"De sector staat onder druk, wij willen helpen zoeken naar oplossingen"
We staan allemaal te popelen om elkaar binnenkort te ontmoeten op DIY, Pro & Garden. In anticipatie van de beurs legden wij alvast ons oor te luister bij enkele belangrijke inkoopgroeperingen, te beginnen met ProCoop. CEO Charlie Baus: "De beurs is broodnodig in deze woelige tijden."
De beurs komt er bijna aan, waar kijkt u persoonlijk het meeste naar uit?
Charlie Baus: "Ik persoonlijk kijk het meeste uit naar de leveranciers die op de beurs zullen staan en de mogelijkheid om met hen in gesprek te gaan. We kunnen er niet omheen: we zitten momenteel in een heel uitdagend tijdperk waarin tal van parameters voor problemen zorgen – denk aan problemen met toelevering, de torenhoge transport- en energiekosten, de inflatie met bijgevolg een uitzonderlijk laag consumentenvertrouwen. Al die factoren zien we weerspiegeld in de cijfers en daar moeten we slim mee omgaan door de juiste productkeuzes te maken. Dus ik ben heel benieuwd hoe de leveranciers ons in deze moeilijkere tijden zullen bijstaan. De beurs is broodnodig in deze woelige tijden, er heerst een nood om samen te komen en ideeën uit te wisselen in de zoektocht naar oplossingen voor deze problematieken."
"In samenwerking met de organisatie van de beurs organiseren we met ProCoop op dinsdagvoormiddag een heuse ledenvergadering"
Kijken de leden er net zo hard naar uit? Hoe maken jullie ze warm voor de beurs?
Charlie Baus: "Zij kijken er zeker naar uit. In samenwerking met de organisatie van de beurs organiseren we met ProCoop op dinsdagvoormiddag een heuse ledenvergadering. En dat zal in groten getale gebeuren: heel veel leden hebben al immense interesse getoond in die vergadering. Na die vergadering kunnen wij en de leden, gewapend met ideeën uitgewisseld op de vergadering, de beursstanden gaan bezoeken."
Wat verwachten zij van de beurs?
Charlie Baus: "Net zoals wij hopen zij middels de beurs te kunnen anticiperen op de bedreigingen en noden die nu heersen. We houden heel nauw contact met onze leden en krijgen op die manier goed zicht op wat er reilt en zeilt in de branche. Op impulsaankopen kunnen ze niet meer rekenen – de consument komt heel doelgericht naar de winkel omdat er geen extra budget over is voor extra's. Over producten met een snoer wordt tegenwoordig ook al snel tweemaal nagedacht gezien de hoge energiekosten. We gaan anders gaan koelen en verwarmen. We staan op het punt van heel veel veranderingen die invloed hebben op de manier van winkelen en het aanbod in winkels. We willen niet dat de retailers aan plantrekkerij moeten gaan doen. We verwachten ook ondersteund te worden door leveranciers die totaaloplossingen kunnen bieden. Daar rekenen zij op."
Jullie willen dus mee helpen zoeken naar oplossingen?
Charlie Baus: "Zeker. Met meer dan 60 winkels verbonden aan onze vereniging dragen wij de DIY-sector mee op handen. Wij spelen daar een maatschappelijke rol in en willen een kartrekker zijn, een statement maken dat de sector onder druk staat. Maar we willen ook proactief mee helpen zoeken naar creatieve oplossingen die de hele sector ten goede zullen komen."