonzaal is dan weer eerder een investering voor het offline verhaal. Maar onze website blijft de ganse dag doorlopen, wat het uiteraard een zeer interessante piste maakt. Een groot deel van ons budget gaat aldus die kant uit. We merken effectief dat we heel wat meer verkopen dankzij de webshop en het online gegeven. Dit niet alleen in het Waasland, maar over gans Vlaanderen!"

Toonzaal houtshop vdg
Dankzij de vernieuwde toonzaal kan Houtshop voortaan eveneens maatkasten laten zien aan bezoekers
Nieuw serverpark VDG
Het nieuwe serverpark van Houtshop moet de dagdagelijkse werking van de werknemers bevorderen
2/2

Ecologische maatregelen

Als environment-minded zaak probeert Houtshop een steentje bij te dragen om de toestand van onze planeet te verbeteren. Om die reden werden er reeds een aantal energiezuinige beslissingen genomen. "De omschakeling in het wagenpark van fossiele brandstoffen naar elektrische opties was in dat opzicht erg belangrijk. Vorig jaar hebben we nog geïnvesteerd in laadpalen. Twee jaar geleden hebben we zonnepanelen geïnstalleerd. Dit zullen we nog uitbreiden in de komende jaren. Ook de verlichting wordt grondig herbekeken in de toekomst", vertelt Nicholas.

"Daarbovenop vinden we het als houthandel bijzonder belangrijk om een verantwoorde bosontginning te ondersteunen. Vandaar bestaat ons gamma bijna volledig uit producten met het PEFC™- of FSC®-label. Bij beide wordt het hout opgevolgd van kap in gecertifieerde bossen tot eindproduct. Producten van ons die dit label niet hebben, volgen trouwens nog steeds de EUTR-wetgeving aan de hand van een andere geldige certificering."

toekomst van de houtsector

Net dat ecologische aspect is volgens Nicholas en Laetitia een van de redenen om positief tegenover de toekomst van de sector te staan. "Hout als bouwmateriaal helpt namelijk de klimaatverandering te vertragen doordat het CO2 opslaat. In die zin is hout dus eigenlijk bijna onvermijdelijk. Onze klanten merken ook effectief meer vraag naar houtconstructies. Wijzelf geloven dan weer sterk in de opkomst van houtskeletten. Daarnaast vliegen de prijzen voor beton en cement de lucht in. Dit terwijl de houtprijzen vorig najaar gezakt zijn en nu stabiel blijven. Voor de portemonnee is het dus eveneens voordeliger om die kant uit te gaan. De Vlaming is echter traditioneel met een baksteen in de maag geboren, dus het zal nog even duren vooraleer die switch definitief gemaakt wordt. Maar niemand kan ontkennen dat hout veel perspectieven biedt met het oog op een betere toekomst."

Houtshop ecologie
"Ecologisch en financieel gezien is hout als bouwmateriaal een van de beste opties op de markt"
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Mauro D'Abbenigno
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine