Een blik op Eurobrico 2022
Afgelopen oktober vond in Valencia Eurobrico plaats. De beurs gedijde in een klimaat van positief gedraaide cijfers in Spanje wat betreft de detailhandel en industrie voor de sector DIY & Home Improvement. In het eerste kwartaal van 2022 steeg de omzet met maar liefst 8,6%. Benieuwd wat er op de beurs allemaal viel te ontdekken?
Mooie cijfers in Spaans DIY-land
+8,6% in eerste helft van 2022
Aecoc, de gerenommeerde vereniging voor detailhandel en industrie (Madrid), publiceerde de resultaten voor de sector DIY & Home Improvement voor de periode van het eerste semester 2022. De sectorale barometer omvat de distributiemarkt die meer dan 1.200 winkels vertegenwoordigt. In de eerste helft van 2022 steeg de omzet met maar liefst 8,6% like-for-like. Nadere analyse via alle kanalen liet zien dat de top vier (Adeo, Bricor, Brico Depôt, Bauhaus) zelfs een groei van 9,4% aantikte, iets meer dan het dubbele van de cijfers voor de detailhandel (Spanje telt meer dan 10.000 kleine doe-het-zelfwinkels, in de volksmond Ferreterías genoemd), die ook een groei van 4,2% wisten te realiseren. Meer nog: vooral in het tweede kwartaal 2022 was er een bijzonder sterke prestatie bij de big four (10,8%) tegenover de detailhandel (5,9%).
Dankzij 3 belangrijke factoren
Dergelijke cijfers doen menigeen watertanden; ze nodigen echter uit tot een grondige analyse. Drie belangrijke factoren hebben de afgelopen zes maanden een beslissende impact gehad op de algemene marktcijfers in alle segmenten, waaronder DIY, Home Improvement; Bouw en Vakhandel; alle drie aangedreven door het steunbeleid waarover de nieuw aangestelde regering, o.l.v. premier Pedro Sánchez, heeft bijgedragen: de heropleving van de bouwsector, de heropleving van het tweede verblijf (vaak aan de kust) en het grootschalig herstelbeleid in het toerisme.
Eurobrico 2022
En precies in deze context vond, te Valencia, Eurobrico plaats, de nationale vakbeurs voor DIY. Beursorganisator en algemeen directeur, Alejandro Roda, stond voor meer dan een immense uitdaging, vier jaar na de vorige editie. In hoeverre kon zijn team surfen op de positieve marktcijfers en deze vertalen in een inspirerende dynamiek op de beursvloer? "Wekenlang hebben we gepraat met alle belanghebbenden over de huidige situatie en de toekomstperspectieven."
3 duidelijke accenten op de beurs
"Op basis van die oefeningen hebben we resoluut geopteerd om drie duidelijke accenten in het aanbod te poneren", verduidelijkt Alejandro Roda:
- de nationale vakbeurs positioneren als een educatieve kennis- en ontmoetingsplaats
- een visionaire bijdrage leveren over de rol van de sector in een groeimarkt met een steeds groter potentieel
- een sterk signaal afgeven om nog meer synergie in de handel te genereren, terwijl de nadruk wordt gelegd op het creëren van hernieuwde partnerships tussen fabrikanten, zelfstandigen, coöperatieven en inkoopverenigingen, waaronder HT Brico, Ferbric, BricoCentro, El Sabio, Coferdroza, Cofearte en Afeb.
200 exposanten
"Met die drie boodschappen in gedachten zijn we erin geslaagd zo'n tweehonderd exposanten te overtuigen; met een unieke symbiose van retailexposanten, coöperatieven, inkoopgroeperingen, e-commerceoperatoren, dienstverleners en merkenfabrikanten. Samengevat: Eurobrico is voortaan een overkoepelend universum voor iedereen die in de sector een rol van betekenis vervult", benadrukt Alejandro met enige trots.
Ferretería 4.0, de winkel van de toekomst
De uitdaging werd dus met succes aangegaan met een breed scala aan workshops voor zowel kinderen als beursbezoekers, alsook een indrukwekkend innovatieplatform. Centraal in het hoofdpaviljoen stond een 'Black Box' opgesteld met als grote blikvanger de live performance van de winkel van de toekomst. Onder de naam Ferretería 4.0 demonstreerde Antonio Valls, initiatiefnemer en algemeen directeur van System Shop, een spraakmakend totaalconcept (250 m2) met vijf essentiële pijlers: digitalisering, innovatie, omnichannel, technologie en duurzaamheid.
Mensen en leiderschap
Op het Eurobrico Forum, een ontmoetingsplaats waar vier lezingen op het programma stonden, vatten sprekers de genoemde dynamiek perfect samen. Antonio Hostalet ging voorop met een uitgebreide analyse van de sector door de eeuwen heen. Hij stal de show met spraakmakende beelden over de bouw van piramides tot de voorziening van robots op de werkvloer. De Spaanse expert kwam tot één heldere en rustgevende mooie conclusie: "De toekomst voor onze sector is nog steeds veelbelovend als we effectief blijven investeren in de middelen die ons ter beschikking staan. De sleutel tot dat blijvend succes is ongetwijfeld de klant. Daarom moeten we ons blijven richten op klantgerichtheid en service, werving en opleiding om het serviceniveau en de deskundigheid als onderscheidende factor te waarborgen en te verankeren. Net als twee eeuwen geleden hebben onze bouwmarkten van vandaag en morgen dringend behoefte aan voorbeeldig management. De betere leiders zijn inspirators die altijd op zoek zijn om hun DNA opnieuw heruit te vinden." Een waarheid die overal in Europa geldt, in Ferreterías, big boxes en buurtwinkels waar mensen nog dagelijks met plezier terugkomen voor advies, oplossingen en verrassingen.