Het nieuwe winkelconcept van Bricomarché
Een blik op de Franse innovatiedynamiek in DIY
In dit postcoronatijdperk demonstreert de Franse numéro 3 haar veerkracht door resoluut te investeren in een vernieuwd winkelconcept voor Bricomarché dat volledig inspeelt op ontdekking en inspiratie. De kersverse algemeen directeur ITM Equipement Maison, David Collas, laat meteen in zijn kaarten kijken.
Projectmatige indeling
Bricomarché (marktaandeel van 14% – totaalomzet van 3,4 miljard euro) opteerde voor Serres-Castet, een locatie aan de buitenrand van de stad Pau (vlakbij de luchthaven) om er een verrassend totaalconcept neer te poten dat zonder meer als toonaangevend model mag fungeren voor de GSB (Grande Surface de Bricolage) van de toekomst. Het echtpaar Aurore en Franck Primon straalt van trots bij de opening, eerder begin deze maand, van dit baanbrekend concept van ruim 3.800 m2 waarmee 'de Musketiers' menigeen hebben verrast.
Meteen valt de inkomhal op met haar bijzonder brede structuur die uitnodigt om meteen een blik te werpen over de centrale binnenruimte van 2.400 m2, ingedeeld in meerdere secties: Ici on jardine – Ici on bricole – Ici on décore – Ici on aménage – Ici on bâtit – Ici on nettoie. Deze secties vormen een dynamische aaneensluiting voor een logische projectmatigheid in het brein van de klant vanuit de overtuiging dat de focus vooreerst wordt gelegd op ideeën en vervolgens de middelen (van projectgerichtheid tot projectondersteuning).
Nadruk op verf en decoratie
De rayons verf en decoratie vormen het kloppend hart van de winkel. Je kan er haast niet naast kijken, mede dankzij het samenspel van een opvallende kleurenmuur en de kleine nevenrayons die op een aantrekkelijke manier, symmetrisch zijn opgesteld, met spraakmakende kopstanden. Last but not least: in deze winkel worden merken eervol vooropgesteld.
600 m2 Tuin
Een aantrekkelijke halfopen buitenstructuur van 600 m2 nodigt de klusser en de groene klusser uit om zich vervolgens te laten inspireren in een fraai aangekleed geheel.
Winkelsignalisatie met een vleugje humor
Opvallend bij de winkelsignalisatie is de persoonlijke aanspreekstijl die te lezen valt op de ecovriendelijke panelen (herbruikbaar karton): 'Mijn tuin', 'mijn badkamer' ... maar evengoed de humoristische boodschappen zoals de vloermarkering in de decoratieafdeling 'Opgepast, pas geverfd'. Het klinkt nogal naïef, maar dat is zeker niet het geval: de winkelervaring is best wel grappig, communicatief en zeer informatief.
Niet bang van de marktleiders
Aan de voet van de Pyreneeën, demonstreren de Musketiers (Bricomarché, Bricorama, Batkot, Brico Cash), mede dankzij het knappe werk van Laurent Pussat, directeur Klantenervaring, met deze winkel te Pau dat ze klaar staan voor 'La Grande Boucle' in de Zeshoek.