Hoe technologie meerdere processen ontzorgt
De voordelen van elektronische prijsetikettering op een rij
Tijdens de afgelopen maanden hebben retailers, zelfstandige detailhandelaars en leveranciers tal van lessen kunnen trekken uit de pandemie en de huidige energiecrisis. Ondertussen heeft de wispelturigheid van de economische conjunctuur hen duidelijk aangetoond hoe complex het is geworden om te budgetteren, voorraden aan te leggen, prijsstijgingen te beheersen, online met offline te synchroniseren en zoveel meer. Retailen in DIY & Pro vereist voortaan meer dan simpelweg leiderschap, expertise en vaardigheden. Meer dan ooit tevoren wordt het van cruciaal belang om tal van winkelprocessen nog beter aan te sturen, onder meer door beroep te doen op technologie.
Kostenbesparing dankzij technologie
Technologie hoeft geen spitstechnologie te zijn en wordt idealiter uiterst toegankelijk gemaakt voor alle medewerkers in een DIY-winkel of vakhandel. De rol van technologie is om dagelijkse, operationele zaken te vereenvoudigen en gelijktijdig aanzienlijke besparingen op te leveren, uitgedrukt in centen, mankracht, processen en tijd. Dat kan op verschillende manieren.
ESL
Een van die technologieën die digitale winkeloplossingen biedt is ESL (Electronic Shelf Labeling), in de volksmond elektronische prijsetikettering. ESL overstijgt het principe om louter papieren etiketten te vervangen door een dynamische, digitale prijsaanduiding. Investeren in ESL biedt een tridimensionaal, operationeel concurrentievoordeel op het vlak van rayon- en schapbeheer, voorraadbeheer en logistieke processen (retours). Deze technologie komt voor DIY & PRO op een gezegend moment om accurate oplossingen te bieden in een snel veranderende kluswereld.
ESL heeft al jarenlang haar sporen verdiend in andere retailsegmenten waar prijscompetitiviteit dagelijkse kost is
Veilig en storingvrij
ESL heeft al jarenlang haar sporen verdiend in andere retailsegmenten waar prijscompetitiviteit dagelijkse kost is. Het Zweedse merk Pricer is uniek in het feit dat haar technologie draadloos aangestuurd wordt door optisch licht (infrarood). Precies die technologie werd door meerdere grootgrutters in DIY (Leroy-Merlin, Castorama, Bricomarché ...) verkozen omwille van twee doorslaggevende factoren: de veilige en storingsvrije transmissiemogelijkheden hetgeen de levensduur van de batterijen opzienbarend verlengt.
Dankzij technologie krijgen we
1. Klantentrouwheid
De ultieme opdracht van elke winkelier is om klanten zoveel mogelijk te ontzorgen tijdens een optimale winkelervaring, zonder frustraties. Vanuit klantenperspectief bekeken bieden digitale prijsaanduidingen een waardepatroonparameter van onschatbare waarde: vertrouwen schenken door nul-fouten te begaan. “En precies die parameter is vandaag elke investering meer dan waard omdat onze winkel over alle processen heen vertrouwen uitstraalt“, onderstreept Bernard Ghekière, eigenaar van Stock-Ath.
Digitale prijsaanduidingen bieden een waardepatroonparameter van onschatbare waarde: vertrouwen schenken door nul-fouten te begaan
2. Duurzaamheid
Digitaal gestuurde winkelprocessen elimineren de papiermolen en de inktbussen: zero paper, zero drukwerk en daarbovenop geen kwartaal of jaarlijkse inventarisering meer. Of anders gesteld: concrete acties voor de Green Deal DIY.
3. Teamspirit en teambuilding
Elke werkgever beseft hoe kostbaar het is geworden om dag in dag uit medewerkers tevreden te stellen en voor de lange termijn te binden. Met ESL behoren niet gewaardeerde, repetitieve en tijdrovende taken definitief tot het verleden. Eindelijk kan winkelpersoneel worden ingezet voor haar bestaansreden: adviseren en service bieden.
Klanten en winkelpersoneel ontzorgen
Technologieën zoals ESL vormen effectief substantiële investeringen die in meerdere stappen uw winkel klaarstomen voor een nieuw tijdperk waar de ganse focus voortaan wordt gelegd op klantenadvies en dienstverlening. “Bij Stock-Ath hebben wij deze aanzienlijke investering in twee grote fases verricht. Vandaag worden ruim 80.000 SKU’s elektronisch aangestuurd en beheerd. Zonder enige twijfel de beste investering tijdens ons 35 jaar bestaan”, onderstreept Vincent Ghekière, afgevaardigd bestuurder. In de nabije toekomst opteren klanten voor die winkels die zich onderscheiden met een ultieme klantgerichtheid. Meer nog, de winkelmedewerkers van de toekomst zijn jongeren die opgegroeid zijn in een wereld waar kennis en vaardigheid ontwikkeld worden met digitale technologie. Uw winkelimago wordt voortaan best met deze kenmerken door klanten geassocieerd en gepercipieerd.